
16
d'Agost
de
2016
Act.
16
d'Agost
de
2016
Els orígens d'IMAN es remunten a l'any 1977, quan un grup de professionals de diferents organitzacions de serveis es van unir per crear una empresa de seguretat. Amb el pas del temps, i responent a la creixent demanda del mercat, va néixer a Terrassa Grup IMAN (1991): un conjunt de divisions especialitzades que ofereixen solucions adaptades a les necessitats de cada client, dins del sector serveis i que el 2015 va facturar 228 milions d'euros.
L'empresari egarenc Jaume Capdevila va ser el fundador de la companyia. En els seus inicis, IMAN oferia serveis de seguretat i serveis auxiliars i, a poc a poc, va anar ampliant la seva cartera amb treball temporal, neteja, selecció i formació. L'any 2012, els serveis centrals es van traslladar del carrer Unió al carrer Azcárate, a causa del desenvolupament del negoci i la necessitat d'una major capacitat d'espai.
Va ser precisament aquest any quan IMAN va patir una davallada de la facturació, tot passant de 138 a 132 milions d'euros, i els seus fundadors van haver de replantejar el model de gestió i cercar nous sectors d'actuació. L'aposta per les noves tecnologies, la divisió de treball temporal i l'obertura de noves oficines, finalment, van ajudar la firma a fugir de la crisi. Així, el 2015 va facturar un 28% més que l'any anterior.
Les claus de la recuperació
"Les noves tecnologies són un pilar essencial en el mercat actual: ens permeten donar valor afegit als nostres clients, que tenen accés les 24 hores del dia i els 365 dies de l'any als nostres serveis", argumenta Pere Lluís Parés, director general de Grup IMAN.
Dos dels seus serveis més punters són el sistema de signatura de contracte via mòbil i el nou ERP. "Amb la signatura de contracte via mòbil, el treballador pot revisar i signar documents mitjançant la seva signatura electrònica. Es redueix el consum de paper i el treballador pot accedir en tot moment als seus documents, que estan emmagatzemats al "núvol"", explica Parés.
Actualment, un 40% dels contractes ja es signen amb aquest nou sistema. Pel que fa al nou ERP, mitjançant tecnologia SAP, IMAN ha millorat la gestió de la xarxa de delegacions. En una organització descentralitzada com la d'aquesta companyia terrassenca, amb oficines a diferents punts del territori nacional, així com a Alemanya, França i Portugal (on tenen previst obrir una segona delegació), aquest sistema possibilita la uniformitat en la recollida i l'enviament de dades.

Més treball temporal i noves oficines
A més de les noves tecnologies, la divisió de treball temporal (IMAN Temporing) també ha fet créixer l'empresa. "Els nostres clients han vist augmentar la seva producció, i han hagut d'ampliar o formar la seva plantilla, amb l'ajuda d'IMAN Formació. La recuperació econòmica de sectors com l'industrial o l'agrari ha comportat un augment de la necessitat de treballadors temporals. Això ho hem notat especialment a Catalunya, Madrid i Llevant. Ara ens arriben més ofertes de feina de perfils tecnològics", comenta el responsable.
També els ha permès facturar més l'obertura de noves oficines a territori nacional. Avui dia, disposen de 52 oficines de treball temporal i una vintena d'oficines de serveis a tot Espanya. A més, en aquests moments hi ha propostes sobre la taula per projectar el grup cap a Llatinoamèrica. En aquest sentit, el projecte més immediat de l'empresa és la seva internacionalització, per a la qual contractaran més gent. "Comptem amb un equip de 483 persones, al qual hem de sumar els 20.019 professionals de la part operativa de la companyia", assenyala Parés.
25 anys gestionant talent
En aquests 25 anys de Grup IMAN, la companyia ha passat de treballar amb perfils poc qualificats a gestionar perfils més alts. Quan va néixer, només operava a Catalunya, i ara és una empresa internacional amb un equip de professionals especialitzats en diferents sectors, "on el talent -en paraules de Parés- és un element essencial". "El valor diferencial de Grup IMAN són les persones, així com la transversalitat i les sinergies que es donen entre els departaments centrals i les unitats de negoci del grup", relata el director.
Durant aquest temps, la companyia també ha desenvolupat la Responsabilitat Social Corporativa, tot creant Diswork, un Centre Especial de Treball que va néixer l'any 2003 amb l'objectiu de fomentar la integració de les persones amb discapacitat al mercat laboral, a través dels serveis auxiliars que ofereix el grup.
Mai és tard per digitalitzar-se
Analitzant el conjunt de la companyia, una de les debilitats d'IMAN és el temps que ha trigat a incorporar les noves tecnologies al seu dia a dia. "Estem treballant en la transformació digital de l'empresa, i això es pot veure com una debilitat, ja que hi ha empreses que han començat aquesta fase abans que nosaltres, però a la llarga serà una fortalesa per al grup. Hem sabut aprofitar l'època de crisi per "rearmar-nos" tecnològicament", diu Parés. Pel que fa a les amenaces, IMAN és especialment "sensible" al marc laboral i a les incògnites polítiques. "Els clients poden paralitzar inversions si no veuen clar el futur", reconeix el responsable.
