• Empresa
  • Honestedat radical: una arma de doble fil

Honestedat radical: una arma de doble fil

Donar 'feedback' als equips, companys i caps és fonamental però no sempre és fàcil construir una estratègia per comentar les febleses i fortaleses alienes

Si la crítica no és constructiva i no està enfocada a ajudar a la persona a millorar, val més que no la facis | iStock
Si la crítica no és constructiva i no està enfocada a ajudar a la persona a millorar, val més que no la facis | iStock
Redacción VIA Empresa & Marlex Human Capital
Barcelona
15 de Setembre de 2020
Act. 21 de Setembre de 2020
Contingut de marca

Els millors caps donen feedback als seus equips. Què vol dir això? Doncs primer, que els hi reconeixen els mèrits, fent-los explícits i dignes de ser celebrats. I segon, els apunten els errors i els indiquen el camí de millora, perquè saben que estan preparats per transitar-lo. No podem donar per assumida ni l'excel·lència ni el descuit. Tots tenim dret a saber en quins àmbits despuntem i, sobretot, en quins hem d'esforçar-nos per millorar.
El nou talent del segle XXI ho té claríssim: vol saber quines són les seves fortaleses i debilitats i escoltar-ho de les persones que millor ho poden avaluar: els seus caps i companys/es de feina. Les persones que els veuen en acció dia a dia, setmana a setmana.

 

Però estem preparats per donar feedback? Reconèixer els èxits sempre resulta més senzill, però com indiquem a algú els seus àmbits de millora sense ferir-lo ni emportar-nos per davant les complicitats que hi tenim creades? El feedback és una arma de doble fil i si no és dóna bé, val més no donar-lo.

Per això us compartim alguns dels consells més útils exposats per Kim Scott, en el seu ja famós llibre Radical Candor (Honestedat radical): com ser un gran cap tenint cura de les persones.

 

La primera condició indispensable per donar feedback és senzilla: Preocupa't pel benestar de la persona a qui dones feedback. Si la crítica no és constructiva i no està enfocada a ajudar a la persona a millorar, val més que no la facis. Si estàs enrabiat/da, tampoc.

Primer demana feedback abans de donar-lo. Pots preguntar "hi ha res que pugui fer o deixar de fer jo per facilitar-te el treball?". Conta internament fins a sis per donar espai a la resposta de l'altre. Escolta. Premia i agraeix les propostes de millora que et siguin útils si en vols rebre més en el futur i aplica petits canvis tangibles com abans millor.

Al donar feedback, comença per agrair els punts forts de la persona i segueix després amb les crítiques constructives. Demostra que valores al company/a, que hi confies.

Sigues específic i posa exemples quan dones feedback. Tant si és positiu com de millora, descriu amb detalls: 1) La situació que vas presenciar. 2) El comportament de la persona en la situació. 3) L'impacte positiu o negatiu que el comportament va tenir.

Sigues humil, felicita i agreix en públic, proposa millores en privat i no personalitzis. No és el mateix dir "ets desorganitzat/da" que "pots millorar la forma en què t'organitzes". El primer sembla que la persona no el pugui canviar perquè "és així" i punt.

Prepara't el feedback per escrit i amb guionets. Així la persona podrà emportar-se el full a casa per reflexionar-hi amb calma.

Fes l'esforç de pensar accions concretes i tangibles de millora. La crítica constructiva és molt més potent si ve acompanyada d'una acció de canvi específica i executable.

Si t'agradaria donar feedback a un superior, pots plantejar-ho de la següent manera: "Et seria útil si et comparteixo el que penso sobre el tema X?".

El feedback no només ha d'anar de dalt a baix, dels caps als equips, sinó que una cultura empresarial veritablement transformadora hauria de ser capaç d'orientar aquesta eina en tots els sentits i direccions. Un líder real ha de ser un líder disposat a assumir errors i punts de millora per part dels seus companys. Igual que ha de tenir el coratge de remarcar-los clarament als seus equips, amb empatia però sense embuts.