• Empresa
  • Els interrogants més immediats del futur de Mango: qui és qui en la nova etapa?

Els interrogants més immediats del futur de Mango: qui és qui en la nova etapa?

La tràgica mort del president de Mango, Isak Andic, obre diversos interrogants en una companyia que factura 4.000 milions d'euros anuals

El CEO de Mango, Toni Ruiz | Cedida
El CEO de Mango, Toni Ruiz | Cedida
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
16 de Desembre de 2024

Una de les notícies empresarials de l'any té a veure amb Isak Andic, fundador de Mango, que va morir el 14 de desembre de 2024 en un accident durant una excursió a Collbató, en caure per un barranc de les Coves de Salnitre. Nascut a Istanbul (Turquia) el 1953, Andic va emigrar amb la família a Barcelona durant la seva joventut i va fundar Mango l'any 1984, fa 40 anys. L’empresa s’ha situat com una de les marques de moda més reconegudes mundialment, amb presència en més de 100 països i centenars de botigues, i gràcies a això Andic s’havia convertit en el català més ric. Ara bé, quins són els principals interrogants que s'obren en aquesta nova etapa per a Mango?

 

1. Màxim poder per a Toni Ruiz

Margarita Salvans, Toni Ruiz i César de Vicente a la roda de premsa de Mango del març de 2024 | EP
Margarita Salvans, Toni Ruiz i César de Vicente durant la roda de premsa de Mango del març de 2024 | EP

Tot i que actualment Isak Andic ocupava el càrrec de president no executiu de Mango, el conseller delegat de l’empresa, Toni Ruiz, ha emès aquest cap de setmana un comunicat en què ha lamentat la mort d’Andic i l’ha exalçat com a “exemple per a tots”. “Ha dedicat la seva vida al projecte de Mango, deixant una empremta inesborrable gràcies a la seva visió estratègica, el seu lideratge inspirador i el seu compromís irrompible amb uns valors que són els que ell mateix ha impregnat a la nostra companyia”, ha assegurat Ruiz, que ha destacat “la seva qualitat humana, la seva proximitat i la cura i estima que sempre i en tot moment ha traslladat a tota l’organització”.

Ruiz (CEO de Mango): "Ens correspon, i aquest és el millor homenatge que podem fer a l’Isak i que complirem, vetllar perquè Mango segueixi sent el projecte que l’Isak ambicionava"

“La seva partida deixa un buit enorme, però tots nosaltres som, d’alguna manera, el seu llegat i el testimoni de les seves fites. Ens correspon, i aquest és el millor homenatge que podem fer a l’Isak i que complirem, vetllar perquè Mango segueixi sent el projecte que l’Isak ambicionava i del que se sentiria orgullós”, ha clos.

 

Toni Ruiz va ser nomenat director general de Mango el 2018 i conseller delegat tan sols dos anys després. Actualment, doncs, Ruiz assumeix la màxima responsabilitat dins de la companyia i entra en el capital. Va estudiar Economia a la Universitat de Barcelona (UB) i té un MBA en administració d'empreses per l'escola de negocis Iese. Va començar la seva carrera professional a Leroy Merlin Espanya i va entrar a l'empresa d'Andic el 2015 com a director financer, càrrec que va ocupar fins al 2018.

2. Quin rol ocupen els fills d'Andic?

Ja fa més de tres dècades que Andic controlava els seus negocis a través d'un hòlding, Punta Na, on també figuren els seus tres fills: Jonathan Andic (1981), Judith Andic (1984) i Sarah Andic (1997). Jonathan, de 43 anys, era el que més implicat havia estat a Mango i, de fet, estava destinat a prendre el relleu executiu del seu pare. Tanmateix, el 2020, després d'una crisi interna, el fundador i president del grup va decidir professionalitzar externament completament la gestió.

Per tant, Isak Andic -fins al moment de la seva mort- es va mantenir com a president del Consell d'Administració, del qual també en forma part Daniel López, director d'Expansió i Franquícies, i Jonathan Andic, que va passar a ser director de Man (la línia de moda masculina), Imatge i Comunicació. Judith i Sarah han estat implicades durant algun moment de la seva trajectòria amb la companyia i han aportat visió en àrees clau com el disseny i la sostenibilitat. En aquests moments, Judith Andic administra els negocis patrimonials de Punta Na, la societat fundada el 1990 pel seu pare per agrupar les propietats. 

