Les estadístiques no sempre fan justícia, com tampoc ho fan les llistes. El teixit innovador del sector de la salut i l'assistència sanitària no cap en una llista de cinc startups, per molt representatives que siguin. Provem, doncs, amb cinc més, que tornen a ser bons exemples de les tendències cap a on s'està dirigint el sector del healthcare. A la primera part de l'article, vèiem tres principals tendències: l'ús de realitat virtual i IA per a facilitar la vida dels malalts (Biel Glasses i Psious), l'ús d'aquestes mateixes tecnologies per detectar malalties (The Blue Box) o les d'aplicacions i gadgets per fer seguiment o atendre el pacient (DyCare o Logmeal).
Segons l'últim informe de Biocat publicat el gener, el teixit empresarial i emprenedor de la salut a Catalunya està format per més de 1.300 empreses, i la xifra va en augment. Des del 2010, cada setmana es crea una nova empresa del sector, entre 50 i 55 cada any. A la biòpsia del sector que ha fet enguany Biocat, l'entitat que coordina la BioRegió, es destaca l'alt increment de noves empreses biotecnològiques que treballen en teràpies. "De les 54 startups creades el 2020, 23 són biotecnològiques i 15 d'aquestes es dediquen específicament al desenvolupament de teràpies, bàsicament en oncologia, malalties infeccioses i malalties del sistema respiratori", apunten a l'Informe de la BioRegió 2021. De fet, el seu creixement en els últims dos anys ha estat del 31%.
En l'últim temps, la preocupació per la salut mental ha aconseguit un espai significatiu a l'esfera política, mediàtica i social, tendència que es trasllada també al teixit emprenedor. És una preocupació que s'ha accentuat arran de la covid-19 i les restriccions que ha comportat en la vida de les persones. De fet, la pandèmia també ha impulsat una altra especialitat: la telemedicina. Les vacunes també s'han posat de moda. I el big data, encara que certament aquesta és una tendència transversal. Veiem, doncs, cinc startups punteres especialitzades en healthcare que són un bon reflex d'aquestes tendències i que marcaran el futur del sector.
Aelix, la vacuna contra el VIH
Segons el New York Times, actualment s'estan administrant en el món 16 vacunes diferents contra la covid-19, i l'Astrazeneca i Pzifer lideren aquest rànquing mundial amb molta diferència. Però no tot és covid en l'avantguarda de les vacunes. Aelix Therapeutis està desenvolupant una vacuna contra el VIH. A l'últim assaig clínic que va realitzar la biotecnològica, el març del 2021, van aconseguir resultats força positius: el 40% dels vacunats van tenir una resposta immunitària que ajudava a controlar el virus i evitava que haguessin de fer el tractament antiretroviral. Actualment, les persones que viuen amb el VIH han de prendre diàriament aquest tractament, ja que el seu sistema immunitari no és capaç de controlar el virus per si sol. L'objectiu d'Aelix és que les persones amb sida puguin romandre un temps prolongat sense el antiretroviral.
No tot és covid en l'avantguarda de les vacunes
En vista dels bons resultats de l'assaig i amb la finalitat de fer-ne un altre, l'empresa emergent té previst obrir una altra ronda d'inversió. A l'anterior, el 2016, van aconseguir 11,5 milions d'euros de finançament. Aelix és un spin-off d'Hivacat, el consorci publicoprivat català que es dedica a la recerca d'una vacuna antisida, i l'Institut de Recerca de la Sida IrsiCaixa. VIA Empresa ja li seguia la pista l'any 2016.
AbilityPharma, per la boca mor el càncer
En el camp de les biotecnològiques especialitzades en teràpies destaca AbilityPharma, una de les empreses de desenvolupament de fàrmacs més prometedores de Catalunya. AbilityPharma lluita contra el càncer d'una manera particular, a través un compost anticancerós que es pren per via oral i que causa la mort de les cèl·lules canceroses. Ho fa mitjançant un procés anomenat autofàgia, que té poca toxicitat i potencia els efectes de la quimioteràpia. Actualment, l'empresa ubicada al Parc Tecnològic del Vallès, està duent a terme un assaig clínic de fase 2b amb 150 pacients de càncer de pàncrees avançat de diferents hospitals d'Espanya, EUA, França i Israel.
Koa Health, la salut mental i l'empremta digital
La startup de salut digital Koa Health va aconseguir una ronda de finançament de 30 milions d'euros el 2021, una quantitat molt elevada per no ser una biotecnològica. Koa Health, abans coneguda com a Alpha Health, és una spin-off de Telefònica especialitzada en salut mental digital que vol revolucionar l'atenció del benestar i les teràpies. Ofereix solucions per empreses, per professionals sanitaris i per asseguradores, i està orientada especialment a la depressió i l'estrès. A través de la línia Koa Mindset dóna acompanyament digital al pacient i tècniques basades en la teràpia cognitiva-conductual que complementen una teràpia presencial. Ofereix exercicis interactius, eines per comprendre comportaments i un xat per poder-se comunicar amb el terapeuta entre cita i cita.
Koa Health utilitza les empremtes dactilars del mòbil per quantificar característiques personals, comportament, emocions i diferents estats cognitius
Destaca l'aposta tecnològica que fa l'empresa, que de fet, és un dels seus grans diferenciadors envers la resta de startups de salut mental digitals. Asseguren que volen contribuir al benestar mental "mitjançant la intel·ligència artificial, les dades empíriques, la neurociència i la tecnologia". Un gran exemple d'aquesta filosofia és el fenotipat digital que realitzen a través de les empremtes dactilars del mòbil. Amb aquesta informació quantifiquen característiques personals, comportament, emocions i diferents estats cognitius.
El cinturó de Mowoot, un wereable pel còlon
Mowoot és un exemple de solució wereable -dispositiu tecnològic que es porta a sobre- que facilita que el mateix pacient es realitzi a si mateix el tractament. L'empresa emergent té per davant un 2022 molt mogut. Amb el milió d'euros que ha captat en el tancament del 2021 té previst iniciar el salt cap a Europa. Concretament, cap als sistemes de sanitat públics del Regne Unit, els Països Baixos, França i els països escandinaus. Pel 2023, ha anunciat que vol arribar al mercat dels EUA.
Mowoor proposa una solució no farmacològica i no invasiva per solucionar el restrenyiment crònic. És un dispositiu mèdic amb forma de cinturó que realitza un massatge exterior de vint minuts per mobilitzar l'intestí de manera natural. Aquesta pràctica del massatge la duen a terme habitualment el fisioterapeutes, però amb el cinturó, el pacient pot rebre diàriament el massatge des de casa seva.
Segons Iomed, en l'actualitat, només el 15-25% de tota la informació que tenen els hospitals està estructurada
Iomed, big data per la investigació clínica
Segons Iomed, en l'actualitat, només el 15-25% de tota la informació que tenen els hospitals està estructurada. A més, la recol·lecció manual d'aquestes dades té costos molt elevats i és molt complexa. Per això, la startup ha creat una eina que processa el text de les notes mèdiques i els transforma en bases de dades que poden ser consultades per a realitzar investigacions clíniques, fet que interessa tant a hospitals com a farmacèutiques. De fet, interessa a totes les empreses de la salut perquè, com bé diu Genís Roca a El software que tens no serà suficient, "si a la teva organització no tens cap problema important relacionat amb les dades, vol dir que tens un problema molt important."