• Empresa
  • Grup Tramuntana, el llegat de 80 anys dels Raurich que reivindica el paper de La Jonquera

Grup Tramuntana, el llegat de 80 anys dels Raurich que reivindica el paper de La Jonquera

L'empresa, amb diversos establiments a La Jonquera i el Pertús, ha viscut la fi de la II Guerra Mundial, l'arribada del turisme als anys 60 i el tancament de fronteres per la covid-19

Xim Raurich i Assumpta Raurich, líders del Grup Tramuntana | Josep Algans
Xim Raurich i Assumpta Raurich, líders del Grup Tramuntana | Josep Algans
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
La Jonquera
06 de Març de 2025

"Volem reivindicar el paper de la Jonquera dins de l'economia de la Catalunya Nord, ja que hi ha una riquesa que sovint queda amagada per les notícies negatives dels mitjans de comunicació, com ara accidents, manifestacions o confiscacions de droga a la frontera", detalla Xim Raurich que, juntament amb la seva germana Assumpta Raurich, lidera el Grup Tramuntana. L'empresa, referent del sector comercial a la Jonquera i el Pertús, està d'enhorabona perquè arriba als 80 anys amb una salut empresarial "envejable" i són coneguts per comptar amb una diversificada oferta que inclou supermercats, benzineres, restaurants, hotels i una cadena de perfumeries, coneguda com a Éclair. I, a darrere, un llegat familiar de quatre generacions que ho ha viscut tot: des de la fi de la II Guerra Mundial, el boom dels anys 60 amb l'arribada de turistes europeus, la crisi financera del 2008, les protestes de Tsunami Democràtic, les reivindicacions de les armilles grogues franceses i el tancament de fronteres amb la covid-19.

 

Si es fa una retrospectiva al passat, els orígens del Grup Tramuntana es remunten al 14 de març de 1945, quan la família Raurich va adquirir una petita botiga al Pertús i la va anomenar Casa Raurich, una localitat estratègica pel fet de la seva proximitat amb la frontera. El negoci va anar creixent a mesura que l'economia francesa es recuperava després de la Segona Guerra Mundial i, amb l'arribada del turisme als anys 60, es va convertir en un pol d'atracció per a visitants francesos fins a l'actualitat.

La Casa Raurich es va inaugurar el 1945 | Cedida
La Casa Raurich es va inaugurar el 1945 | Cedida

El 1967, sota la direcció de Josep Raurich, l'empresa va adoptar el nom de Tramuntana -vent característic de la zona- i va iniciar un fort creixement. Amb la desaparició de les fronteres aranzelàries el 1995, la Jonquera va patir una reconversió econòmica i, segons expliquen els líders de l'organització, "l'empresa va saber adaptar-se, ampliant la seva oferta comercial i consolidant-se com un dels principals motors econòmics de la zona". 

 

El negoci de viure a La Jonquera

L'Hotel Tramuntana a La Jonquera | Cedida
L'Hotel Tramuntana a La Jonquera | Cedida

Que la Jonquera sigui l'últim poble fronterer de Catalunya amb França té les seves peculiaritats, puix que l'economia d'un municipi transfronterer evoluciona amb el pas del temps. I amb ell, la reconversió de centenars de treballadors vinculats al negoci de les duanes que pràcticament han desaparegut amb la lliure circulació de l’espai Schengen i que s'han bolcat en la dinamització d’uns comerços i serveis que facturen al voltant dels 1.500 milions d'euros anuals, amb una capacitat comercial quatre vegades superior a la mitjana catalana. De fet, un altre grup molt conegut a la zona és Escudero que amb 40 anys d'història compten amb el centre comercial de Gran Jonquera. Aquest gran establiment té la mateixa mida que vuit camps de futbol i fa poc ha inaugurat l'ampliació de les seves instal·lacions i preveu rebre més de vuit milions de clients anualment.

