• Empresa
  • Industrial Bolsera, la fàbrica catalana de les bosses de Zara i Mango

Industrial Bolsera, la fàbrica catalana de les bosses de Zara i Mango

La companyia fundada el 1919 al Raval de Barcelona està especialitzada en la fabricació de bosses de paper utilitzades per Mediamarkt o Cortefiel

Industrial Bolsera van ser pioners en la fabricació automàtica de bosses de paper amb nanses |Ceduda
Industrial Bolsera van ser pioners en la fabricació automàtica de bosses de paper amb nanses |Ceduda
Sant Cugat
22 de Febrer de 2021

Grans imperis de la moda com Mango, Zara, Desigual o Cortefiel tenen un nexe català gràcies a Industrial Bolsera, una empresa centenària que fabrica part de les bosses on s'enduen els clients els seus productes. Fundada el 1919 al Raval de Barcelona i en mans de la quarta generació, la història de la companyia està marcada per la innovació i l'emprenedoria.

El 1988, van comprar la tercera màquina a tot Europa que fabricava bosses de paper amb nanses, sent pioners a tot l'Estat. Abans de la pandèmia, fabricaven uns 180 milions de bosses de paper i 700 tones d'embalatges cada any.

Descobridors de les serpentines a Catalunya

Tot va començar amb la unió de tres petits tallers gràfics de Barcelona, un dels quals era del besavi de Josep Algueró, actual director general de l'empresa. La suma de forces els permet comprar les primeres màquines d'impressió i la seva activitat inicial són les bosses i els embalatges de paper.

Tot canvia dos anys després de la fundació de l'empresa. Els responsables de la Industrial Bolsera viatgen el 1921 a París per veure uns estocs de paper. Però no els convenç. "Assisteixen a unes festes a hotels de París i veuen articles com trompetes de paper, serpentines, confeti, espanta-sogres... articles de festa que aquí no havien arribat", explica Algueró.

És llavors quan decideixen començar a fabricar aquests productes des del Raval i introduir-los a Catalunya. Fins al 1977, compaginen les dues activitats principals: fabricació de bosses i embalatges i d'articles de festa. Llavors decideixen separar el negoci en dues empreses, que encara duren avui en dia: Industrial Bolsera i La Bolsera.

Adéu a Barcelona

Als anys 30, van prendre la decisió de deixar Barcelona. Buscaven una nau més gran pel creixement de l'activitat i els lloguers a la capital ja estaven disparats. Es van traslladar a Sant Feliu de Guíxols, on van tenir la fàbrica fins al 64. "Però va arribar el turisme de platja i el nostre personal també treballava de nit. La gent s'adormia a la fàbrica", explica Algueró. S'instal·len a l'Hospitalet i el 1974 acaben a Santa Perpètua de Mogoda, on encara hi són.

empresa industrial bolsera

La fàbrica d'Industrial Bolsera a Santa Perpètua de Mogoda |Cedida

"Anar a Santa Perpètua va ser una de les grans decisions. Vam ser una de les primeres empreses a instal·lar-nos a l'actual polígon de Can Bernades-Subirà i ara té unes grans comunicacions per a la logística", assenyala.

El boom del plàstic

Va ser en aquests anys quan l'ús del plàstic es va començar a disparar. I van decidir entrar al negoci. Però no eren fabricants de la matèria primera i era impossible competir amb altres productors, que tenien preus molt més baixos. La seva aposta va ser situar-se en la gamma alta com bosses de luxe acabades manualment amb nanses de cordó.

Pioners en les nanses

La història de la companyia va fer un gran salt endavant el 1988, quan van decidir comprar la primera màquina automàtica del mercat que fabricava bosses de paper amb nanses. Va ser la primera d'Espanya i la tercera d'Europa.

"Les veníem a empreses com Mango i Zara, que llavors encara tenien poques botigues", explica el director general. Així va començar una relació que encara es manté: "Vam començar a ser molt forts. Ells anaven obrint botigues i nosaltres anàvem creixent". Així, el creixement d'aquestes dues grans empreses propiciava també l'expansió d'Industrial Bolsera.

