• Empresa
  • Jo també llegeixo, l’app que no deixa ningú enrere

Jo també llegeixo, l’app que no deixa ningú enrere

Gemma Fàbregas i Marie Aanne Aimée creen una aplicació per ajudar els infants amb Síndrome de Down i autisme a aprendre a llegir

'Jo també llegeixo', l'app per ajudar als nens amb síndrome de Down a llegir
'Jo també llegeixo', l'app per ajudar als nens amb síndrome de Down a llegir
Barcelona
09 de Maig de 2019

La Martina és una nena amb Síndrome de Down i, d’alguna manera, és la responsable de la creació de la startup Jo també llegeixo, una empresa que, actualment, es troba incubada a Barcelona Activa. Un bon dia, la Gemma Fàbregas, una dissenyadora amb més de 20 anys d’experiència en el món del disseny gràfic, va comprovar, al costat de la mare de la nena, les dificultats que tenia la Martina a l’hora de posar-se a llegir. A partir d’aquí, Fàbregas va tenir una idea: crear una aplicació mòbil basada en el mètode de lectura global, que és el que precisen els infants amb Síndrome de Down o amb autisme per aprendre a llegir.

 

Tot això passava l’any 2016. Poc temps després, s’incorporava al projecte Marie Anne Aimée, la mare de la Martina. Cadascuna aporta al projecte coses molt diferents. D’una banda, Gemma Fàbregas té experiència en gestió de projectes culturals i multimèdia i s’ha dedicat, durant 20 anys de la seva vida, al disseny gràfic, el disseny web i la imatge digital. D’altra banda, la seva companya Marie Anne Aimée és treballadora social i directora del programa Capacita't, de l'Associació Forma 21. Fàbregas destaca el gran suport de la UOC al projecte des de l'inici. 

 

Però què és exactament Jo també llegeixo? En essència és una aplicació mòbil, però, ep! No està pensada perquè la pugui utilitzar qualsevol. Fàbregas insisteix que “està dissenyada perquè la puguin fer servir còmodament els nens i nenes amb Síndrome de Down i autisme”. Algú podria pensar que aquestes dues patologies –el Síndrome de Downm i l’autisme– són molt diferents. “Ho són”, explica Fàbregas,  “però tant els infants que pateixen una, com els nens que pateixen l’altra, tenen dificultats per aprendre a llegir i, a més, els funciona el mètode de lectura global”.

L'aplicació està pensada per atendre totalment les necessitats dels nens amb Síndrome de Down i autisme

L'aplicació està pensada per atendre totalment les necessitats dels nens amb Síndrome de Down i autisme

Es tracta d’un mètode que potencia “la memòria visual, que és el punt fort d’aquests nens i nenes”, com explica Fàbregas. “L’infant aprèn les primeres paraules per memorització del mot relacionat a una imatge”, en comptes de fer-ho amb el mètode tradicional, que es basa en la comprensió de la idea abstracta de les grafies. És, precisament, el pensament abstracte un dels aspectes de l’aprenentatge que més els costa a les persones amb Síndrome de Down. 

Gemma Fàbregas: "el pensament abstracte un dels aspectes de l’aprenentatge que més els costa a les persones amb Síndrome de Down"

En el cas dels nens i nenes autistes, no es tracta d’un problema que tingui a veure amb el procés de codificació. Molts nens autistes, de fet, tenen una gran capacitat per aprendre a llegir. No obstant això, els costa molt entendre què vol dir tot allò que llegeixen. Per això, encara que per dos motius diferents, en tots dos casos és útil el mètode de lectura global.

La Martina va ser la inspiració que va portar a les dues dones a emprendre

La Martina va ser la inspiració que va portar a les dues dones a emprendre

La Martina agafa el mòbil i obre l’aplicació. Dins hi troba un munt d’imatges relacionades amb paraules, així com àudios gravats per professionals de la locució. D’aquesta forma, pot aprendre el significat de les paraules, bo i memoritzant la relació de les paraules que apareixen a la pantalla amb la imatge i el so.

Si el 2016 es va idear el projecte, un any després va guanyar el premi del públic de l’Spin UOC. El 2018, a banda d’altres premis, rep el de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que va acompanyat d’una beca. “Aquests diners van ser indispensables”, assegura Fàbregas, “per elaborar el prototip de l’aplicació”. Un prototip que van testejar a diverses escoles i que va rebre unes grans crítiques: “calia una eina com aquesta i, a més, en català!”.

'Jo també llegeixo' va poder elaborar el prototip del projecte gràcies a una beca de l'AMB

“Veritablement, calia”, explica la seva Gemma Fàbregas. “Fins ara, les escoles que decidien implementar el mètode de lectura global havien de fer un gran esforç de fer targetes, àudios, etc. Amb la nostra aplicació, simplement aquest esforç no és necessari”. Per a les dues emprenedores és primordial que l’aplicació pugui arribar a tanta gent com sigui possible, per això estan reduint el seu preu tant com poden.

L'empresa aposta per la personalització de les funcions de l'aplicació

L'empresa aposta per la personalització de les funcions de l'aplicació

Per arribar fins aquí, la Gemma i la Marie Anne van decidir iniciar una campanya de crowdfunding, que ha acabat tot just fa una setmana, i amb la qual han aconseguit aplegar 17.000 euros. Amb els diners, podran treballar en la primera versió del producte després del prototip.

Els mesos vinents, doncs, Jo també llegeixo (també disponible en castellà), traurà un doble producte. D’una banda, l’aplicació per a particulars, que tindrà un preu de 22 euros, i que sortirà al setembre. De l’altra, l’aplicació per a escoles, que es començarà a desenvolupar de cara al curs vinent.