• Empresa
  • Jori Armengol, assegurar-se el triomf en temps de crisi

Jori Armengol, assegurar-se el triomf en temps de crisi

La corredoria d'assegurances amb més de 125 anys afronta la pandèmia global a ple rendiment

Javier Oviedo, director de Jori Credit Solutions, i Ferran Jori, president executiu i CEO
Javier Oviedo, director de Jori Credit Solutions, i Ferran Jori, president executiu i CEO
Barcelona
30 de Març de 2020

"El sector assegurador porta en marxa des del 1500 i ha passat altres pandèmies, guerres i de tot. És un sector que no tancarà mai, és fonamental", sentencia Ferran Jori, actual president executiu i CEO de la corredoria d'assegurances centenària Jori Armengol. El coronavirus no és el primer sotrac que afronta la companyia, però sí que és el més expansiu que han conegut mai. "El món és cada cop més petit, això mateix fa trenta o quaranta anys potser no arribaria a sortir de la Xina", reflexiona Jori. La globalització i els canvis que ha patit el món des de la fundació de l'empresa fa 125 anys porta al veterà president a augurar temps de molta feina per les empreses com la seva, però també més durs.

 

Jori: "El sector assegurador porta en marxa des del 1500 i ha passat altres pandèmies, guerres i de tot. És un sector que no tancarà mai, és fonamental"

La corredoria ja feia temps veia com el mercat que els era tan familiar com l'aigua començava a canviar i endurir-se. "El canvi climàtic, per exemple, endureix aquest sector. Hi ha més sinistres i catàstrofes, per tant, les pòlisses augmenten el seu preu", assegura Jori. En el context concret en el qual ens trobem l'empresa s'ha vist abocada a treballar al 100% en molts àmbits, ja que és justament per moments com aquest pel que es fan pòlisses. "Teletreballem, és un dels pocs canvis que hem patit, perquè l'activitat segueix sent molt intensa", confirma el president.

 

L'empresa centenària que l'any passat va facturar 43 milions d'euros i ocupa a més de 50 treballadors s'enfronta actualment a un repte de magnitud global però no del tot desconegut per ells. "En tenir presència global hem adquirit experiència en altres sinistres que obligaven a paralitzar regions o països, mai d'aquesta magnitud, però no és totalment nou per nosaltres", explica Jori. És la magnitud de la tragèdia el que és nou fins i tot per als més veterans. El president de Jori Armengol ha expressat que la seva preocupació se centra en la incertesa sobre quant de temps durarà aquesta paralització. Malgrat que la seva activitat es troba bastant assegurada, l'empresa pateix per l'impacte que aquesta crisi tindrà sobre els seus clients.

125 anys d'història

Un esdeveniment tràgic precedeix el naixement de la corredoria Jori Armengol. Es tracta de l'enfonsament dels vaixells de comerç del rebesavi de Ferran Jori. Quan el seu avantpassat es va trobar en aquella situació es va decidir a important un tipus de negoci que a Espanya no es coneixia, la corredoria d'assegurances. "Vam ser la primera a tota Espanya. Pensa que aquesta mena d'empreses van néixer a Barcelona que és on hi havia comerç marítim, en especial tèxtil", explica Jori.

La seva relació amb el tèxtil segueix patent al seu voltant, la seva pròpia seu es troba en un edifici que antigament era d'un client de la companyia dedicat al sector tèxtil. Molts d'aquest propietaris van anar tancant les fàbriques o reconduint el seu negoci, però el que no va canviar van ser l'acompanyament de Jori Armengol. "Tenim clients de fa 120, 110 o 100 anys", exposa orgullós el CEO. Generacions senceres entrelligades per compromisos de fa més d'un segle, avui això ja sembla tret d'una altra època, però no ho és per aquesta empresa.

"Hem passat d'assegurar contra incendis o desastres marítims a cobrir possibles segrestos de software"

L'adaptabilitat com a base

"Si el meu besavi veies el que arribem a assegurar ara se'n faria creus", assegura Jori amb una rialla. "Hem passat d'assegurar contra incendis o desastres marítims a cobrir possibles segrestos de software", prossegueix l'empresari. Jori Armengol ha sabut créixer i adaptar-se a les noves realitats que se li han presentat pel camí i així suplir totes les necessitats dels seus clients malgrat que reconeixen que: "Avui dia va primer el sinistre i després la pòlissa. És tot tan ràpid que adaptem les pòlisses al ritme que apareixen noves problemàtiques".

Dins de l'adaptació entra la internacionalització de la seva activitat. Fet que sempre ha estat estretament lligat amb l'empresa, fins i tot abans dels grans processos de globalització en els que estem immersos. "Alguns dels nostres primer clients ja comerciaven arreu del món, de manera que el mercat internacional sempre ha format part de nosaltres", assegura el CEO. Amb la internacionalització a l'ADN i les mires ben obertes cap a les novetats que els depara el futur, l'adaptabilitat a tota situació és una de les seves claus d'èxit.

"L'empresa familiar la funda l'avi, la fa créixer el fill i se la carrega el net. Per sort no és el nostre cas"

L'èxit de l'empresa familiar

"Hi ha una mena de dita que assegura que: L'empresa familiar la funda l'avi, la fa créixer el fill i se la carrega el net. Per sort no és el nostre cas", diu Jori amb una rialla. Certament aquesta predicció no es compleix amb aquesta empresa, però no ha estat pas per casualitat. Jori Armengol segueix unes normes molt clares en la successió familiar. Ferran Jori ho il·lustra com si és tractes d'un arbre, el qual generació rere generació hi ha branques que han de ser tallades. "Entre el meu germà i jo tenim cinc fills, però només un de cada accedirà al negoci familiar, si així ho volen, és clar", assegura el CEO.

Per la companyia ser una empresa familiar reporta avantatges i inconvenient, ja que deixar familiars fora del negoci no és un plat de bon gust per a ningú. Però aquesta disciplina que hereten de les generacions anteriors els permet complir el seu objectiu principal, mantenir la seva empresa. "Si no ho fas així, pots acabar com Codorniu amb molts familiars dins de l'empresa per finalment vendre-la", exemplifica Jori.

L'empresa familiar suposa una gran aposta començant pel mateix nom. "Molta gent ho passa per alt, però el fet que el nostre cognom estigui al rètol ja és una gran mostra de compromís i una gran diferenciació", assegura Jori. Aquest compromís està arribant al seu màxim exponent aquests últims dies en què l'empresa està trucant a tots els seus clients per saber com es troben, no només amb relació al seu negoci sinó en l'àmbit personal. "Dins de tot el terrible d'aquest moment crec que ens està fent establir relacions més personals i humanes en els nostres negocis", conclou el CEO.