• Empresa
  • Hispano Suiza, els mil cavalls de Picasso i Einstein

Hispano Suiza, els mil cavalls de Picasso i Einstein

La marca catalana torna a revolucionar l'automoció amb un nou model elèctric, de luxe i reconeixement facial

'Carmen', el nou model Hispano Suiza, a la fàbrica de Montmeló. | Clara Anta
'Carmen', el nou model Hispano Suiza, a la fàbrica de Montmeló. | Clara Anta
Montmeló
13 de Maig de 2019

Què tenien en comú Pablo Picasso, Albert Einstein, Alfons XIII, Coco Chanel o René Lacoste? Un Hispano Suiza. Grans figures del segle XX van ser clients d'una marca barcelonina que va revolucionar el món de l'automoció. Després de més de set dècades sense fer soroll, un nou Hispano Suiza, elèctric, de luxe i amb reconeixement facial, cortesia de la quarta generació de la família Mateu es va estrenar durant el Saló de Ginebra. I ara també en un altre temple de la mobilitat: l'Automobile de Barcelona. "El president Miquel Suqué Mateu ens va dir: 'Jo no vull encarregar un cotxe, jo vull fer-lo com el meu besavi'. Hispano Suiza és una experiència i una forma de viure", recorda el director general d'Hispano Suiza, Sergio Martínez, durant una visita de VIA Empresa a la fàbrica de Montmeló. Els somnis existeixen perquè existeixen els somniadors, diu el seu lema. Un somni que va sobre rodes i amb més de mil cavalls de potència! 

Martínez: "Hispano Suiza és una experiència i una forma de viure. Ha tornat per quedar-se"

L'aventura va començar el 1904 quan l'empresari català Damián Mateu va fundar la fàbrica d'automòbils Hispano Suiza juntament amb l'enginyer Mark Birkigt. Els seus motors de combustió van suposar un abans i un després per a la indústria. Tot i que el seu principal core business eren els turismes o la competició, la marca també fabricava vehicles industrials, camions o ambulàncies des del carrer Florida Blanca de Barcelona.  

Francesc Arenas (director disseny), Sergio Martínez (director general) i Lluc Martí (director tècnic) d'Hispano Suiza. | Clara Anta

Francesc Arenas (director disseny), Sergio Martínez (director general) i Lluc Martí (director tècnic) d'Hispano Suiza. | Clara Anta

Fins i tot, la companyia es va reinventar amb la fabricació de motors d'aviació. De fet, el primer vestit aeri entre París i Nova York es va fer amb un dels seus motors. "Si l'empresa s'hagués adaptat, Catalunya hauria pogut comptar amb una gran empresa pròpia d'automòbils com Fiat, Renault o Citroën", assegurava l'historiador Francesc Cabana després d'haver inclòs Hispano Suiza, Fábrica de Automóviles SA en el seu llibre Els deu èxits de l'economia catalana. 

Cabana: "Si l'empresa s'hagués adaptat, Catalunya hauria pogut comptar amb una gran empresa pròpia d'automòbils com Fiat, Renault o Citroën"

En concret, Cabana apunta que l'empresa de la família Mateu amb seu a Barcelona i que competia amb Rolls Royce o Stutz Black es va quedar fora de la cursa de l'automoció coincidint amb la II Guerra Mundial i per culpa de la fabricació en sèrie. Així doncs, li va faltar el Modern Times, de Charles Chaplin.

"Una bèstia amb pell de xai"

Moltes dècades després sense fabricar una sèrie de cotxes que van marcar tota una generació, Martínez té molt clar que "Hispano Suiza ha tornat per quedar-se". La companyia està participada en un 70% pel Grup Peralada de la família Suqué Mateu i el 30% restant per altres partners tecnològics, industrials i socis minoritaris.  

"Fa anys que la marca es volia rellançar. Carmen Mateu [mare de Miquel Mateu i néta de Damián Mateu] tenia el somni de tornar a veure un Hispano Suiza al carrer. Va crear un club de la marca, però fins que no es va trobar un partner tecnològic adequat com QEV Technologies amb know how en competició, performance o tècnica no es va poder fer", recorda Lluc Martí, director tècnic de la companyia. 

Martí: "És un cotxe que tant pot enamorar a un col·leccionista com a un client que li agradin els esportius"

El nou model porta el nom de Carmen i llueix galons: 1019 cavalls, tracció posterior, dos motors, xassís de fibra de carboni, pastilles de fre amb regeneració, autonomia de 400 quilòmetres i de 0 a 100 en menys de tres segons. La velocitat punta està limitada a 250 quilòmetres per hora. "És un cotxe que tant pot enamorar a un col·leccionista com a un client que li agradin els esportius", assegura Martí.