3. La futura gestió entre accionistes i capital

Ruiz, que posseeix un 5% del capital, és l'únic accionista aliè a la família, a través d'Ionian Investments, una societat unipersonal constituïda l'octubre del 2023 per a la “compra, subscripció, tinença, permuta i venda de tota mena de valors mobiliaris, nacionals i estrangers, incloses accions, participacions o interessos, sigui quina sigui la forma jurídica de l'entitat emissora.”

El 2023, Mango va retribuir els seus accionistes amb 10 milions d'euros, després d'haver aconseguit 95 milions de benefici net

El 95% restant de la matriu de Mango està a les mans dels tres fills del fundador: Jonathan, Judith i Sara, a través de la patrimonial Punta Na Holding, esmentada anteriorment. Continuaran com fins ara sent accionistes i rebent els dividends que el grup reporta. El 2023, Mango va retribuir els seus accionistes amb 10 milions d'euros, després d'haver aconseguit 95 milions de benefici net. La missió de Ruiz, un cop asseguda la companyia, continuarà sent consolidar-ne el creixement.

4. L'estratègia: aposta per les botigues físiques

Exterior d'un establiment de Mango a Nova York | Cedida
Exterior d'un establiment de Mango a Nova York | Cedida

Tot i que la majoria dels gegants de la moda aposten pel canal digital, Mango encara obre locals físics cada any. Segons han relatat a la premsa, preveuen obrir més de 500 botigues, fins a sumar un milió de metres quadrats comercials, superar els 4.000 milions de facturació i duplicar el seu benefici, amb una inversió de 600 milions d'euros. La companyia catalana compta, actualment, amb 2.743 botigues a més de 115 mercats.

Els objectius de Mango: obrir 500 botigues i superar els 4.000 milions de facturació anuals

De fet, la multinacional catalana va obtenir un resultat net de 172,1 milions d'euros, un 112% més que els 81 milions del 2022, i va registrar així els "millors resultats" dels seus quaranta anys d'història. Així ho va explicar el conseller delegat de l'empresa, Toni Ruiz, al costat del director de retail, César de Vicente, i la directora financera, Margarita Salvans, en una roda de premsa durant el març d'enguany a la seu de la companyia a Palau-solità i Plegamans (Barcelona), en què també van presentar el Pla Estratègic 2024-2026.

5. Toni Ruiz rep a Nova York el premi d'empresari de l'any

El conseller delegat de Mango, Toni Ruiz, va rebre a Nova York el premi Business Leader of the Year | EP
El conseller delegat de Mango, Toni Ruiz, va rebre a Nova York el premi Business Leader of the Year | EP

Segurament Ruiz no es podia esperar com acabaria l'any personalment i professionalment. A principis de mes, de fet, va rebre a Nova York el premi a empresari de l'any (Business Leader of the Year), que concedeix la Cambra de Comerç d'Espanya-Estats Units. La distinció reconeix el seu “lideratge i visió” per consolidar Mango, que va obrir la seva primera botiga al Passeig de Gràcia de la capital catalana el 1984, com una important empresa de moda mundialment.

Sota la seva direcció, Ruiz lidera una de les expansions més ràpides de botigues físiques als Estats Units en els darrers dos anys. La presència a Amèrica del Nord va començar el 2006. Però el seu pla d'expansió es va iniciar el maig del 2022 amb la inauguració del seu establiment bandera a la Cinquena Avinguda novaiorquesa. Aquesta va ser la setena botiga nord-americana que va marcar l'enlairament. El 2024 ja en tenen 42. I el 2025, l'empresa accelerarà aquesta expansió obrint més 23 botigues, dues per mes, fins a arribar a les 65 a finals d'aquell any.

Per continuar aquest pla, la seva inversió entre el 2024 i el 2026 pujarà a més de 100 milions de dòlars als Estats Units, cosa que farà que tingui un paper rellevant en la creació d'ocupació. De 30 treballadors el 2020, a 640 avui i arribaran a 1.200 l'any que ve.