Algueró: "Som els primers que vam introduir la bossa de paper amb nanses fabricada de manera industrial"

En aquella època fabricaven molts productes diferents: des de bosses de plàstics, paper d'embolicar, bosses de luxe que acabaven manualment amb cartons a la base i cordons... "Ens van sortir competidors de cadascun d'aquests productes i vam haver de fer una reflexió, perquè no podíem competir amb tots i tenir l'última tecnologia en cada línia", recorda Algueró. La seva aposta van ser les bosses de paper per al comerç i les bovines d'embalatge (per a aliments i altres productes).

A Zara i Mango se li van afegir altres clients com Desigual, Cortefiel, Mediamarkto les Perfumeries Júlia. Ara, en tenen més d'un miler, però aquests són els principals. "Som els primers que vam introduir la bossa de paper amb nanses fabricada de manera industrial. Abans només eren màquines de plàstic i les de paper eren sense base i sense nanses", destaca. Aquesta nova maquinària que van introduir va permetre al comerç deixa d'utilitzar les bosses de plàstic.

Robotitzar la fàbrica des dels 90

Com demostra la seva aposta pionera per aquesta màquina, Industrial Bolsera sempre ha apostat per la tecnologia puntera. Les diferents crisis econòmiques viscudes els van fer parar atenció cada vegada més en els costos. Una de les seves innovacions va ser idear un sistema d'automatització per organitzar la sortida de les bosses de les màquines. Una invenció que van impulsar conjuntament amb una empresa d'enginyeria i que suposava la robotització de l'últim pas i la reducció de costos.

industrial bolsera bosses

Industria Bolsera va inventar un mecanisme pel control de qualitat i emmagatzematge de les bosses | Cedida

"Consta d'unes càmeres de visió artificial que controlen la qualitat de les bosses i un braç robotitzat que les posa dins de les caixes, que queden tancades automàticament", resumeix Algueró. I així va ser cap a l'any 1998. "Havíem de fer un esforç en els costos per ser molt competitius i vam apostar per la innovació tecnològica i fer aquestes feines molt repetitives de forma automàtica", emfatitza.

Les bosses catalanes, arreu del món

Les bosses d'Industrial Bolsera es poden trobar en les botigues de Zara o Manga, tot i que evidentment també tenen altres proveïdors. La major part del producte que fabriquen, fet tot a Catalunya, el venen a l'Estat espanyol. El fet que les bosses ocupin molt i pesin poc és un hàndicap pel transport. Venen a França, Portugal o Marroc.

Algueró: "Anem més lluny amb els nostres clients, que envien la roba en contenidors i una part va amb bosses"

Però els seus productes igualment viatgen per tot el món. "Anem més lluny amb els nostres clients, que envien la roba en contenidors i una part va amb bosses. És una venda que fem a Espanya, però que va a parar a Rússia o altres països. És una exportació camuflada", apunta el director general de l'empresa.

I un altre pas endavant que van fer, ara ja fa més d'un any, és la fabricació de bosses de paper per botigues que venien els seus productes per internet. Van detectar que la majoria enviava la roba en plàstic o capses de cartó i van crear com uns sobres de paper per substituir-lo. Les mateixes marques amb qui treballen els hi compren. Una branca que els ha permès compensar en part la gran caiguda del comerç per la pandèmia i la lògica disminució de la venda de bosses.

El problema ambiental del plàstic

La venda dels productes de paper ha anat en augment davant el focus que s'ha posat en els problemes mediambientals que genera el plàstic. La tendència per utilitzar materials biodegradables com el paper està en augment.

Industrial Bolsera fabrica tots els seus productes des de Catalunya. La matèria primera, però, ve d'altres punts, especialment del nord d'Europa i de països com Suècia o Finlàndia. També d'Espanya. "El paper el comprem a boscos gestionats sosteniblement. Són plantacions de boscos i arbres amb aquesta finalitat. Està certificat assegurant que l'han plantat per fer paper", remarca.

Josep Algueró industrial bolsera

Josep Algueró, director general i quarta generació d'Industrial Bolsera | Cedida

Aquesta tendència els ha portat a nous mercats, com la fabricació d'embalatges de paper per arròs o farines, que fa uns anys utilitzaven el plàstic. La clau de tot plegat, explica Algueró, és "tenir les antenes posades" i anticipar per on va el mercat.

Una filosofia que es manté des que el 1921 els fundadors van anar a París i van portar per primera vegada a Catalunya els articles de festa.