El Grup IAG, al que pertany Iberia, ha acordat amb Globalia comprar Air Europa per 1.000 milions d'euros, una operació que es tancarà previsiblement durant la segona meitat de 2020 i que suposarà la unió de les dues majors aerolínies espanyoles. IAG fa uns mesos va intentar comprar Norwegian, però no ho va aconseguir, recorda director general del Centre d'Estudis del Transport per a la Mediterrània Occidental, Òscar Oliver. "El que està clar és que IAG és un grup en clara expansió amb un pla estratègic que té com a objectiu esdevenir un dels grups d'aviació més grans i de referència del món", sentencia. L'adquisició de l'aerolínia de la família mallorquina Hidalgo n'és la prova. De fet, amb la compra superaran el nombre de passatgers de Ryanair amb un total de 54,6 milions de passatgers i 46,8 milions per a la irlandesa.
En la presentació remesa a la Comissió Nacional del Mercat de Valors, International Airlines Group (IAG) -format per British Airways, Iberia, Vueling i Aer Lingus- ha destacat que amb aquesta compra el seu centre d'operacions de Madrid es transformarà "en un veritable rival pels quatre hubs més grans d'Europa: Amsterdam, Frankfurt, Londres Heathrow i París Charles De Gaulle". A més, permetrà el seu reposicionamient com a líder al mercat d'Europa a Amèrica Llatina i el Carib, així com l'obtenció d'unes significatives potencials sinergies en termes de costos i ingressos. Efectivament, Ibèria, Vueling, British Airways, Aer Lingus, Level i ara Air Europa operaran des d'un grapat d'aeroports i l'operació potenciarà Barajas.
"No penseu més en Madrid, descobriu que a Barcelona hi ha una oportunitat real de crear un node, i no només cap a Amèrica, també cap a Àsia"
Això no obstant, segons Oliver, la compra és una oportuntat per a l'Aeroport de Barcelona: "Al Prat tenen Vueling, una de les companyies amb una xarxa de curt i mitjà radi més importants d'Europa i la combinació del potencial de llarg radi d'Air Europa cap al continent americà podria convertir Barcelona -encara més- en un hub de referència". Oliver recomana un toc d'atenció: "No penseu més en Madrid, descobriu que a Barcelona hi ha una oportunitat real de crear un node, i no només cap a Amèrica, també cap a Àsia".
"L'adquisició d'Air Europa suposa afegir a IAG una nova aerolínia competitiva i rendible, fent de Madrid un hub europeu capdavanter i permetent que IAG aconsegueixi el lideratge de l'Atlàntic Sud, generant així un valor financer addicional per als nostres accionistes", ha afirmat el conseller delegat del Grup, Willie Walsh.
Això no obstant i segons Oliver, "Barcelona està en iguals o millors condicions per esdevenir un pont entre Àsia i Amèrica Llatina", primer perquè ja tenim algunes connexions amb el continent asiàtic: Beijing, Xanghai, Hong-Kong, Singapur, Seul, etc. Madrid també les té, però el que no té la capital espanyola és demanda no coberta, en aquest aspecte Barcelona és l'aeroport de referència.
Per al conseller delegat de Globalia, Javier Hidalgo, la incorporació d'Air Europa a IAG suposa un enfortiment del present i futur de la companyia, que mantindrà la línia seguida durant els últims anys. "Estem convençuts que serà un èxit que Air Europa s'incorpori a un grup com IAG, que ha demostrat durant tots aquests anys la seva aposta pel desenvolupament de les aerolínies que els conformen i per el hub de Madrid", ha dit Hidalgo.
Per la seva banda, conseller delegat d'Air Europa, Luis Gallego, ha destacat que l'operació és d'una gran importància estratègica per al hub de Madrid que, durant els últims anys, "s'havia quedat per darrere d'altres hubs europeus". "Després d'aquest acord, Madrid podrà competir amb altres hubs europeus en igualtat de condicions, amb una millor posició en les rutes des d'Europa a Amèrica Llatina i la possibilitat de convertir-se en una porta d'enllaç entre Àsia i Amèrica Llatina", ha destacat Luis Gallego.
Per justificar l'operació, IAG ha apuntat que Air Europa és una de les principals aerolínies privades a Espanya, que opera vols regulars nacionals i internacionals a 69 destinacions, incloses rutes europees i de llarga distància a Amèrica Llatina, Estats Units, Carib i nord d'Àfrica.
