03
de Març
de
2017
Act.
03
de Març
de
2017
Ni el Mobile World Congress ho és tot per al sector tecnològic, ni Barcelona limita la seva faceta més techie als quatre dies durant els quals rep les personalitats i empreses més influents del sector. La ciutat comtal és mobile durant tot l'any i ho demostra cada dia amb l'allau de startups i apps que veu néixer. Un cop més ho ha deixat clar amb l'objectiu de fer que les aplicacions mòbils es posin al servei del sector social amb el programa m4Social.
Aquesta iniciativa, impulsada per la Taula del Tercer Sector, la Mobile World Capital Barcelona, l'Obra Social La Caixa i l'Ajuntament de Barcelona, ha unit el potencial dels desenvolupadors barcelonins amb les necessitats de la seva societat. El resultat? Molta creativitat, idees, voluntat d'ajudar i quatre aplicacions mòbils per millorar la gestió de l'habitatge de la ciutat.
"La tecnologia està molt avançada en àmbits com el màrqueting o les vendes i gran part d'això es pot traduir a l'atenció a les persones". Així és com resumeix el vocal d'Innovació de la Taula del Tercer Sector, Jordi Pasqual, el gran repte amb el qual porten treballant des de fa més d'un any i mig les diverses entitats. Durant aquest temps s'han posat en contacte amb desenvolupadors, han escoltat les seves propostes i els han ajudat a donar forma a una possible aplicació que fos útil per donar un cop de mà als professionals que treballen en el camp de l'habitatge social.
I és que per complex que pugui semblar, la tecnologia pot ser una eina més per donar una empenta als problemes socials. "Ara estem parlant d'habitatge, però potser demà toquem salut o educació", puntualitza Pasqual; "en qualsevol àmbit es poden oferir alternatives o solucions als professionals per facilitar-los la feina i millorar les condicions de vida de la ciutadania".
Identificar pisos buits i millorar la seva gestió
No empty és una de les quatre propostes escollides. De fet, ha obtingut el segon premi de la competició que m4Social ha organitzat entre les propostes finalistes amb una aplicació per a mòbils que geolocalitzen els pisos buits de Barcelona.
El seu creador és Pau Yanez, fundador també d'una startup dedicada a la creació de videojocs i a la gamificació. El seu cas és particular perquè, malgrat estar en un sector en auge, van decidir apostar per l'àmbit social: "Hi ha molt més del que pensem per fer. Hem pogut unir tecnologia i joc amb finalitats socials, el que suposa un gir estratègic per a nosaltres, però que no deixa de ser gamificació".
Sense deixar de banda allò que millor saben fer, crear videojocs, han ideat un marketplace que, d'una banda, recapta els diners que paguen els usuaris per jugar i crea un fons solidari. De l'altra, serà una plataforma on informar sobre els pisos buits que es trobin a la ciutat per posar-los a disposició de les administracions públiques. "Sovint són habitatges que necessiten ser rehabilitats per poder posar-los en lloguer", comenta Yanez; "amb el fons social ajudarem a fer la reforma i a fer que hi hagi un parc d'habitatge més ampli".
Si No Empty busca pisos, Nonius els gestiona. Aquesta és l'app guanyadora de la final del Repte d'Habitatge Inclusiu de l'm4Social, una eina que permet mantenir una relació més fluida i àgil amb les famílies i persones allotjades als habitatges socials.
Totes dues propostes es troben en fase de prototipatge, però ser finalistes ja els ha ajudat a fer una passa endavant i estar en el punt de mira dels inversors socials. Una part del procés on la Fundació Ship2b, també partner del projecte, jugarà un paper clau. Si les idees tiren endavant, algun dia podran ser les aliades de l'Administració Pública per tenir una gestió més eficient dels recursos.
Una societat més col·laborativa
Totes dues aplicacions volen ser un estímul per despertar el costat solidari de la societat. La seva premissa és que hem d'anar cap a una societat més inclusiva i col·laborativa, i consideren que la tecnologia jugarà un paper important.
