Els millors caps donen feedback als seus equips. Què vol dir això? Doncs primer, que els hi reconeixen els mèrits, fent-los explícits i dignes de ser celebrats. I segon, els apunten els errors i els indiquen el camí de millora, perquè saben que estan preparats per transitar-lo. No podem donar per assumida ni l'excel·lència ni el descuit. Tots tenim dret a saber en quins àmbits despuntem i, sobretot, en quins hem d'esforçar-nos per millorar.
El nou talent del segle XXI ho té claríssim: vol saber quines són les seves fortaleses i debilitats i escoltar-ho de les persones que millor ho poden avaluar: els seus caps i companys/es de feina. Les persones que els veuen en acció dia a dia, setmana a setmana.
Però estem preparats per donar feedback? Reconèixer els èxits sempre resulta més senzill, però com indiquem a algú els seus àmbits de millora sense ferir-lo ni emportar-nos per davant les complicitats que hi tenim creades? El feedback és una arma de doble fil i si no és dóna bé, val més no donar-lo.
Per això us compartim alguns dels consells més útils exposats per Kim Scott, en el seu ja famós llibre Radical Candor (Honestedat radical): com ser un gran cap tenint cura de les persones.
La primera condició indispensable per donar feedback és senzilla: Preocupa't pel benestar de la persona a qui dones feedback. Si la crítica no és constructiva i no està enfocada a ajudar a la persona a millorar, val més que no la facis. Si estàs enrabiat/da, tampoc.
Primer demana feedback abans de donar-lo. Pots preguntar "hi ha res que pugui fer o deixar de fer jo per facilitar-te el treball?". Conta internament fins a sis per donar espai a la resposta de l'altre. Escolta. Premia i agraeix les propostes de millora que et siguin útils si en vols rebre més en el futur i aplica petits canvis tangibles com abans millor.
Al donar feedback, comença per agrair els punts forts de la persona i segueix després amb les crítiques constructives. Demostra que valores al company/a, que hi confies.
Sigues específic i posa exemples quan dones feedback. Tant si és positiu com de millora, descriu amb detalls: 1) La situació que vas presenciar. 2) El comportament de la persona en la situació. 3) L'impacte positiu o negatiu que el comportament va tenir.
Sigues humil, felicita i agreix en públic, proposa millores en privat i no personalitzis. No és el mateix dir "ets desorganitzat/da" que "pots millorar la forma en què t'organitzes". El primer sembla que la persona no el pugui canviar perquè "és així" i punt.
Prepara't el feedback per escrit i amb guionets. Així la persona podrà emportar-se el full a casa per reflexionar-hi amb calma.
Fes l'esforç de pensar accions concretes i tangibles de millora. La crítica constructiva és molt més potent si ve acompanyada d'una acció de canvi específica i executable.
Si t'agradaria donar feedback a un superior, pots plantejar-ho de la següent manera: "Et seria útil si et comparteixo el que penso sobre el tema X?".
El feedback no només ha d'anar de dalt a baix, dels caps als equips, sinó que una cultura empresarial veritablement transformadora hauria de ser capaç d'orientar aquesta eina en tots els sentits i direccions. Un líder real ha de ser un líder disposat a assumir errors i punts de millora per part dels seus companys. Igual que ha de tenir el coratge de remarcar-los clarament als seus equips, amb empatia però sense embuts.