No ha estat una bona setmana per l’Ibex 35. Durant tota la setmana ha anat perdent els 170 punts que va pujar de cop els últims dies de la setmana anterior. Des de dilluns, quan Jeffries va abaixar les previsions de preu objectiu de Bankia i Santander i en conseqüència, van caure les cotitzacions d’ambdós bancs, ajudant a què l'Ibex seguís caient de forma continua. Tampoc va ajudar es recordés que els mercats esperaven que vuit empreses de l’Ibex tinguessin rècords de beneficis el 2020 (Aena, Amadeus, Cellnex, CIE Automotive, Grífols, Iberdrola, Inditex i MásMóvil). Curiosament, els bancs queden perjudicats i de les empreses que s’espera que tinguin beneficis rècord no n’hi ha ni una que formi part del sector bancari. Això ha provocat que l’Ibex, on els bancs tenen un fort pes, segueixi caient en picat.
Tampoc va ajudar a l’Ibex, ni als mercats internacionals, que es conegués, dimarts passat que les víctimes del coronavirus xinès hagués arribat fins als 4 morts. Les aerolínies europees van patir caigudes a borsa a causa de la visible expansió del virus. També va patir el sector del luxe, el petroli i el Yuan. En canvi, va beneficiar a les empreses farmacèutiques xineses, ja que van tenir fortes pujades en les seves cotitzacions. Dimecres es va convocar un comitè de l’Organització Mundial de la Salut i van decidir no declarar el virus d'emergència sanitària internacional i això va fer que les preocupacions als mercats disminuís de forma considerable. Finalment, divendres es va conèixer el segon cas de coronavirus als Estats Units i va fer que les seves borses, que estaven molt a prop de marcar nous màxims històrics, retrocedissin de nou.
"Els mercats esperaven que vuit empreses de l’Ibex tinguessin rècords de beneficis el 2020. Curiosament, els bancs queden perjudicats"
Una empresa relacionada amb el sector de les aerolínies, que no ha estat massa perjudicada pel virus, i de la que ja hem parlat en setmanes anteriors, és Airbus. El fabricant d’avions, després de pujades i baixades, aquesta setmana va marcar el seu rècord històric de cotització a la borsa, tot gràcies als mals de caps de Boeing. Segons afirma Michael Schoellhorn, el CEO de l’empresa, estan tenint “una demanda sense precedents”. Per aprofitar aquesta oportunitat s'està creant una nova línia de muntatge de l’A321neo, l’alternativa al problemàtic 737 MAX. Coincidència o no, aquesta setmana el Financial Times va acusar les autoritats holandeses d’amagar la responsabilitat de Boeing en un accident de l’any 2009 que va treure la vida a 9 persones de l’avió que era un 737, el predecessor del 737 MAX. Tot plegat va causar la caiguda en cotització de Boeing i va permetre a Airbus arribar a màxims històrics.
Sense massa incidència, aquesta setmana es va reunir el Banc Central Europeu i van confirmar que no volien canviar l’estratègia de tipus d’interès, que ara estan al 0%, a curt termini. També van manifestar les seves intencions de revisar a fons les eines que té el banc per estabilitzar els preus, de convertir el banc en més transparent i, en la mesura del possible, intentar lluitar contra el canvi climàtic. Com a curiositat, aquesta setmana Tesla va superar la valoració dels 100.000 milions de dòlars.
"Com a curiositat, aquesta setmana Tesla va superar la valoració dels 100.000 milions de dòlars"
Per acabar, i a escala catalana, ha quedat més que confirmat que el Mobile World Congress es queda a Barcelona. I això succeeix al mateix temps que sabem que Barcelona és la 28ena ciutat amb més talent del món, segons un estudi elaborat per Adecco, Insead i Google i la 3a millor ciutat per obrir un negoci, segons l’Startup Heat Europe.
Ull a la Borsa!