Hi ha multinacionals que són tan poderoses que sovint és una sorpresa descobrir que una marca pertany a ella. Aquest és el cas de Nestlé, l'imperi nascut el 1867 a la petita localitat de Vevey (Suïssa) i que s'ha convertit en la primera empresa del món de l'alimentació en un mercat altament competitiu. Les xifres són incansables: venen 1 bilió de productes cada dia, tenen 275.000 treballadors arreu del món, compten amb 344 fàbriques a 77 països i facturen 94,4 bilions d'euros anuals. Una organització que el 2016 va escollir Esplugues de Llobregat pel seu nou hub tecnològic i que també té presència a Girona des del 1968, en què va construir una de les cafeteres més grans del món per exportar cafè a tot el continent europeu. I, fins i tot, va aconseguir que es modifiqués una part de l'autopista AP-7 per accedir amb rapidesa a la planta. Una història amb ADN innovador que no s'entén sense els seus orígens al país helvètic.
En primer lloc, a Nestlé tenen més de 2.000 marques comercialitzades a tot el món. En el cas dels supermercats catalans, es pot trobar distintius com ara Nespresso, Nescafé, Viladrau, Sant Pellegrino, Kitkat, Nestlé Caja Roja, Nesquik i fins i tot Starbucks, que segons han explicat fonts de la companyia, van pagar gairebé 6.000 milions per comercialitzar els productes de la cadena de cafeteries.
Nestlé té presència a 186 països del món, entre ells Corea del Nord
Segons han detallat a VIA Empresa, des de l'empresa compten amb el 33% del negoci a Amèrica del Nord, el 22,3% a Europa, el 21% a Àfrica i Oceania, el 12,3% a Llatinoamèrica i el 5,8% a la Xina, que s'ha convertit en un mercat en ebullició. Els productes més venuts són les begudes, seguits de Purina, la divisió de petcare que està en auge.
La innovació com a punt fort
Les fortaleses de la companyia? Marco Settembri, CEO de la zona europea de Nestlé, ho té clar: productes atractius, marca poderosa, innovació, importància de la transformació digital i gran presència a 186 països del món, entre ells Corea del Nord. De fet, hi ha un clar compromís amb la innovació i inverteixen més de 1.700 milions de francs suïssos anuals en R+D. I ho exemplifiquen amb la prioritat de la tecnologia i la qualitat sostenible del temps. És a dir, han necessitat cinc anys d’investigació per utilitzar el paper en les càpsules de cafè perquè volien que fos un producte ideal i sostenible.
A Nestlé venen 1 bilió de productes cada dia, tenen 275.000 treballadors arreu del món i compten amb 344 fàbriques a 77 països
Un element interessant per a Settembri és l'anticipació. Quan es va llançar Nespresso no hi havia una petició popular i van treballar de cara al futur. Per exemple, durant 10 anys Nespresso va perdre diners anualment, però sabien que el producte era bo i funcionaria. L'actor George Clooney com a ambaixador de marca va ser el salt definitiu. I un consell del català Lluís Cantarell que va ser exvicepresident mundial de Nestlé: "entrebancar-se una vegada en una pedra és acceptable. Dos no és acceptable. Els errors et serveixen per aprendre".
El poder de Nestlé a Catalunya
Des de la seva construcció el 1968, la fàbrica de Girona s'ha convertit en una de les fàbriques de cafè més grans dins de Nestlé, servint al mercat ibèric i exportant importants volums a Europa, Amèrica, Àsia, Àfrica i Oceania. La fàbrica és un gran ocupador a la zona i dona feina directa a 870 persones i a moltes més indirectament. De fet, la planta va ser una de les raons per les quals es va modificar la sortida de Girona oest de l'AP-7, al 2013, per fer-la més accessible i ràpida pels treballadors.
Durant 10 anys Nespresso va perdre diners anualment, però des de Nestlé sabien que el producte era bo i funcionaria. I el temps els va donar la raó
Per tal d'augmentar la competitivitat de la planta a mitjà i llarg termini, el grup ha decidit invertir 100 milions d'euros en els pròxims tres anys per reforçar la fabricació de càpsules monodosi així com la producció i omplert de cafè soluble, amb tecnologia Spray Dry. La inversió implicarà, a més, un augment de la capacitat de la producció, cosa que permetrà mantenir el nivell d'ocupació actual de la fàbrica i crear, alhora, noves oportunitats laborals en els anys vinents; malgrat que la reorganització d'algunes activitats conduirà al tancament de l'àrea de fabricació del cafè descafeïnat. Només la línia de descafeïnats produeix entre 24.000 i 26.000 tones de cafè a l'any. El 2012, el seu any rècord, va arribar a les 32.000.
Finalment, l'oficina central de Nestlé Espanya està ubicada a Esplugues de Llobregat. També s’ha convertit en un dels seus pols tecnològics i digitals més importants del món, amb més de 700 treballadors.
La fàbrica de Girona s'ha convertit en una de les fàbriques de cafè més grans dins de Nestlé
Des d'allà es gestiona una àmplia gamma de productes mitjançant diverses direccions, supervisades per la Direcció General. De fet, Nestlé Espanya va tancar el 2022 amb una xifra de negoci de 2.364 milions d'euros, un 9,4% més que l'exercici anterior, dels quals 896 milions van correspondre a exportacions. Ja per acabar, l’ecosistema tecnològic que s’ha desenvolupat a Barcelona en els darrers anys ha estat determinant en aquest moviment de Nestlé, ja que aquí ha trobat el talent necessari per impulsar el procés de digitalització de la companyia i un estil i qualitat de vida atractiu per als seus treballadors.