Probablement, Jan Brinckmann passa més temps a dins de les aules que fora d’elles: és professor d'Emprenedoria a Esade Business School, però també imparteix classes a la Universitat de Sankt Gallen i al Baltic Management Institute. També ha exercit de professor a la Johnson Graduate School of Business, a la Universitat de Cornell, a la Universitat Loyola de Chicago, va ser investigador visitant a la Universitat de Stanford i a la Universitat Case Western Reserve, i el resultat de tota la seva recerca s'ha publicat en cinc llibres i prestigioses revistes d'emprenedoria i estratègia. Ara bé, el Dr. Brinckmann assegura que la seva missió és la “d’empoderar emprenedors”. Com? Tenint un vincle molt estret amb el món empresarial: el professor d’Esade també és fundador i mànager d’una firma d’inversió i assessorament en empreses d'alta tecnologia, membre del consell de diverses empreses, com ara Softonic, Aklamio, Methinks, Model Management i Valuedesk, i un àngel inversor -el que els anglosaxons anomenen business angel- en mitja cinquantena d’empreses, entre les quals destaquen Pinterest, First Stop Health o Red Points.
L’emprenedoria està feta per a tothom?
Potser no per a tothom, però sí per a molta gent, fins i tot, per a moltes persones que no ho saben. Depèn molt de cada projecte i del seu hipotètic rol; una persona pot començar un negoci en una petita botiga de comerç electrònic, en una àrea concreta que conegui molt bé o on hi tingui molt d’interès, i, si funciona, fer créixer el projecte. A més, no sempre és necessari deixar la feina, moltes vegades es pot engegar un projecte de forma paral·lela.
Quines qualitats ha de tenir un emprenedor per poder optar a l’èxit?
Molt sovint, es posa el focus en la figura de l’emprenedor exitós, en un Elon Musk, un Jeff Bezos o un Bill Gates, se’ls atribueixen unes capacitats no humanes i se’ls mostren com a herois, però un bon emprenedor, al principi, ha de centrar-se a construir un equip sòlid. Això inclou reflexionar sobre les habilitats del mateix emprenedor, que ha de ser un perfil versàtil, però sobretot cercar els socis que complementin les seves habilitats. Tots plegats han de cobrir rols clau, com ara el de director executiu, que ha de ser una persona capaç de comunicar, motivar i inspirar, però també el director de tecnologia, de màrqueting i vendes, de producte, d’operacions, etcètera. L’emprenedoria no va només d’una persona.
"El director executiu d'una empresa ha de ser una persona capaç de comunicar, motivar i inspirar"
Quin percentatge depèn dels coneixements i estudis, i quin percentatge depèn de les habilitats a l’hora d’assolir l’èxit empresarial?
Comptar amb alguna experiència o grans mentors que et puguin ajudar des d’un inici, sempre és útil. Tanmateix, està bé que els emprenedors no ho sàpiguen tot des del principi, ja que l’emprenedoria es tracta d’un procés d’aprenentatge: com puc trobar la meva idea de negoci? Com la puc validar? Com puc aconseguir un equip? Tots els coneixements que comencen amb un “com puc” es poden buscar i adquirir, per tant, el més important és estar sempre obert a aprendre i tenir la motivació per avançar, ja que abans de ser exitós et trobaràs amb més fracassos dels que pots esperar; però es poden superar. Per aquest motiu, els emprenedors que es mouen més, acostumen a aconseguir més. És un tema d’estadística: si per tancar una venda has de parlar amb 20 persones, parlant amb 60 o 90 multipliques les teves possibilitats.
Quina és la fórmula dels programes de MBA d’Esade per preparar els emprenedors del futur?
A Esade comptem amb un marc de treball que ajuda els participants a viure les diferents etapes que cal seguir per llançar un negoci i generar un alt impacte, sigui com una empresa emergent o dins d'una organització més gran. Comença amb la identificació, avaluació i validació de les oportunitats de negoci, així com accions específiques per desenvolupar l'ajust producte-mercat i també inclou consideracions sobre finançament, escalabilitat i equips. Tot, en un entorn en què hi ha persones que volen engegar nous projectes, que és un fet essencial.
Com es treu profit d’aquest entorn?
Per complementar el procés d'aprenentatge mencionat, també oferim trobades quinzenals per a emprenedors, per tal que puguin retroalimentar les seves idees de negoci, trobar cofundadors i altres suports. D’altra banda, oferim als alumnes l’oportunitat de participar en les nostres pròpies activitats d’incubació, i també organitzem xerrades amb àngels inversors i inversors de capital risc. A més, viatgem a altres hubs d’arreu del món, com San Francisco Londres o Berlín, per tenir una perspectiva més àmplia.
Creus que els centres educatius del futur evolucionaran cap a aquest model, atorgant una mica més d’importància al món emprenedor?
Sí. Es tracta d’una evolució molt lenta, però està clar que evolucionem cap a casos pràctics i casos reals. Aquests creen una altra dimensió en l’àmbit educatiu, que serà molt més immersiu i permetrà canviar i conèixer més indrets.
L’evolució del mercat laboral i de les seves necessitats no està evolucionant lentament, però.
Efectivament. Des d’Esade estem abordant aquesta evolució de dues maneres: en primer lloc, innovem constantment per portar a l’aula les pràctiques més avançades. Ho fem donant a conèixer fundadors i els seus projectes, i posant el focus en pràctiques orientades als resultats, com ara el màrqueting de resultats, o el desenvolupament d’equip o de producte. En segon lloc, ens centrem a desenvolupar habilitats analítiques i d'aprenentatge avançades, que permetin als alumnes avançar en el seu propi procés d'aprenentatge.
Aquests són els vostres secrets per haver estat reconeguts en diverses ocasions com els millors programes d'Europa?
Sens dubte, els nostres mentors, les nostres incubadores i els viatges que fem per conèixer hubs d’arreu del món tenen un gran pes a l’hora de ser considerats entre els 10 millors programes d'emprenedoria a escala mundial per Financial Times, i estar habitualment considerats a Europa entre els tres millors i, en alguna ocasió, com el millor programa de MBA.
“L’emprenedoria no va només d’una persona”
Hi ha casos de directors generals de grans empreses a escala mundial que han estat alumnes d’Esade. Pot un MBA garantir l'èxit empresarial?
Alguns dels nostres alumnes són exemples inspiradors i mostren com un MBA pot ser una experiència transformadora. Així i tot, res està garantit. Tot depèn dels objectius, del nivell d’ambició, de l’esforç dedicat... i també d’una mica de sort.
Has mencionat ciutats a les quals assistiu cada any, com ara Berlín, Londres o San Francisco. Què ha d’aprendre Barcelona d’aquests hubs?
Moltes coses. Barcelona és una ciutat molt atractiva, i a Europa les ciutats més atractives són les més grans, per tant, Barcelona està entre aquestes. Tanmateix, cal crear un entorn òptim per a l’emprenedoria i comptar amb emprenedors que inspirin a les persones, organitzacions que facilitin coneixement a les noves generacions i un sistema d’autònoms que compti amb unes condicions molt més favorables, les quotes que s’han de pagar a Espanya són completament desproporcionades. Hi ha països europeus que, fins que no tens un mínim d’ingressos, aquestes quotes no existeixen, i amb aquestes mesures s’està limitant molt la creació. Hem de donar suport als nostres emprenedors des d’un inici i ajudar-los a créixer.