Més concentració
L’anàlisi que en fa el professor d'Economia i Empresa de la UOC, Pere Suau-Sánchez, és que "seguim amb el procés de consolidació del mercat a Europa en grans grups". En aquest sentit, la diferència pel que fa aquest cas és que Air Europa és una empresa solvent i que funciona bé, a diferència de Norwegian que compta amb milions d'euros de pèrdues.
I aquesta operació també és un acte de pressió cap a la noruega, ja que Air Europa compta amb vols que li fan la competència. "IAG s'afiança en connexions amb l'Atlàntic sud", sentencia. I obviament reforça Madrid com a hub europeu, que té una forta competència amb Amsterdam. Alhora, es reconfiguren els pesos de les aliances, donat que Air Europa formava part d'Sky Team i ara passarà a One World. "Això és un canvi rellevant, donat que es modificaran els acords de connexions amb altres aerolínies", subratlla.
En aquesta línia, a Europa s’està consolidant el model de grans hòldings d’aerolínies amb diverses marques integrades: IAG, Air-France KLM i Lufthansa. Consecuentment, aquesta compra afecta dos grans empreses de manera indirecta. D'una banda, IAG ara talla les ales a Air France, donat que l'aerolínia de bandera francesa usava Air Europa per a vols de connexió. De l'altra, l'aerolínia de Globalia rebia passatgers de connexió de Ryanair, i de fet la irlandesa oferia els vols de llarg radi d'Air Europa des del seu web. Aquest fet canviarà, amb molta probabilitat. Oliver espera que aquesta operativa es reporduís amb Vueling, però la de Llucmajor s'integrarà a Iberia, segons ha informat l’empresa. Inicialment, Air Europa mantindrà la seva marca i s'integrarà com a centre d'ingressos autònom en l'estructura d'Iberia i sota la direcció del conseller delegat d'aquesta, Luis Gallego.
La gallina dels ous d’or de Globalia
El 2018, Air Europa va facturar 2.100 milions d'euros, va obtenir un guany operatiu de 100 milions d'euros i va transportar a 11,8 milions de passatgers amb una flota a tancament d'exercici de 66 avions. L’empresa forma part del grup Globalia, amb seu a Llucmajor i propietat de la família Hidalgo.
Integra Groundforce també en la seva divisió aèria; Halcón Viajes, Viajes Ecuador, TuBillete.com i altres operadors en la sevadivisió minorista; Travelplan Touring Club, Iberrail, Welcomebeds.com i MarSol en la seva divisió majorista; la cadena hotelera Be Live Hotels i altres empreses de serveis auxiliars.
"S'estan venent l'actiu principal del seu grup empresarial, i crec que se l'estan venent relativament barat"
Segons els darrers informes de Globalia, la divisió aèria ha anat incrementant el pes dins del total dels ingressos del grup. El 2016 aportava el 47%, mentre que la divisió minorista representava el 25% del total. En el darrer informe disponible, el del 2018, la quantitat aportada per Air Europa i l’empresa de handling ja sumava el 52% de la facturació del grup, mentre la divisió d’agències de viatges ha vist retallada la seva aportació fins al 29%.
"S'estan venent l'actiu principal del seu grup empresarial, i crec que se l'estan venent relativament barat, tenint en compte la importància del grup i la robustesa de l'empresa”, sentencia Oliver. El cert és que Globalia és un grup amb una diversificació de negocis que només ha fet créixer significativament la seva aerolínia. Així, aquesta operació es podria englobar en les negociacions de la família Hidalgo per fusionar les seves agències de viatges amb les del grup Barceló. La fusió d'Halcón Viajes i Travelplan amb Avoris crearia un gegant turístic que disputaria el lideratge de El Corte Inglés.
Finançament i regulació
L'operació, que es finançarà amb deute extern i l'import del qual queda subjecte a ajustos basats en els estats comptables, s'abonarà en efectiu en el moment de tancament. IAG pagarà 40 milions d'euros en el cas que no s'obtinguin les autoritzacions regulatòries pertinents i que alguna de les parts decideixi resoldre l'acord. Fonts coneixedores expliquen el benefici per acció augmentarà ja durant el primer any complet i la rendibilitat sobre el capital invertit pujarà en el quart any després del tancament, segons la mateixa font.
Ara bé, el professor de la UOC Pere Suau explica que Iberia i Air Europa competien en algunes línies i aeroports, de manera que ara la competència desapareixerà i segurament el regulador obligarà a cedir slots o alliberar rutes per compensar.