Després de graduar-se en el MBA de l'IESE, Carlota Pi, Ferran Nogué i Oriol Vila van anar a prendre unes cerveses. A la tercera, la Carlota va ensenyar als seus companys un projecte per fundar la primera companyia energètica amb energia 100% renovable. Així va néixer Holaluz fa onze anys i avui dia porta l'energia a gairebé 300.000 famílies de l'Estat espanyol i és el líder al mercat en plaques solars.
Amb la seva revolució de les teulades, volen convertir els deu milions de cobertes en generadors d'energia solar. I ho fan oferint un estalvi en tots els seus clients. Holaluz lidera la transformació del sector energètic i gràcies a la seva estratègia, permeten a qualsevol consumidor passar-se a l'energia renovable.
La llavor del projecte va començar en les classes del màster. Carlota Pi explica com un dels seus professors, José Antonio Segarra, els va explicar que una companyia ben gestionada es podia convertir en una eina per canviar el món. "Per nosaltres va ser una gran revelació", reconeix. Així va néixer la idea d'Holaluz: "Perseguim el propòsit transcendent de convertir el món en un lloc 100% verd i ho fem connectant les persones amb l'energia verda".
Carlota Pi: "Que la nostra competència tingui les butxaques plenes, ens és igual"
Amb aquest gran propòsit, el seu objectiu va ser acostar l'energia renovable a tots els clients, principalment famílies i llars, i petites empreses. I el seu pla passa per oferir descomptes d'entre el 10 i el 20% en les factures. Amb aquesta premissa s'han fet un lloc en un mercat molt competitiu i dominat per les grans companyies.
"No ens vam plantejar mai la competència amb les grans empreses. Teníem un propòsit molt clar de treballar per un planeta 100% verd i una visió claríssima de connectar persones a l'energia verda. Quan tens un propòsit molt clar i una visió executable, la competència t'és igual. Que la nostra competència tingui les butxaques plenes, ens és igual; és part del joc i de les circumstàncies", destaca Carlota Pi.
Cas d'estudi a Harvard
Però com funciona Holaluz? Com poden oferir aquests estalvis? Com han aconseguit augmentar la seva cartera de clients un 50% cada any? Energia verda, estalvi i posar les persones al centre són els seus pilars.
Holaluz compra electricitat directament a productors independents d'energia renovable. Pot ser a través de parcs eòlics, plantes hidràuliques o parcs solars. O de clients seus que han transformat les seves teulades en generadors d'energia solar. Compren l'energia sobrant als particulars i la distribueixen a través de la seva xarxa. De fet, la seva gran voluntat és que a totes les cases hi hagi plaques solars que generin energia.
Un dels grans atractius d'Holaluz, més enllà de l'aposta per l'energia verda, és l'estalvi que proposen als seus clients. De fet, el seu model està sent estudiat a Harvard. "Hi ha una classe al MBA de Harvard que ja saben que hi ha una companyia a Espanya que té la visió d'aconseguir un planteta 100% verd", destaca la cofundadora de l'empresa.
Oferir un estalvi als clients
La clau per oferir preus baixos és l'ús intensiu de la tecnologia i les dades. Entre els més de 200 treballadors d'Holaluz a Barcelona, una part important són enginyers i tenen un equip de Big Data. Aquesta anàlisi personalitzada de cada factura permet oferir les millors condicions a cada client. "Ens preocupem que el cost de l'energia i del transport sigui l'adequat, que no paguis per serveis addicionals, que la potència contractada sigui l'òptima i que et comprem l'energia excedent al millor preu", destaca Carlota Pi.
La innovació és una de les seves grans apostes. Durant els mesos de confinament, per exemple, van aconseguir que dues terceres parts dels seus clients estalviessin gairebé 5 milions d'euros tot i gastar més energia. "Vam collar els nostres algoritmes i, sense que ningú ho demanés, vam oferir un estalvi quan la gent més consum tenia", ressalta Pi. La seva filosofia, destaca, és posar els clients al centre i esprémer al màxim la tecnologia.
Carlota Pi defineix Holaluz com una companyia Greentech, on les dades tenen una importància superlativa. Analitzant totes les factures i models de conducta, ofereixen els productes més adequats a cada client, provocant estalvis immediats.
La gran revolució
Holaluz va néixer amb el propòsit de transformar el món. Fer-lo més sostenible. Apostant per l'energia verda. I més enllà de distribuir energia renovable, ara han fet un pas més enllà. Així, el juny de 2020 van llançar la revolució de les teulades. L'objectiu és accelerar una transformació que converteixi les teulades dels deu milions d'habitatges d'Espanya en generadors d'energia solar.
"Són metres quadrats que ja existeixen, on ja hi ha sol i, a sota, hi ha la necessitat d'energia de les famílies. Només cal interposar una capa de silici entre aquest sol i la família que viu a sota. No és qüestió de quantes d'aquestes teulades es podran transformar, sinó a quina velocitat", reflexiona Carlota Pi.
Però sovint en aquest canvi hi ha una barrera econòmica i tecnològica. Holaluz les ha trencat les dues. Tecnològicament, han desenvolupat una eina que permet, a través d'un codi postal, generar una proposta per cada família amb l'energia que necessita, la capacitat de la seva teulada per generar energia solar i l'estalvi que li suposaria. Una proposta 100% automatitzada i que es genera en segons. Van ser la primera companyia al món en vendre una instal·lació d'energia solar sense cap intervenció humana.
