Diuen que l'última crisi econòmica va anar de la mà d'una crisi de valors d'on va nàixer una nova actitud amb l'entorn, més consciència per la sostenibilitat i per cuidar la salut amb productes naturals i amb processos de producció menys agressius per al planeta. Llavors va néixer o renéixer la moda per eixe tipus de consum? La llarga trajectòria de l'empresa valenciana Herbolario Navarro (248 anys) ens demostra que l'alimentació saludable sempre ha estat molt present.
Una xicoteta tenda al cor de València
Herbolario Navarro era un xicotet herbolari al costat de l'Ajuntament de València que va obrir les portes l'any 1771. En aquest temps ha anat canviant d'ubicació, però sempre pels carrers confrontants de la casa consistorial, al cor de la ciutat. L'objectiu era "cuidar la salut de les persones amb allò que ofereix la natura" en una època en què aquesta "estava molt més present", explica el CEO, José Navarro Catalá.
L'expansió d'Herbolario Navarro: 42 treballadors a València, 34 tendes per tot l'Estat espanyol i 250 persones en plantilla
"La sensibilitat cap al món del natural ha existit sempre, ja que dels aliments i les plantes medicinals s'extrauen els principis actius que ens ajuden a mantenir-nos amb bona salut", conta l'actual directiu de l'empresa familiar, i marca la segona meitat del segle XX com el moment en què va canviar això: "És cert que als anys 60 va haver-hi un boom d'això què podem anomenar el remei fàcil i ràpid. És a dir, les persones van començar a optar per una solució ràpida i còmoda a les seues malalties quotidianes i van deixar de costat la prevenció i l'alimentació com a eina bàsica per preservar la salut va quedar devaluada".
L'expansió en una dècada
Herbolario Navarro s'ha transmés de generació en generació fins a arribar a l'actual, la sexta, amb una única tenda en València durant dos segles. Fa només 10 anys que va començar la seua expansió, i per això, Navarro subratlla que és la dècada "més significativa": han passat de tenir un establiment en València amb 42 treballadors a 34 tendes per tot l'Estat espanyol i 250 persones en plantilla.
__galeria__
A banda de les set tendes que té en València ciutat, està present en Mislata, Burjassot, Torrent, L'Eliana, Paterna, Alzira, Alboraia, Dénia, Alacant, Oriola, Elx, Vila-real i Castelló. Fora del País Valencià, tenen dos establiments en Palma, cinc en Madrid, i un en Albacete, Conca, Valladolid, Cartagena, Santander, Bilbao i Logronyo (encara no han entrat en Catalunya).
Pioners en la introducció del lacticini de soja
"En tots els moments de la nostra història hem destacat per ser una empresa innovadora i en constant creixement", assegura Navarro. Posa l'exemple del lacticini de soja, del qual van ser "pioners" introduint-lo en els seus productes. A més, conta que "sempre" han estat "un referent per a les persones amb intolerància al gluten" perquè a les seues herboristeries "poden adquirir les últimes novetats del mercat".
Precisament assenyala que els productes més venuts d'Herboristeria Navarro són els de la secció d'herboristeria i dietètica per "l'alta qualificació" dels farmacèutics i biòlegs que treballen amb l'empresa. Afegeix que també són importants les vendes dels articles de cosmètica perquè la gent "està prenent consciència de la importància de cuidar la pell amb productes naturals, ja que és l'òrgan més gran del cos".
En tot cas, les vendes globals no paren de créixer i en els últims cinc anys han doblat les dades de facturació: en 2014 van registrar 11,5 milions d'euros i l'any 2018 va tancar amb una facturació de 23,5 milions.
L'errada d'expandir-se en forma de franquícies i el repte de conscienciar el client
No obstant això, el recorregut d'una empresa com Herboristeria Navarro no és sempre un camí de roses. Quan li preguntem al director general per algun fracàs, cita l'etapa entre 2001 i 2008. En aquella època van iniciar una primera expansió en forma de franquícies, però "prompte" van descobrir "que no era la forma més idònia" per al seu model de negoci. Va ser en 2008 quan van iniciar l'expansió amb tendes pròpies que s'ha mantingut fins a l'actualitat. Navarro destaca que, "més que un fracàs", els va suposar "un gran aprenentatge".
"En els pròxims anys, l'objectiu és situar-nos en totes les províncies d'Espanya per convertir-nos en un referent a escala estatal"
Si li preguntem pels reptes, el CEO té clar que el "principal" ha estat el creixement a escala estatal i ara, "consolidar-se com a referent" fora del País Valencià. Un altre "important" seria "conscienciar la clientela i la societat en general que l'alimentació és la base de la salut". Amb aquest objectiu van crear en 2007 la Fundació José Navarro per al Foment de l'Alimentació Intel·ligent, una entitat sense ànim de lucre amb la que pretenen "retornar a la societat tot el que els ha donat" amb accions divulgatives relacionades amb "l'alimentació verda, saludable i sostenible".
Parlem de futur. Navarro confessa un anhel prou ambiciós: "En els pròxims anys, l'objectiu és situar-nos en totes les províncies d'Espanya per convertir-nos en un referent a escala estatal per a totes aquelles persones que volen cuidar la seua salut de forma natural". Per altra banda, manifesta el seu compromís de "seguir investigant" per crear nous productes en la línia de la filosofia de l'empresa: "Ecològics, vegans, de comerç just, lliures de maltractament animal, etc.".
La trajectòria centenària d'Herbolario Navarro li ha permés acumular alguns reconeixements. És Comerç Excel·lent per la Cambra de Comerç de València, l'Ajuntament de València l'ha reconegut com a millor Empresa Innovadora i va rebre el Premi Nacional al Petit Comerç del Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç en 2011.
Ara li toca competir, però, amb un ventall més ample d'establiments perquè hui s'han apuntat a la moda -ara sí, moda- dels productes naturals des de tendes especialitzades, com Herbolario Navarro, fins als grans supermercats.