El Ministeri d'Indústria, Comerç i Turisme del Govern central ha establert les bases que regiran la concessió dels ajuts del Projecte Estratègic per a la Recuperació i la Transformació Econòmica (Perte) corresponent al vehicle elèctric i connectat. Aquesta normativa, ja publicada al BOE, establirà les condicions del repartiment dels prop de 3.000 milions d'euros assignats al projecte, i arriba després de l'aprovació per part de la Comissió Europea i la Comissió Delegada del Govern per a afers econòmics.
Dels 2.975 milions d'euros assignats al Perte per al període 2021-2023, 1.425 MEUR arribaran a les empreses en forma de préstec, mentre que els 1.550 milions d'euros restants ho faran com a subvencions. L'Estat espera que les inversions del projecte mobilitzin una inversió privada d'11.900 milions d'euros, el que suposaria un efecte multiplicador de quatre vegades el muntant dels ajuts.
Els beneficiaris dels ajuts en aquest període 2021-2023 tindran un termini màxim d'execució dels projectes fins al 2025. Les subvencions i préstecs, segons la normativa publicada al Butlletí Oficial de l'Estat, podrien tenir un caràcter plurianual, i es formalitzarien mitjançant el fons de recuperació o amb ajuts directes de pressupostos, o bé amb una combinació d'ambdues modalitats.
Les ajudes complementaran altres concessions públiques al sector, com el Pla Moves, que portaria el fons de subvencions i préstecs al sector de l'automoció fins als 4.300 milions d'euros. Amb tot, el desenvolupament del Perte tindrà una inversió total de 24.000 milions d'euros entre sector públic i privat, amb l'objectiu de promoure la fabricació integral del vehicle elèctric a l'Estat espanyol.
Empreses beneficiàries
El Perte del vehicle elèctric i connectat estableix un model de subvencions col·laboratiu, mitjançant el qual els demandants interessats haurien d'establir agrupacions empresarials sense personalitat jurídica i amb un acord previ. Els projectes es dividirien en tres grups: els tractors, que ocupin diverses parts de la cadena de valor; els de fabricació i assemblatge, dedicat a les bateries, piles i altres components essencials del vehicle elèctric; i els addicionals, dedicats a la fabricació de components de connectivitat dels vehicles intel·ligents.
Segons estableix la normativa, les agrupacions hauran de tenir una composició de com a mínim un 40% de petites i mitjanes empreses, a més d'un proveïdor tecnològic amb capacitat tècnica per al desenvolupament de l'R+D del pla que es financi amb el Perte. Per altra banda, els grups sol·licitants hauran de comptar amb empreses de fabricació de vehicles de motor i de components de peces i accessoris amb representació conjunta a almenys dues comunitats autònomes.
Segons la ministra d'Indústria, Comerç i Turisme del Govern central, Reyes Maroto, el Govern assoleix amb aquesta normativa "el compromís d'enllestir l'estructura del projecte estratègic a finals d'any". La ministra ha valorat les propostes que s'hi presentin i la seva capacitat d'afavorir "l'atracció d'inversions i el reforç a tot l'ecosistema de l'automoció" de l'Estat espanyol.