El municipi de la Jonquera té una capacitat comercial quatre vegades superior a la mitjana catalana

Amb la particularitat de ser un “territori de pas”, la Jonquera es diferencia de territoris fronterers com ara Andorra o Puigcerdà, mentre que en el cas andorrà o de la Cerdanya s’acostuma a anar-hi expressament. Aquest petit poble, situat al nord de l'Alt Empordà, és creuat per l'autopista AP-7 i la N-II i rep anualment uns sis milions de visitants. Encara més, hi transiten diàriament més d’11.000 camions, la qual cosa significa més de vuit camions cada minut, segons el grup d'estacions de servei OnTurtle (Red Tortuga). 

Els detalls de la família Raurich: 125 milions de facturació i viure entre desafiaments

El Grup Tramuntana compta amb 7 supermercats | Cedida
El Grup Tramuntana compta amb 7 supermercats | Cedida

Si es torna al detall del Grup Tramuntana, actualment compten amb set supermercats, diversos restaurants, un hotel i benzineres. Amb una facturació anual de 125 milions d'euros i una plantilla que arriba als 650 treballadors en temporada alta, l'empresa, com també els Escudero, sedueixen un volum important de compradors francesos atrets per la competitivitat dels preus en sectors com l'alimentació, la perfumeria i el carburant.

El Grup Tramuntana factura 125 milions d'euros i té una plantilla de 600 treballadors en temporada alta

No obstant això, operar en una zona fronterera també presenta desafiaments. Els talls a les carreteres per manifestacions, accidents o protestes poden afectar la mobilitat dels clients. A més, "trobar personal qualificat és un repte constant a causa de la poca disponibilitat d'habitatge a la Jonquera", detalla Xim Raurich, membre de la direcció i descendent dels fundadors, a VIA Empresa.

Coincidint amb el seu 80è aniversari, el Grup Tramuntana ha posat en marxa un pla estratègic de renovació valorat en nou milions d'euros. Aquest projecte inclou la construcció d'un nou edifici comercial i la modernització de tots els seus establiments per millorar l'experiència del client i reforçar la seva imatge de marca.

A més, la companyia ha volgut celebrar aquesta efemèride amb diverses iniciatives que van més enllà de l'àmbit empresarial. S'ha publicat un llibre sobre la història del grup, s'organitzarà un "Family Day" per als empleats i les seves famílies, i s'han impulsat accions de voluntariat per reforçar el compromís amb el territori.

Per a Joaquim Raurich, la clau de la longevitat del Grup Tramuntana ha estat "creure en el projecte i estimar-lo, cuidant el llegat familiar com si fos un membre més de la família"

Més enllà de la seva activitat comercial, el Grup Tramuntana també vol fer valdre la importància econòmica de La Jonquera i l'Alt Empordà, sovint eclipsada per notícies negatives relacionades amb la frontera. Amb aquest objectiu, s'ha organitzat una exposició al Museu de l'Exili, s'han creat rutes senderistes per donar a conèixer el patrimoni de la zona i patrocinaran la Festa Major de La Jonquera. També s'ha anunciat la primera edició de la "Tramuntana Trail", una cursa de muntanya transfronterera que unirà dos dels supermercats del grup. Aquesta iniciativa no només servirà per promoure l'esport, sinó també per reforçar la connexió històrica i econòmica entre Catalunya i el sud de França.

Després de vuit dècades d'activitat, segons la família Raurich, "el Grup Tramuntana continua mirant cap al futur amb la mateixa passió i compromís que el van veure néixer". La seva aposta per la innovació, la diversificació i el territori li permeten mantenir-se com una de les empreses familiars més rellevants del nord de Catalunya.

Finalment, per al dirigent, la clau de la longevitat del grup ha estat "creure en el projecte i estimar-lo, cuidant el llegat familiar com si fos un membre més de la família". Amb aquesta filosofia, el Grup Tramuntana es prepara per afrontar els reptes del futur sense perdre l'essència que el va fer néixer ara fa 80 anys. I el més important: la resiliència per sobre de tot.