El gran amor pels gossos que tenien l'Helena i el Pep els va portar a reflexionar sobre l'alimentació que donaven als seus cinc dogos. Amb l'objectiu d'oferir-los el millor , van decidir cuinar-los ells mateixos el menjar. Els gossos responien tan bé, que els seus amics els van demanar alguns lots. Cinc anys després, aquella idea ja és Guau&Cat i tancarà l'any amb més de 2,5 milions d'euros de facturació.
D'una derrota a la gran idea
El Pep era filòleg, però el seu gran hobby eren els gossos, concretament els dogos. Amb els seus animals participava en campionats d'Europa, però mai guanyava. Jaume Gomis, CEO de Guau&Cat, explica com va començar tot plegat: "Viatjant per Europa va veure que tots els criadors feien servir el seu propi menjar o en compraven de natural".
Així, el Pep va tornar a casa seva, a Sant Celoni, i va començar a cuinar per les seves mascotes. "Els hi va millorar el caràcter, estaven més estilitzats. Els seus amics ho van veure i els hi van demanar de cuinar també per ells", apunta Gomis.
La professionalització de la idea
En aquest punt és on entre la Núria i el Jaume, amb la intenció de convertir la idea en negoci. "L'únic condicionant que els hi vam posar és que havíem d'arribar a tots els públics. És un mercat molt elitista i volíem poder arribar a totes les butxaques", recorda Gomis, que detalla el que els va dir: "Durant molt de temps, no veureu ni un euro i treballareu molt". Tots hi van estat d'acord i Guau&Cat va començar a caminar.
La idea, a propi, senzilla: menjar natural, real, pels gossos i gats. I de la fàbrica a les cases. "Intentem que sigui com menjar per humans, és la nostra manera d'actuar", emfatitza Gomis. Així, engeguen el negoci en un petit obrador al carrer principal de Sant Celoni, i comencen les proves per veure el que més funcionava. Amb la cuina oberta, perquè la gent pogués veure el procés.
Vedella, gall d'indi o verdures forma part dels àpats que preparen, que congelen i envien dividits en menús a clients d'arreu del país, a banda d'snacks. "Si no entens l'etiqueta, no ho compris", apunta Gomis, que indica que la voluntat és traslladar l'actual sensibilitat i interès per l'alimentació saludable de les persones al món dels animals.
Jaume Gomis: "La primera comanda va ser al juny de fa dos anys i l'alegria va ser indescriptible"
Per començar, van arribar a botigues especialitzades i criadors. Però, ben ràpidament, van veure que l'aposta era internet. Vam crear una web simple i la resta és història: "La primera comanda va ser al juny de fa dos anys i l'alegria va ser indescriptible". Ara, tenen unes 500 comandes diàries.
En veure que la cosa arrencava, es van traslladar a una nau a Les Franqueses: "Dos anys després ja estem al 100% de capacitat i l'any vinent haurem de fer una ampliació".
Donar a conèixer l'alimentació natural
A Espanya, el menjar natural per animals no representa gairebé ni l'1% del que es ven de pinso. La gent ho desconeix. En canvi, a altres països com Estats Units o Austràlia la situació és a la inversa. "Ens queda molt camí per recórrer", apunta Gomis.
"El que costa més del nostre producte és donar-lo a conèixer. La gent no sap de les virtuts d'aquesta alimentació. Qui el descobreix, ja no canvia", apunta el CEO de Guau&Cat, que en dona un exemple: "Quan li poses el menjar al plat, se'l mengen al moment". A més, en el seu cas compten amb veterinàries i biòlogues, per tal que l'alimentació sigui equilibrada i la més adient.
La clau de l'èxit
Guau&Cat no és l'únic projecte de menjar natural pels animals, però sí un dels que ha experimentat un creixement més exponencial. "La clau de l'èxit és que la nostra idea és que un gos de 70 quilos pugui menjar natural. El preu ha de ser molt econòmic i som els més econòmics", descobreix Gomis. De fet, la seva filosofia ha estat democratitzar aquest tipus d'alimentació, fins ara a l'abast només de les butxaques més plenes.
Tot i això, són conscients que "ser el més barat no és la manera de tirar endavant una empresa, però ara som de molt llarg els més econòmics". Mentre ells venen el quilo a uns treus euros, la majoria de competidors donen 300 o 400 grams pel mateix preu. La bona relació amb escorxadors i productors els hi permet ajustar preus.
I també el fet de no tenir intermediaris: "Fem directe de la fàbrica a la casa. No tenim intermediaris, perquè no podem mantenir aquests preus". Així, la venda en botigues representa només el 10% del total, mentre que la resta és a clients particulars a través d'internet. Per aquest motiu no es plantegen estar en supermercats. Una dificultat afegida que tenen és que el menjar ha d'estar refrigerat.
Jaume Gomis: "Has d'estimar-te molt el teu gos per tenir unes pautes pel menjar"
El fet que el menjar estigui congelat i s'hagi d'escalfar o descongelar amb temps és una de les barreres: "Has d'estimar-te molt el teu gos per tenir unes pautes pel menjar. El pinso és molt més pràctic". Però el menjar natural va a l'alça, com demostra l'expansió de Guau&Cat, que ara està investigant en aliments específics per determinades necessitats dels gossos i gats, "Tothom qui ens coneix es passa a nosaltres", afirma Gomis.
L'expansió de Guau&Cat
Tot i viure un creixement exponencial, sempre han volgut mantenir el control: "Volíem anar a poc a poc. Hi ha altres marques que el seu finançament l'han obtingut a través de rondes. Nosaltres no ho hem volgut, tampoc bancs. Anem a un altre ritme, no ens volem equivocar. Tenim zero deutes i hem volgut un creixement sostenible".
Una manera de fer que no els ha impedit fer-se grans. El 2021 van facturar un milió d'euros i enguany superaran els 2,5. Produeixen uns 4.000 quilos de menjar al dia i, no en fan més, perquè ja no tenen més capacitat. "No fem més publicitat perquè estem a la capacitat màxima en aquesta nau", assegura el CEO.
I, del més important, de la idea de dos enamorats pels gossos a donar feina a una quarantena de persones, amb la nau a Les Franqueses i les oficines a Sant Cugat. Un projecte per oferir una alimentació més saludable als animals de casa.