Tanmateix, cal ser prudent, com ho és l'investigador de la UOC i membre de l'App4Citizen, Ricard Espelt: "Vull ser positiu i pensar que la tecnologia no serà tan determinant, no pot condicionar com treballem". Des del seu punt de vista, els espais de col·laboració han d'anar més enllà de la tecnologia i concebre-la com "un facilitador". "Quan hi ha un espai fosc, piquem l'interruptor per encendre el llum. Però ho fem sense ser-ne conscients, perquè anem pensant en el que farem en aquell espai. Voldria entendre que la tecnologia és això", exemplifica.
També recorda que la tecnologia pot ser l'origen de desigualtats i problemes socials nous. I apunta cap a Airbnb o Uber, "dos casos extrems d'impacte social que no sempre és positiu i democràtic", comenta. Per aquest motiu, afirma que cal anar a poc a poc per veure com els avenços poden ajudar a crear "marcs de relació més justos i horitzontals".
Malgrat la necessitat d'anar amb peus de plom, Espelt reconeix que calen més projectes com l'm4Social. "A vegades els espais de creació vinculada a l'emprenedoria tenen models molt fixos, molt de Silicon Valley i de buscar una visió només econòmica", critica, pel que considera que estímuls com aquest ajuden a fer veure els emprenedors que també es pot crear valor social sense rebutjar a la idea de fer negoci.
A més a més, la idea és que totes les iniciatives puguin treballar amb un codi obert o reutilitzant tecnologies ja creades, "un model que ha de possibilitar l'expansió i la personalització perquè el valor no sigui únicament vendre una tecnologia", recalca l'expert.
De fet, segons Espelt, tot això no és més que una extensió de "la cultura hacker": "Algú a través de la tecnologia transforma el seu entorn, treballa sense comptabilitzar hores i sense una dimensió econòmica pensant en el valor social. La cultura hacker ha demostrat que es poden fer grans coses a partir de l'autogestió". I si això es trasllada a l'esfera social i es pot ajudar a solucionar o facilitar la resolució de problemes, ja és hora de posar-se a fer feina.
Aquesta iniciativa, impulsada per la Taula del Tercer Sector, la Mobile World Capital Barcelona, l'Obra Social La Caixa i l'Ajuntament de Barcelona, ha unit el potencial dels desenvolupadors barcelonins amb les necessitats de la seva societat. El resultat? Molta creativitat, idees, voluntat d'ajudar i quatre aplicacions mòbils per millorar la gestió de l'habitatge de la ciutat.
"La tecnologia està molt avançada en àmbits com el màrqueting o les vendes i gran part d'això es pot traduir a l'atenció a les persones". Així és com resumeix el vocal d'Innovació de la Taula del Tercer Sector, Jordi Pasqual, el gran repte amb el qual porten treballant des de fa més d'un any i mig les diverses entitats. Durant aquest temps s'han posat en contacte amb desenvolupadors, han escoltat les seves propostes i els han ajudat a donar forma a una possible aplicació que fos útil per donar un cop de mà als professionals que treballen en el camp de l'habitatge social.
I és que per complex que pugui semblar, la tecnologia pot ser una eina més per donar una empenta als problemes socials. "Ara estem parlant d'habitatge, però potser demà toquem salut o educació", puntualitza Pasqual; "en qualsevol àmbit es poden oferir alternatives o solucions als professionals per facilitar-los la feina i millorar les condicions de vida de la ciutadania".
Identificar pisos buits i millorar la seva gestió
No empty és una de les quatre propostes escollides. De fet, ha obtingut el segon premi de la competició que m4Social ha organitzat entre les propostes finalistes amb una aplicació per a mòbils que geolocalitzen els pisos buits de Barcelona.
