• Empresa
  • Inology, el software català que arriba als cinc continents

Inology, el software català que arriba als cinc continents

Inology va començar oferint programari als anys 80 a Terrassa i la seva última solució ha arribat a més de 120 països

Òscar Llonch, soci d'Inology i segona generació | Cedida
Òscar Llonch, soci d'Inology i segona generació | Cedida
Bernat Bella
Periodista
17 de Març de 2025

Volvo, BMW, Chupa-Chups, Telefónica, Camper o T-Systems. Totes elles tenen en comú l'ús de tecnologia catalana a través d'Inology, una de les companyies pioneres en software i que ha desenvolupat solucions de programari que han arribat a més de 120 països dels cinc continents. Unes eines que van des de la gestió de les despeses d'empresa fins al control horari en oficines. 

 

Fundada als anys 80 a Terrassa, és una empresa familiar amb la segona generació al capdavant. "En aquells anys hi havia molt poc programari i veníem sobretot hardware i serveis de desenvolupament a mida", explica Òscar Llonch, soci d'Inology i fill del fundador. Són gairebé quaranta anys de trajectòria, amb moments complicats que sempre han superat. I una clara vocació i obsessió que resumeix en una paraula: "Producte".

Predicar en el desert

"Era difícil entrar a les empreses, es feia tot en paper i costava entendre el concepte de digitalització", recorda Òscar Llonch sobre els inicis d'Inology als anys 80. En els primers anys, oferien solucions a mida per la facturació o la gestió administrativa. El primer programari estandarditzat va ser Marino ERP per a la gestió empresarial. A més, van entrar dins de les fàbriques i el sector industrial, el que va suposar un gran impuls.

 

"Hi havia molt poca competència, però més resistència al canvi", argumenta el soci d'Inology, que també destaca que les companyies apostaven per programari local: "No s'anava a buscar programes a Alemanya". Per tot plegat, reflexionar que "potser era més fàcil que vendre avui en dia", on la competència i les solucions floreixen. 

Llonch: "La crisi del 2008 va ser dura"

A principis dels 2000 ja oferien eines per la captura i el control de les dades en planta i que permetien obtenir informació dels moviments dels treballadors, les comandes, els productes o les matèries primeres. I van fer un pas endavant: "Com que ho fèiem a la fàbrica, ens van proposar traslladar-ho a l'oficina i establir eines pel control horari dels treballadors". I va néixer el software Nubhora

L'empresa es consolidava i era referent en el mercat local. El creixement anual era superior al 10% i donaven feina a una seixantena de persones. Però va arribar la gran crisi de 2008: "Ens va afectar, va ser dur". La facturació va caure més d'un 30% i la plantilla es va reduir a la meitat. Fins al 2012, les empreses no feien inversió en actius digitals. "El nostre objectiu era subsistir", assenyala Llonch. En tres anys no els va entrar cap client nou.

La clau de la supervivència

Inology va ser pioner a establir un pagament per ús o una quota pels softwares. Fins llavors, era més habitual pagar una única llicència d'un cost molt elevat: "Això ens va permetre aguantar durant la crisi". El 2012, facturaven uns 2 milions d'euros i tenien 35 treballadors.   

El 2013 va ser un any clau per Inology amb el llançament de Tickelia, una aplicació de gestió de despeses de l'empresa com viatges corporatius o dietes. "Es podia implementar a qualsevol empresa, del sector, de la mida i del país que fos", ressalta Llonch. Tot plegat va néixer per una necessitat interna: la seva comptable estava inundada d'excels amb tots els tiquets i factures en paper i vam veure que s'havia de buscar una solució.

L'expansió internacional

Incorpora lectura intel·ligent de tiquets: amb una sola foto, cada treballador traslladava la informació de la despesa, que es gestionava de manera automàtica. La tecnologia de reconeixement òptic els permet capturar i llegir fins a 18 camps del tiquet o factura que s’ha de digitalitzar. "Vam encertar de ple", emfatitza el soci de la companyia terrassenca. Quan van sortir, només hi havia una altra companyia a l'Estat amb una solució similar i avui dia encara són líders. 

"L’objectiu és facilitar i digitalitzar el procés de control financer de les despeses dels treballadors", resumeix. Amb Tikelia es van expandir internacional, ja que la problemàtica era similar arreu. Primer Portugal i després la resta d'Europa, on es van trobar competidors forts. Per això, van decidir crear l'oceà i mirar cap a Llatinoamèrica, començant per Mèxic i Colòmbia. Ara ja sumen més de 3.000 clients de 120 països dels cinc continents, amb oficines pròpies a Madrid, Barcelona, Bogotà i Mèxic. Dotze anys després de la greu crisi que van patir, facturen uns 10 milions d'euros i tenen 180 treballadors. 

Llonch: "La clau és el producte"

Quan es pregunta a Òscar Llonch quin és el secret del seu èxit, ho té clar: "La clau és el producte". "Tenim molta vocació al producte, aterrem la problemàtica. Moltes solucions s’han limitat a solventar les principals problemàtiques, nosaltres hem anat quatre passes endavant i a les necessitats de cada sector", afegeix el soci, que destaca que ofereixen una aplicació perquè el procés de cada client sigui el més eficient i automàtic possible. Per exemple, ara són l'única aplicació del mercat que permet la recuperació de l'IVA de les despeses únicament amb la foto del tiquet: "El cost de la nostra eina sovint es veu compensat només amb aquest benefici". 

Així és com Inology ha traçat una aventura de gairebé quaranta anys com un dels socis de referència en la digitalització de processos en l'empresa catalana. I, des de fa uns anys, en companyies d'arreu del món. Malgrat l'impacte de la Covid, on els viatges corporatius van caure i Tickelia va perdre sentit durant un període, ara tornen al creixement amb una eina que ha fet la vida més fàcil a milers de societats. Prisa, Alsa, MediaMarket, Volvo, Sprinter o Taurus són només alguns exemples.