Grup Montaner va néixer el 1973 fruit de la idea d'un matrimoni, Ramón Montaner y Pilar Soldevila, que estava buscant feina. La dificultat del procés els va fer pensar que no hi havia cap companyia especialitzada en la selecció de personal i van decidir obrir un nou camí inexplorat.
Dècades després, el grup està integrat per tres empreses i factura més de 70 milions d'euros. El 2018 va ser destacada pel Financial Times com una de les companyies europees amb més creixement i la que més creixia dins de l'àmbit de Recursos Humans a l'Estat.
De Costa Rica a empresaris
Tot va començar com una "casualitat". "Venien d'un viatge a Costa Rica i buscaven feina. Van veure que la gent que es dedicava a la selecció de personal no ho feia gaire bé i van muntar la seva pròpia empresa", resumeix Joan Manel Montaner, fill dels fundadors i actual director general del grup.
Un sector en aquells moments encara molt incipient: "No es parlava gens de Recursos Humans o de selecció de personal", explcia Montaner. El seu pare se centrava en la formació i la consultoria, mentre que la seva mare tenia una intuïció especial, que encara manté avui dia, per la tria de treballadors. Una combinació que ràpidament va donar fruits.
Així, Montaner es dedica a la selecció de personal per terceres empreses, oferint també serveis de consultoria i de formació. L'objectiu és trobar el treballador ideal per cada companyia en una relació mútua i beneficiosa pels dos.
Joan Manel Montaner: "La nostra missió és donar oportunitats d'èxit a persones i a empreses"
Joan Manel Montaner té clar que l'èxit de l'empresa es deu a la convicció de posar les persones al centre i tenir clars els objectius. "La nostra missió és donar oportunitats d'èxit a persones i a empreses. Fer que les persones creixin i tinguin noves oportunitats", resumeix. Grup Montaner dona feina directa o indirectament a unes 3.500 persones. Segons el director general, 3.500 "històries d'èxit i oportunitats".
"El més important és que l'empresa sempre ha de reflexionar per què treballa, per què genera diners. Hi ha d'haver un motiu més enllà del lucratiu. Si no saps on vas, és més difícil créixer. Si saps on vas i qui ets, tens més possibilitat d'arribar al teu objectiu", emfatitza. A mitjan 80 van començar l'expansió per tot Espanya, on actualment tenen més d'una trentena d'oficines. I també són presents a París i a Andorra.
El somni de ser empresari
Actualment, Grup Montaner està en mans de la segona generació. Joan Manel Montaner tenia clar quin era el seu camí: "Sempre li havia dit al meu pare que volia ser empresari, però era molt difícil. Em deia que anés tirant i vaig fer de comptable, de pèrit...".
Llavors, coneixent el sector dels seus pares, va detectar l'inici del treball temporal. I va decidir fundar Quality, una empresa de col·locació de treball temporal. "M'agradava la idea d'hora que treballo, hora que pago", exposa. Va ser el 1994 i la idea va quallar i va tenir èxit. Sis anys després, Joan Manel Montaner va fundar una altra companyia, TQ Servicios, que ofereix serveis d'externalitzacions.
I el 2005, decideixen unir les tres companyies sota el mateix hòlding: Grup Montaner. El nou grup aplegava la selecció de personal, el treball laboral i els serveis d'externalització. Sempre amb les persones com a raó de ser.
Una selecció humana
La selecció de personal continua sent una de les raons de ser, en concret a Montaner, l'empresa original. "No pretenem enviar un currículum, enviem una persona amb unes expectatives i il·lusions, que també té l'empresari. Aquesta connexió és difícil de fer amb màquines i és la part amb més valor afegit que podem oferir", explica el director general.
Joan Manel Montaner: "El principal és conèixer la persona, l'entrevista personal que fem"
Principalment, es dediquen a la selecció d'alts directius, enginyers i càrrecs intermedis. I tot i l'evolució dels últims 50 anys ha sigut exponencial, amb la tecnologia com a palanca de canvi, la filosofia es manté en aquesta feina. "El principal és conèixer la persona, l'entrevista personal que fem", destaca Montaner. Així, coneixen la persona en 360 graus i molt més enllà del que posa en un currículum. Ells treballen perquè encaixin a l'empresa i això també depèn de factors no mesurables per un ordinador.
A vegades, els candidats s'apunten al seu web. D'altres, ells mateixos van a buscar el talent en altres empreses de la competència del seu client. "A vegades no hi ha perfils, per exemple un alt directiu en concret n'hi ha un o dos". La seva feina és localitzar-los i proposar-los. Des de principi d'any ja han realitzat més de 250 entrevistes en persona.
La recerca de talent
Justament, la cerca del talent és un dels grans reptes actuals. Moltes empreses competeixen pels mateixos perfils, que sovint són escassos. "Hi ha sectors com el tecnològic que és difícil trobar professionals. I algunes posicions d'alts directius també. Però no és impossible", afirma el director general.
A més, la Covid també ha fet que algunes empreses puguin contractar treballadors especialitzats d'altres països i que treballin a distància. Tot i això, és una assignatura complicada: "La retenció de talent és un repte i una assignatura pendent de molts empresaris. Costa de mantenir, també perquè les persones són més inquietes i volen projectes diferents".
Superant la Covid-19
El 2019, Grup Montaner va arribar als 82,8 milions d'euros de facturació, rècord per la companyia. El 2020, l'impacte de la pandèmia els va fer baixar fins als 72 milions, xifra que enguany preveuen tornar a superar. El coronavirus també va servir per posar en pràctica la seva voluntat de posar al centre les persones.
Van posar la seva plantilla en un ERTO del 50%, però la desafectació no va ser igual: "Els primers que vam treure eren els que cobraven menys de 30.000. Després entre 30 i 50. I al final, més de 50. Pensàvem que era més important desafectar les persones que necessitaven més suport". També van crear, amb la participació total dels treballadors, un nou sistema de teletreball.
Joan Manel Montaner: "Hi ha empreses que no donen segones oportunitats i és una errada vital"
Amb la seva llarga experiència, Joan Manel Montaner té coneixements sobre el paper que han de tenir treballadors i empresa perquè la relació sigui positiva. I acaba amb un consell per cadascuna. "Hi ha empreses que no donen segones oportunitats i és una errada vital", reflexiona.
I a treballadors en cerca de feina, adverteix: "A vegades en el currículum no són prou sincers per dir el que volen i només pensen quedar bé amb l'empresa. No té cap sentit. Si una empresa no els agafa, era perquè no era la seva empresa".