El director de disseny i estil d'Hispano Suiza, Francesc Arenas, té la broma sobre les prestacions a punt: "És una bèstia que l'hem vestit amb pell de xai". El storytelling de la marca catalana centenària és la del passat, present però també futur: és 100% elèctric i té reconeixement facial amb el mòbil. 

Hispano Suiza

Fotografia Clara Anta 

Una història d'automoció molt lligada a un territori i a una ciutat que ho són pràcticament tot: "Barcelona és el Mediterrani, emprenedoria, l'empenta i el caràcter català, la tecnologia, l'art, el disseny, la gastronomia, la indústria... Barcelona ha sigut un dels cavalls de batalla més innovadors i Hispano Suiza ha ajudat a deixar petjada".  

19 clients amb ADN Hispano Suiza 

Difícilment Picasso o Einstein s'haurien pogut imaginar que els seus cotxes podrien en un futur obrir o tancar-se a través d'un mòbil i tindrien sistema de dades, assistència de conducció, retrovisors amb càmera, localitzador, regulador de temperatura, alarma amb càmera o un backend que registra les dades de recorregut o despesa... I pràcticament tot des d'una app. "Podem donar un servei personalitzat. Tot és costumitzable", afirma Martí. 

Arenas: "Carmen és un vestit fet a mesura, ens volem desmarcar del prêt-à-porter. Volem fer un cotxe al gust de client, fins i tot amb el perfum"

La fabricació i el disseny del Carmen es fa tot a Montmeló, i a la sala de màquines hi ha un equip d'una quarantena de persones. "Fins que no es va presentar a Ginebra no es va dir res d'on es fabricaria per una qüestió d'espionatge. La família va voler mantenir-ho en secret absolut", explica Martí. Però, des del març, el retorn d'Hispano Suiza ha passat de ser un secret a vox populi: cada cotxe val 1,5 milions d'euros i només es fabricaran 19 unitats. 

En aquests moments, ja hi ha més d'una cinquantena de sol·licituds, però Martínez insisteix que tenen molt clar que el seu client ha de tenir l'ADN d'Hispano Suiza. És a dir, "confort, elegància, caràcter o luxe...". Com a curiositat, el director general de la companyia detalla que es crea un perfum per a cada cotxe en funció de qui sigui el comprador. 

Hispano Suiza

Fotografia Clara Anta 

"Carmen és un vestit fet a mida, ens volem desmarcar del prêt-à-porter. Volem fer un cotxe al gust de client. Fins i tot, amb el perfum on no hi ha entrat cap altra marca", afirma el director de disseny. 

Cotxe autònom el 2025?

"El cotxe autònom estarà més o menys implementat el 2025", augura Martí. El futur del sector també està en mans de grans companyies com Google i Amazon que ja estan fent el seu propi cotxe autònom, o de la Xina que aglutina fins a un 40% del mercat del vehicle elèctric. Segons Arenas, "la tecnologia encara va un pas per davant de la legalitat". 

Ningú dubta que Elon Musk és un dels grans revolucionaris del segle XXI. "La iniciativa i manera de ser, la comunicació a les xarxes socials o el pulmó financer després de crear dues tecnològiques va posar en escac a tots els grans oients. Va ser un revulsiu necessari i l'espurna d'un canvi. Tot i això, s'ha estampat a l'hora de fer una fàbrica", explica el director tècnic d'Hispano Suiza.

 MG 1229

Fotografia Clara Anta

En aquest sentit, Martínez detalla que en una reunió del sector de l'automoció es va posar de manifest que el concepte d'hiperluxe està creixent entre un 23% i un 27% cada any. "L'electromobilitat és molt més sostenible, com el carsharing. Ara, les noves generacions ja no volen un cotxe, sinó que prefereixen una targeta de crèdit per poder agafar en cada moment aquell cotxe que més els agrada", afegeix.  

El 'Car Office' va per feina

La mobilitat es consumeix diferent de la mateixa manera que ja no es treballa igual. "Per què no parlar del Car Office? Dins un cotxe poden passar moltes coses...", es pregunta Martínez. En aquest sentit, el director tècnic d'Hispano Suiza també té molt clar quin és el futur més pròxim: "Amb el vehicle autònom es pot aprofitar el temps de la millor manera que consideris. Treballar en remot o gaudir del viatge". 

Martí: "Encara no som conscients del salt tecnològic. És el salt dels cavalls als cotxes, però dels cotxes als cotxes autònoms"

Encara més: "Amb el vehicle autònom, la recaptació per multes baixarà, com també la despesa en seguretat social, salut, intervenció policial o despeses col·laterals dels accidents. Actualment, hi ha un mort cada 25 segons en accidents de cotxe. Encara no som conscients del salt tecnològic. És el salt dels cavalls als cotxes, però dels cotxes als cotxes autònoms". 

Dels mil cavalls de Picasso i Einstein al cotxe autònom com a oficina de feina.