El seu creador és Pau Yanez, fundador també d'una startup dedicada a la creació de videojocs i a la gamificació. El seu cas és particular perquè, malgrat estar en un sector en auge, van decidir apostar per l'àmbit social: "Hi ha molt més del que pensem per fer. Hem pogut unir tecnologia i joc amb finalitats socials, el que suposa un gir estratègic per a nosaltres, però que no deixa de ser gamificació".
Sense deixar de banda allò que millor saben fer, crear videojocs, han ideat un marketplace que, d'una banda, recapta els diners que paguen els usuaris per jugar i crea un fons solidari. De l'altra, serà una plataforma on informar sobre els pisos buits que es trobin a la ciutat per posar-los a disposició de les administracions públiques. "Sovint són habitatges que necessiten ser rehabilitats per poder posar-los en lloguer", comenta Yanez; "amb el fons social ajudarem a fer la reforma i a fer que hi hagi un parc d'habitatge més ampli".
Si No Empty busca pisos, Nonius els gestiona. Aquesta és l'app guanyadora de la final del Repte d'Habitatge Inclusiu de l'm4Social, una eina que permet mantenir una relació més fluida i àgil amb les famílies i persones allotjades als habitatges socials.
Totes dues propostes es troben en fase de prototipatge, però ser finalistes ja els ha ajudat a fer una passa endavant i estar en el punt de mira dels inversors socials. Una part del procés on la Fundació Ship2b, també partner del projecte, jugarà un paper clau. Si les idees tiren endavant, algun dia podran ser les aliades de l'Administració Pública per tenir una gestió més eficient dels recursos.
Una societat més col·laborativa
Totes dues aplicacions volen ser un estímul per despertar el costat solidari de la societat. La seva premissa és que hem d'anar cap a una societat més inclusiva i col·laborativa, i consideren que la tecnologia jugarà un paper important.
Tanmateix, cal ser prudent, com ho és l'investigador de la UOC i membre de l'App4Citizen, Ricard Espelt: "Vull ser positiu i pensar que la tecnologia no serà tan determinant, no pot condicionar com treballem". Des del seu punt de vista, els espais de col·laboració han d'anar més enllà de la tecnologia i concebre-la com "un facilitador". "Quan hi ha un espai fosc, piquem l'interruptor per encendre el llum. Però ho fem sense ser-ne conscients, perquè anem pensant en el que farem en aquell espai. Voldria entendre que la tecnologia és això", exemplifica.
També recorda que la tecnologia pot ser l'origen de desigualtats i problemes socials nous. I apunta cap a Airbnb o Uber, "dos casos extrems d'impacte social que no sempre és positiu i democràtic", comenta. Per aquest motiu, afirma que cal anar a poc a poc per veure com els avenços poden ajudar a crear "marcs de relació més justos i horitzontals".
Malgrat la necessitat d'anar amb peus de plom, Espelt reconeix que calen més projectes com l'm4Social. "A vegades els espais de creació vinculada a l'emprenedoria tenen models molt fixos, molt de Silicon Valley i de buscar una visió només econòmica", critica, pel que considera que estímuls com aquest ajuden a fer veure els emprenedors que també es pot crear valor social sense rebutjar a la idea de fer negoci.
A més a més, la idea és que totes les iniciatives puguin treballar amb un codi obert o reutilitzant tecnologies ja creades, "un model que ha de possibilitar l'expansió i la personalització perquè el valor no sigui únicament vendre una tecnologia", recalca l'expert.
De fet, segons Espelt, tot això no és més que una extensió de "la cultura hacker": "Algú a través de la tecnologia transforma el seu entorn, treballa sense comptabilitzar hores i sense una dimensió econòmica pensant en el valor social. La cultura hacker ha demostrat que es poden fer grans coses a partir de l'autogestió". I si això es trasllada a l'esfera social i es pot ajudar a solucionar o facilitar la resolució de problemes, ja és hora de posar-se a fer feina.