Hi ha qui té molta gràcia a l'hora d'imaginar-se com quedarà un habitatge un cop estigui moblat, qui sap veure les tonalitats adients segons la lluminositat de l'espai o la distribució que donarà confort i estilisme a l'habitació. Però hi ha qui no, qui només veu quatre parets de color blanc grisós, un sòcol blanc i el terra, que sembla parquet. Per aquestes persones és molt útil veure una proposta a l'hora de decidir-se per un habitatge, sigui de compra o de lloguer. El pis que no ho tingui, per tant, jugarà en desavantatge. I el home staging va precisament d'això: de posar en escena els habitatges per exalçar els seus punts forts de cara a presentar-ho al mercat.
El home staging és una tècnica de màrqueting immobiliari pensada tant pel lloguer com per la venda. Aconsegueix incrementar l'atractiu de l'immoble i les visites i escurçar el temps de comercialització. Segons Markham Stagers, empresa de home staging especialitzada en habitatges de luxe, amb aquesta metodologia s'aconsegueix "vendre un habitatge un 70% més ràpid de l'habitual". Exposen a la seva web alguns dels seus últims casos d'èxit: "casa venuda en sis dies", "pis venut en 10 dies", "casa venuda en un mes"; terminis molt poc comuns en la compravenda d'immobles. De fet, a Catalunya es triga, de mitjana, d'entre quatre i vuit mesos en vendre un habitatge.
En el cas del lloguer, l'empresa Lala Decor, pot presumir d'aconseguir "llogar la majoria dels pisos en menys de 24 hores", explica Sílvia Saiz, fundadora i CEO de l'empresa. Ho aconsegueixen estudiant a fons cada pis i amb una tècnica molt definida.
Quins són els tips més utilitzats?
Segons Saiz, la tècnica i el material que s'utilitzarà és molt diferent si es tracta d'un pis buit o moblat. En el cas dels pisos que no estan moblats, Saiz ho compara "amb un escenari de teatre: l'escenografia no és real, l'atrezzo sí". És a dir, els mobles grans i electrodomèstics són de mentida, de cartró, i els llits són inflables. Els acabats són tan reals que, segons Saiz, han de posar cartells per indicar a la gent que no s'assegui o es recolzi.
La resta d'elements que siguin decoratius sí que són reals, "com quadres, taules auxiliars, llums o plantes artificials". Es porten molt, de fet, les plantes -presents a gairebé totes les habitacions-, les fibres naturals i les làmines, "elements que ajuden a canviar l'estil d'un espai". Un cop l'immoble es comercialitza, s'utilitza el material per a un altre habitatge. En el cas de Markham Stagers, a més, hi ha opció a comprar-ho juntament amb l'immoble, "encara que no és l'objectiu", aclareix Mònica Renau, fundadora i CEO de l'empresa.
Saiz: "La gent no vol veure com viu l'actual inquilí, sinó que vol projectar la seva vida"
En aquells pisos que ja estan moblats, l'objectiu és despersonalitzar-los: incorporar tonalitats neutres, donar-li un estil molt actual i treure d'enmig tots aquells colors que siguin llampants. "La gent no vol veure com viu l'actual inquilí, sinó que vol projectar la seva vida", indica Saiz.
S'intenta aprofitar tot el material i mobles existents a l'habitatge, afegint simplement fundes o estovalles. També hi ha "una bona feinada de neteja", admet Saiz. No pot haver cap element que molesti a la vista. De fet, Renau admet que en el seu cas, la neteja, que implica treure mobles antics de la casa, pot arribar a ocupar molta estona del procés de preparació del pis, que a Markham Stagers dura normalment un total de 15 dies.
El llenguatge del cartó i el luxe
Markham Stagers va néixer el 2014 de la mà de Barcelona Activa amb l'objectiu de donar servei únicament a habitatges d'alt standing. Per això, un dels seus trets distintius és el no ús de cartró per simular els mobles de l'habitatge. "Luxe i el cartó tenen llenguatges diferents", indica Renau, qui, de fet, va crear el 2019 la marca Staging BCN per aquells immobles que no entren en aquesta categoria i que tenen, per tant, marges de maniobra més baixos.
Renau: "Luxe i cartró tenen llenguatges diferents"
Baixa la qualitat, però manté la seva filosofia: "a Staging BCN tampoc utilitzem mobles de cartró, únicament són uns altres acabats i gammes", indica Renau.
Model de negoci, a prop de les immobiliàries
"Nosaltres no fem pas decoració, sinó màrqueting immobiliari", aclareix Renau, qui creu que, a més d'estudiar bé el producte, és clau anar alineats amb l'estratègica comercial de la immobiliària. Les aliances són bones per tirar endavant els projectes però també per arribar a molts més clients. Això si, el cobrament del servei va per separat. "Som independents de la immobiliària i del seu servei, encara que puguem alinear estratègies. El cobrament, per tant, no està dins de cap comissió i es realitza com qualsevol altre servei de màrqueting contractat, abans de la comercialització de l'habitatge", indica Renau.
L'auge d'aquest model de negoci, molt consolidat a altres països europeus i, especialment, als EUA, és una realitat que Saiz ha constatat en el seu propi negoci. Va fundar Lala Decor el 2019, va fer una aturada durant la covid-19 i va veure créixer el seu negoci notablement durant el 2021, fet pel qual va decidir ampliar la plantilla. Actualment, cada mes, gestiona la imatge d'entre 10 i 15 habitatges en venda, però lamenta que "el home staging encara és un gran desconegut per a moltes persones, fins i tot per a immobiliàries".