Carlota Pi: "Hem trencat la barrera de la tecnologia i de l'accés al producte per raons financeres"
Per la segona barrera, l'econòmica, tenien una altra solució. "El tiquet mitjà d'una instal·lació és entre 5.000 i 10.000 euros. Si cridem a les persones a la revolució i per fer-ho, has de tenir capacitat d'endeutament o diners estalviats, es redueix molt la gent que s'hi pot sumar", explica Carlota Pi. Per això, van crear una estructura de finançament des del mateix balanç d'Holaluz. L'empresa avança els diners per instal·lar l'estructura a través d'un crèdit a retornar en 15 anys i amb interessos menors als del mercat. Els clients el poden tornar a través de la factura mensual. Però tot i això, asseguren un estalvi des de primer mes.
"Qualsevol persona, que ja està pagant una factura de la llum, des de la seva factura, sense posar ni un euro i estalviant una mica des del primer mes, ja pot convertir-se en productor d'energia", emfatitza Carlota Pi.
Líders en energia solar
Aquesta aposta revolucionària ha convertit Holaluz en el líder del mercat espanyol en energia solar i la companyia més ben valorada. Un fet increïble tenint en compte les quantitats de diners que mou la seva competència. "Nosaltres liderem la transformació del mercat elèctric a Espanya, sense cap mena de dubte. Fa cinc anys, miraves un bloc publicitari i parlaven d'altres coses, avui tothom diu que és verd, honest i transparent. Els mercats no es lideren per la quota, sinó per qui estableix les regles del joc", assegura Pi.
Al 2023, esperen haver arribat a un milió de clients i tenir 50.000 instal·lacions.
La presidenta d'Holaluz, al telèfon amb clients
Més enllà de l'energia verda i l'estalvi, un dels trets diferencials que defineix Holaluz és la relació amb el client. Mentre les grans companyies elèctriques acumulen milers de queixes i comentaris negatius, Holaluz és l'elèctrica més ben valorada. Ho aconsegueixen posant el client al centre de la seva estratègia.
"La clau és generar confiança amb els clients", resumeix Pi. Això es tradueix en dues grans idees, que poden semblar simples, però que són revolucionàries en aquest món: dir la veritat i demanar perdó. I escoltant. "Tenim un programa que es diu Hola Cliente, on dues hores al més tots els treballadors agafem trucades de clients per entendre que els passa". Ella mateixa també es posa al telèfon.
Carlota Pi: "Tenim una estratègia imbatible"
"Tenim una estratègia imbatible que és la construcció de confiança amb els nostres clients, que és molt difícil de replicar amb tecnologia o de comprar amb diners. Convertim clients satisfets en ambaixadors i representants del canvi que volem al món i del nostre propòsit", sentencia Carlota Pi.
Aconseguir una empesa igualitària
Holaluz no només va néixer amb el propòsit de fer de món un lloc amb energia verda. També per fomentar la igualtat. "Volíem construir una companyia de màxima igualtat per raó de gènere", resumeix Carlota Pi. Des de l'inici, amb unes quotes "salvatges", van propiciar que hi hagués un 50% de dones en tots els equips i totes les posicions. "Quan vam fundar la companyia, ho vam fer amb un doble propòsit: un món 100% verd i un model on totes les persones que en formem part puguem arribar a la millor versió de nosaltres mateixos".
Des de l'inici, conceptes com la flexibilitat laboral i l'autonomia eren innegociables. Fins i tot, des de 2014, tenen un espai per tenir cura dels infants dels treballadors. La meritocràcia i les quotes són a l'ADN de l'empresa. En cada contractació, busquen incrementar el talent i garantir la diversitat.
La número 1 al món
Aquesta filosofia va rebre un reconeixement mundial ben aviat. El 2020 van rebre el certificat ESG (Environmental, Social and Governance) on es reconeixen empreses que ajuden a transformar el món en un lloc millor. Són la companyia número 1 al món en el sector energètic en els àmbits d'igualtat i medi ambient. "Ens acosta a l'objectiu de ser una companyia que transforma el món", destaca Carlota Pi.
Una sortida a borsa exitosa
A banda del certificat, Holaluz també va trobar el reconeixement dels inversors. A finals de 2019 van apostar per sortir al Mercat Alternatiu Borsari, on es van convertir en la companyia en fer l'ampliació de capital més gran de la història d'Espanya. Uns quaranta milions d'euros. "La meitat van ser fons europeus molt especialitzats en energia i que només inverteixen en companyies ESG", destaca Pi, que recalca la confiança que han rebut d'inversors que només aposten per empreses que tenen uns valors molt rellevants en la millora del món i que generen un impacte positiu.
I és que Holaluz, més enllà de la rendibilitat lògica de qualsevol empresa, tenen el clar propòsit de canviar el món. D'iniciar una revolució per fer arribar l'energia verda a totes les famílies i contribuir a un món igualitari. D'impulsar un treball local, però tenir una influència internacional. Com demostra el suport que van rebre d'inversors europeus o que des de Harvard s'estudii la seva estratègia.