• Empresa
  • "Els alumnes d'autoescola paguen per un servei públic que no tenen"

"Els alumnes d'autoescola paguen per un servei públic que no tenen"

El conflicte entre la DGT i els examinadors de trànsit fa caure un 20% les noves matrícules d'Hoy Voy i prop del 60% de la facturació mensual

Carlos Duran va fundar el 2012 Hoy Voy amb Jordi López
Carlos Duran va fundar el 2012 Hoy Voy amb Jordi López
Barcelona
04 de Setembre de 2017
Act. 04 de Setembre de 2017

Els examinadors de trànsit i la DGT sumen un nou capítol a l’estira i arronsa que arrosseguen des del passat 12 de juny, quan els primers van comunicar la intenció de fer vaga indefinida al setembre. El mes en qüestió ha arribat i, lluny d’haver arribat a cap acord després de reunir-se durant l’estiu, aquest 4 de setembre comença una nova convocatòria d’aturades que afectarà de dilluns a dimecres el sector

 

La decisió que no només perjudica aquests dos implicats, sinó també les autoescoles, les que veuran créixer les ja més de 31.000 proves suspeses des de l’inici del conflicte amb mobilitzacions com la d'aquest dilluns, que compta amb un seguiment de més del 80% segon la UGT. “Ens afecta perquè no podem comprometre una data d’examen, perquè n’hi ha menys i perquè no hi ha un calendari fix”, apunta el cofundador d’Hoy VoyCarlos Duran, qui afegeix que han registrat una caiguda del 30% en el nombre de noves matriculacions.

La facturació d’Hoy Voy va caure entre un 30% i un 60% a l’estiu, quina és la previsió amb aquesta nova convocatòria de vaga?

 

Creiem que serà similar. Sabem que ara mateix tenim més alumnes que han aturat la seva formació pràctiques que alumnes que estan seguint. Un 40% de la caiguda de la facturació és per culpa de les pràctiques i un 20% per la falta de noves matrícules. A això li hem de sumar que tenim un equip aturat perquè no s’estan fent classes, però els hem de pagar el sou. Tenim una plantilla bona i és trist acomiadar ningú, ho estem intentant evitar, però és difícil amb un model de franquícia com el nostre. Tenim 17 autoescoles i vora 220 treballadors afectats. A més a més, els nostres serveis centrals funcionen a través d’uns royalties que depenen de la facturació. Estem fent previsions molt realistes i mantenim un contacte actiu amb les entitats financeres per reconduir el finançament i buscar possibles vies per sortir-ne.

Fins a l'agost, ja són set les autoescoles que han tancat a la demarcació de Barcelona i apunten que hi haurà EROs que afectaran 1.000 treballadors les pròximes setmanes.

Estem fent tots els esforços possibles per no tancar cap centre, aquest seria l’últim escenari que contemplem. Però si s’allarga molt, si arribem al 31 de desembre així, no sabem què pot passar. Les autoescoles més grans i amb més volum tenen més oxigen; les petites han fet el que han pogut i moltes han vist que no donaven per a més.

Al juliol vau denunciar que més de 1.700 alumnes d’Hoy Voy estaven pendents de fer l’examen pràctic.

A dia d’avui en són ja 1.720 i seguirà creixent. El que demanen els examinadors no és desgavellat. El problema és que la DGT diu que no és competència seva apujar el sou i nosaltres no en som experts, no sabem del cert qui ho pot solucionar. El 2015 hi va haver una vaga similar que va acabar en acord, amb un complement salarial. Es va aprovar en seu parlamentària, però els pressupostos no ho van contemplar perquè PP i Ciutadans ho van tombar. Aquests examinadors que van tenir paciència ara es troben que no tenen el que se’ls va dir.

"Sent l'examen un servei públic, tothom ha de tenir dret a fer-lo, per tant, podem reclamar danys i perjudicis a la DGT"

Vau anunciar que denunciaríeu l'Administració pública com a únic responsable del conflicte. En quina situació es troba la demanda?

Jo no puc discutir si és competència de la DGT apujar el sou dels examinadors, el que sí que és competència seva és que hi hagi exàmens. Quan vam veure que això podia allargar-se, ens vam reunir amb els nostres advocats perquè ens assessoressin des del punt de vista legal. Vam veure que sent l'examen un servei públic, tothom ha de tenir dret a fer-lo, per tant, nosaltres podem reclamar danys i perjudicis a la DGT. Hem decidit preparar i presentar aquesta demanda, però hem d’esperar a la finalització de la vaga. Una auditoria ha de justificar quin és el dany ocasionat i això només ho podrem quantificar al final. Ja sabem com mesurar-ho, tenim els criteris de càlcul, els auditors i els advocats; només ens falta que acabi.