L'empresari egarenc Jaume Capdevila va ser el fundador de la companyia. En els seus inicis, IMAN oferia serveis de seguretat i serveis auxiliars i, a poc a poc, va anar ampliant la seva cartera amb treball temporal, neteja, selecció i formació. L'any 2012, els serveis centrals es van traslladar del carrer Unió al carrer Azcárate, a causa del desenvolupament del negoci i la necessitat d'una major capacitat d'espai.
Va ser precisament aquest any quan IMAN va patir una davallada de la facturació, tot passant de 138 a 132 milions d'euros, i els seus fundadors van haver de replantejar el model de gestió i cercar nous sectors d'actuació. L'aposta per les noves tecnologies, la divisió de treball temporal i l'obertura de noves oficines, finalment, van ajudar la firma a fugir de la crisi. Així, el 2015 va facturar un 28% més que l'any anterior.
Les claus de la recuperació
"Les noves tecnologies són un pilar essencial en el mercat actual: ens permeten donar valor afegit als nostres clients, que tenen accés les 24 hores del dia i els 365 dies de l'any als nostres serveis", argumenta Pere Lluís Parés, director general de Grup IMAN.
Dos dels seus serveis més punters són el sistema de signatura de contracte via mòbil i el nou ERP. "Amb la signatura de contracte via mòbil, el treballador pot revisar i signar documents mitjançant la seva signatura electrònica. Es redueix el consum de paper i el treballador pot accedir en tot moment als seus documents, que estan emmagatzemats al "núvol"", explica Parés.
Actualment, un 40% dels contractes ja es signen amb aquest nou sistema. Pel que fa al nou ERP, mitjançant tecnologia SAP, IMAN ha millorat la gestió de la xarxa de delegacions. En una organització descentralitzada com la d'aquesta companyia terrassenca, amb oficines a diferents punts del territori nacional, així com a Alemanya, França i Portugal (on tenen previst obrir una segona delegació), aquest sistema possibilita la uniformitat en la recollida i l'enviament de dades.

Més treball temporal i noves oficines
A més de les noves tecnologies, la divisió de treball temporal (IMAN Temporing) també ha fet créixer l'empresa. "Els nostres clients han vist augmentar la seva producció, i han hagut d'ampliar o formar la seva plantilla, amb l'ajuda d'IMAN Formació. La recuperació econòmica de sectors com l'industrial o l'agrari ha comportat un augment de la necessitat de treballadors temporals. Això ho hem notat especialment a Catalunya, Madrid i Llevant. Ara ens arriben més ofertes de feina de perfils tecnològics", comenta el responsable.
També els ha permès facturar més l'obertura de noves oficines a territori nacional. Avui dia, disposen de 52 oficines de treball temporal i una vintena d'oficines de serveis a tot Espanya. A més, en aquests moments hi ha propostes sobre la taula per projectar el grup cap a Llatinoamèrica. En aquest sentit, el projecte més immediat de l'empresa és la seva internacionalització, per a la qual contractaran més gent. "Comptem amb un equip de 483 persones, al qual hem de sumar els 20.019 professionals de la part operativa de la companyia", assenyala Parés.
25 anys gestionant talent
En aquests 25 anys de Grup IMAN, la companyia ha passat de treballar amb perfils poc qualificats a gestionar perfils més alts. Quan va néixer, només operava a Catalunya, i ara és una empresa internacional amb un equip de professionals especialitzats en diferents sectors, "on el talent -en paraules de Parés- és un element essencial". "El valor diferencial de Grup IMAN són les persones, així com la transversalitat i les sinergies que es donen entre els departaments centrals i les unitats de negoci del grup", relata el director.
Durant aquest temps, la companyia també ha desenvolupat la Responsabilitat Social Corporativa, tot creant Diswork, un Centre Especial de Treball que va néixer l'any 2003 amb l'objectiu de fomentar la integració de les persones amb discapacitat al mercat laboral, a través dels serveis auxiliars que ofereix el grup.
Mai és tard per digitalitzar-se
Analitzant el conjunt de la companyia, una de les debilitats d'IMAN és el temps que ha trigat a incorporar les noves tecnologies al seu dia a dia. "Estem treballant en la transformació digital de l'empresa, i això es pot veure com una debilitat, ja que hi ha empreses que han començat aquesta fase abans que nosaltres, però a la llarga serà una fortalesa per al grup. Hem sabut aprofitar l'època de crisi per "rearmar-nos" tecnològicament", diu Parés. Pel que fa a les amenaces, IMAN és especialment "sensible" al marc laboral i a les incògnites polítiques. "Els clients poden paralitzar inversions si no veuen clar el futur", reconeix el responsable.