El director general de l'empresa mallorquina Huguet, Biel Huguet va estudiar arquitectura tècnica a la UPC i va acabar de formar-se a Londres l'any 1995 com a project manager. Un any més tard va morir el seu pare: "Jo estava matriculat per estudiar enginyeria industrial, però llavors vaig agafar l'empresa amb 23 anys", recorda. En aquell moment ja feia dos anys que el seu pare patia càncer i l'empresa gairebé estava aturada. "Amb un soci més la vaig reobrir i reenfocar a la rehabilitació", diu. Huguet avui dia és una empresa dedicada a la producció d'hidràulics i terrazzo (altrament dit marmolina o pedra artificial), ven a tot el món i col·labora amb marques amb tant de renom com Nike, Camper, Manolo Blahnik o Loewe.
Hidràulics al Mediterrani
Huguet és una de les empreses de referència del disseny i l'arquitectura tant a les Balears i al conjunt de l'Estat espanyol com a escala internacional. Ha estat finalista als premis FAD en diverses ocasions i també el va guanyar fa quatre anys. Huguet marca tendència.
"El més important d'Huguet és la història i els valors, no és només disseny o productes macos, també fabriquem"
"El més important d'Huguet és la història i els valors, no és nomes disseny o productes macos, també fabriquem", remarca el gerent de l'empresa. Huguet ha posat al dia productes tradicionals que havien caigut en desús. "Fins als anys 50 o 60 tot l'arc mediterrani era ple d'hidràulics, llavors desapareix i se substitueix amb porcelànic", diu. A partir dels anys 90 es torna a recuperar lentament aquesta tradició amb el nou auge de la rehabilitació, "i nosaltres som dels primers a dedicar-nos-hi".
L'empresa la va fundar l'avi d'Huguet l'any 1933: "En aquell moment hi havia 100 fàbriques de ciment i hidràulic a Mallorca, era fàcil de fabricar i cada barriada ho feia", rememora. Era l'època hegemònica del ciment a tot l'arc mediterrani: rajoles, bigues i blocs.
En una segona etapa, amb l'auge econòmic turístic i l'arribada d'immigració, l'empresa es reenfoca a la producció de bigues i blocs, una rajola més petita i barata de produir: "En els 60 i 70 un cert nouriquisme mal entès ens fa creure que tot allò tradicional i del passat ens recorda a quan erem pobres, i això dóna lloc a materials com PVC, gres, moquetes, per enderrocar arcs de pedra", explica. L'hegemonia de l'hidràulic desapareix.
Els turistes vinguts després de les olimpíades els atreia el modernisme de Gaudí: "Hidràulic, pedra artificial, vidre, fusta, ferro forjat, tot d'oficis que havien desaparegut, a partir de llavors la rehabilitació torna després de 30 o 40 anys d'auge turístic i destrucció de l'arquitectura tradicional. Quan jo estudiava l'assignatura de moda era rehabilitació", recorda. La construcció de segones residències d'alemanys a l'illa va ajudar a aquest renaixement de l'arquitectura tradicional.
Disseny i innovació a terra
El pare d'Huguet era poeta, "vivia de la fàbrica però no l'hi interessava gaire" i la fàbrica sobreviu produint bigues i blocs de ciment. Quan la tercera generació aterra, la proposta és rehabilitació i mercat local. Però en vint anys l'empresa passa de fer producte local a internacional i contemporani.
__galeria__
Material noble, de qualitat i personalitzable, manual, únic i de producció local. Les xarxes socials han ajudat a donar un impuls internacional a Huguet. I han fet que actualment la rehabilitació sigui anecdòtica.
I per suposat, a més de disseny, també hi ha innovació. Huguet produeix terrazzos amb sabatilles Nike triturades per a la seu alemanya de la marca; han fet les botigues de Camper de París o La Roca; la botiga de Manolo Blhanik a Hong Kong; restaurants per a José Andrés a Orlando i Dubai; diverses botigues de la marca de luxe Isabel Marant. "Coses molt xules, modestament", riu.
Les exportacions d'huguet han passat del 6% al 40% en sis anys i la facturació ja s'enfila fins als 2,1 milions d'euros
També han realitzat projectes amb els arquitectes Herzog & De Meuron, com l'edifici Fòrum de Barcelona, "però també hem fet prototips amb Gheri Arquitectura, Norman Foster, David Chipperfield, Barozzi Veiga, David Chipperfield i MVRDV", arquitectes de primer nivell internacional. Així, el 40% de la seva producció es dedica a l'exportació internacional i "enguany esperem que sigui més, mentre fa sis anys era un 6%".
Com moltes altres empreses, la crisi del 2008 va donar-los l'empenta que calia per fer el salt cap a la internacionalització. L'empresa compta amb una plantilla de 30 persones i treballa per a tot el món: des d'Europa, sobretot Regne Unit, fins a Singapur.
El creixement de l'empresa està íntimament lligat a les vendes a l'exterior, i si bé la insularitat no representa un gran obstacle per a Huguet, les barreres com ara trobar personal qualificat si que poden significar un fre per a la seva activitat, remarca el gerent.
El 2015 l'empresa facturava 800.000 euros i aquest darrer excercici el varen tancar amb quasi 2 milions d'euros. "En quatre anys hem crescut molt amb una aposta potent per comunicar i innovar", remarca. I en part és mèrit del seu Instagram, amb més de 60.000 seguidors.
El futur d'Huguet està lligat a "una arquitectura innovadora, creativa i amb caràcter, professionals que volen quelcom especial, sempre hi haurà algú que vulgui peces fetes a mida", diu. I per a aquests arquitectes Huguet estarà disponible. Paral·lelament, la marca fa col·laboracions amb dissenyadors. Actualment en prepara una amb Pentagram, l'empresa de disseny més gran del món. "El coronavirus n'ha endarrerit la presentació", explica.
Ofici i afecte per l'arquitectura i el disseny. Del terrazzo tradicional al terrazzo amb Nike. "Això és el que oferim al món", conclou Huguet.