També heu engegat una campanya a Change.org demanant que s’arribi a un acord. Quin és l’objectiu?

És una acció paral·lela, vam creure que totes dues vies podrien ser una mesura de pressió més. El que fem és demanar que si us plau es posin d’acord, perquè afecten els ciutadans també. Ja hem recollit més de 6.700 signatures.

"No té sentit pensar que si el poble paga, no hi hagi suficients funcionaris per prestar el servei"

Una de les principals denúncies és la manca de personal. És una realitat generalitzada o més greu a Catalunya?

És especialment greu aquí a Catalunya. A Valladolid, on acabem d’obrir la primera autoescola fora de Catalunya, hem vist que també hi ha una falta d'examinadors. No puc parlar d'altres llocs perquè no en conec més, però allà els terminis d'examen en condicions normals estaven en tres setmanes d'espera. A Catalunya, abans de la vaga, a Lleida s’examinava un cop cada tres setmanes també, però amb una llista d’espera que podia ser de dos mesos. A Tarragona estan pitjor, a l’abril mateix no es va fer cap examen. A Barcelona i Girona la situació no és tan greu, però també falta personal. Els alumnes paguen 91,20 euros, que en plena vaga a més s’han apujat les taxes, per un servei públic que no tenen. No té sentit pensar que si el poble paga, no hi hagi suficients funcionaris per prestar el servei.

"Anem amb paper, bolígraf i llista en mà, apuntant la data que diuen. Es ridícul estar així el 2017"

Més enllà del sou dels examinadors, el sistema necessita millores i modernització. Què caldria fer?

La formació teòrica està massa enfocada a superar un test amb molts preguntes, ambigües i que estan pensades perquè l’alumne vegi la trampa, no per demostrar si sap conduir o no. A escala de gestió, cal que tot sigui telemàtic. Anem amb paper, bolígraf i llista en mà, apuntant la data que diuen i passant el nom dels qui es presenten als exàmens. Es ridícul estar així el 2017. Si la presentació de llistes fos telemàtica i es tingués un calendari obert amb dates d’examen disponibles, podríem dir a l’alumne en temps real quan es pot examinar. Ara és com anar a la carnisseria i demanar tanda, t’has de posar a la cua. L’alumne ha de saber quan pot anar a examen per dibuixar-li un procés d’aprenentatge que el faci estar preparat el dia de la prova. Ara només saps una setmana abans i pot anar a examen. També cal confiar més en les autoescoles, hauríem de tenir un preexamen o un sistema de valoració per portar a examen els que estan preparats de debò. A Espanya el nivell d’aprovats és del 40%, el que augmenta les llistes d’espera. No pot ser que la meitat de la gent suspengui. Hauríem de tenir alguna prova prèvia a l’examen final per mesurar si l’alumne està preparat, que això fos una prova de valoració i l’examinador fes una prova de verificació final del nivell.

I en la formació dels examinadors? Cal repensar el model?

Aquest és un altre problema de base, més enllà de la demanda del complement salarial. El procés per arribar a ser examinador és molt poc atractiu. Has de ser funcionari per poder accedir-hi i després fer un curs que són uns tres mesos de preparació i que no serveix per situar-los al mateix nivell que un professor d’autoescola, qui té una formació més llarga. A més a més, aquests funcionaris veuen que fer els tres mesos de formació per acabar cobrant el mateix i assumint els riscos i estrès que suposa ser examinador i sortir a la carretera amb els alumnes, no compensa. Per això hi ha poc personal.

L’endemà de la vaga és un altre tema important. Molts alumnes i menys autoescoles, com es gestionarà?

L’endemà l’escenari serà, com a mínim, molt millor que l’actual. Llavors intentarem gestionar totes les llistes d’espera de la manera més justa que puguem. Tampoc sabem realment quina demanda hi haurà, perquè no sabem quantes empreses desapareixeran del mercat, quanta gent finalment haurà posposat l’entrada a l’autoescola i si aquests persones veuran que és el moment oportú de treure’s el carnet. És un tema cíclic i imprevisible.