• Empresa
  • Jori Armengol, una família empresària segura

Jori Armengol, una família empresària segura

La primera pòlissa de l'empresa data del 1892, abans de la pèrdua de Cuba i les Filipines

Javier Oviedo, director de Jori Credit Solutions, i Ferran Jori, president executiu i CEO
Javier Oviedo, director de Jori Credit Solutions, i Ferran Jori, president executiu i CEO
Jordi Tarragona
Conseller de famílies empresàries
Barcelona
12 de Març de 2021

La pòlissa d'assegurança més antiga de la qual es té coneixement data de 1347 i cobria un viatge marítim entre Gènova i Mallorca, assegurant la seva mercaderia. A Jori Armengol i Associats, la pòlissa més antiga que tenen (la número 2.503) data del 1892, és a dir, d'abans de la pèrdua de Cuba i les Filipines. El negoci el va encetar Josep Armengol Planas que, en cobrar l'assegurança d'un vaixell que se li havia enfonsat, va veure que podia haver-hi negoci i es va convertir en un dels primers corredors d'assegurances d'Espanya. Encara mantenen clients d'aquella època.

 

El seu fill Josep Maria es va especialitzar en empreses tèxtils. Quan hi havia un incendi en una indústria tèxtil, els bombers els trucaven directament perquè quasi segur que ells eren qui portaven l'assegurança. Va tenir dues filles i un fill que va morir a la Guerra Civil, mentre la resta de la família es refugiava a Suïssa.

Un dels gendres era Amadeu Jori Rogés, que anava per a periodista, com el seu pare Romà Jori, que sent director de La Publicidad, el més llegit de l'època a la Ciutat Comtal, va enviar al llavors jove Josep Pla de corresponsal a París ara fa poc més de 100 anys. Però va seguir els cants de sirena del sogre i es va incorporar al negoci, del qual es va fer càrrec el 1960. Va tenir dos fills i dues filles. Seguint la tradició de l'època, les filles varen rebre patrimoni i els fills es varen incorporar al negoci. Un any després de la seva mort, el seu fill Amadeu va comprar la seva part a l'hereu.

 

El pla estratègic 2025 té com a objectiu arribar als 100 milions de primes amb creixement orgànic

És important posar per escrit la història de la família empresària per evitar que s'oblidi; incloent-hi a la versió interna els temes tabú. És important que les següents generacions familiars sàpiguen per què van sorgir reptes familiars i empresarials i com es van superar.

El negoci

A finals dels anys 70, entren les multinacionals al mercat espanyol i enfonsen els preus, Jori Armengol reacciona apostant per la dimensió, internacionalitzant-se i entrant amb associació amb grups estrangers. El 1986, es constitueix com a SA. El sector tèxtil entra en crisi de forma radical amb l'entrada a la Unió Europea, però varen saber diversificar sectors. El 1991, s'obre oficina a Madrid i, el 2019, a Bilbao.

El 2019, es van adquirir dues corredories d'assegurances per prop de dos milions d'euros, fet que explica la meitat del seu augment de facturació del 10%, fins als 43 milions d'euros de primes recaptades (30% a Madrid; 50% risc internacional), amb 5,5 milions en comissions i un 16% de beneficis abans d'impostos, amb 60 treballadors. S'estableix un pla estratègic 2025 amb l'objectiu, que encara es manté, d'arribar als 100 milions de primes amb creixement orgànic, més absorcions de corredories que tinguin el mateix ADN (pensar a llarg termini i cuidar la relació amb els clients), arribant a ser 85 professionals; i amb un fort creixement del ram d'assegurança de crèdit encetat el 2003, del qual realitzen la spin-off operativa Jori Credit Solutions, liderada per un no familiar: Javier Oviedo, exalt directiu bancari, a qui coneixien des de feia anys, que es va incorporar, en fa cinc, per cobrir la vacant d'un bon professional fitxat a cop de talonari per un competidor internacional.

Jori Armengol ha passat d'assegurar danys materials a fer assegurança de crèdit, logística, cibernètica i de responsabilitat civil

El 2020, la caiguda del mercat s'estima en el 10%. Malgrat tot, s'ha crescut fins als 50 milions de primes, sis milions en comissions i el 18% de beneficis abans d'impostos. Varen comprar tres corredories i, per a aquest 2021, ja estan en la fase final de selecció de tres més d'entre 60 inicials.

Són molt de "sabater a les teves sabates". Això no vol dir immobilisme, sinó adaptació dins del món de l'assegurança. "Sabem d'assegurances i ho sabem fer molt bé". Han passat d'assegurar danys materials a fer assegurança de crèdit, logística, cibernètica i de responsabilitat civil. El món està en constant canvi: el canvi climàtic està augmentant les catàstrofes naturals (els temporals Glòria i Filomena són exemples propers). El risc de pandèmia estava exclòs de les assegurances de pèrdua de beneficis, però no necessàriament en les d'esdeveniments (Wimbledon va pagar 1,7 milions de prima i n'ha cobrat 114). El que sí que ha fet la covid-19 és augmentar els ciber-riscos.

Fa 10 anys, es preveia que la competència online es menjaria sectors com l'assegurança de cotxes i n'estan fent més que mai. Els clients valoren molt que al final hi hagi un expert; sobretot, en el cas d'assegurances d'empreses, que són molt poc estandarditzables. "La pitjor competència és la dels bancs que fan xantatge il·legal als seus clients quan necessiten finançament, i, a més, amb preus abusius".

Diuen que "el difícil no és vendre una pòlissa, sinó fer un client".

Les persones

Amadeu Jori Armengol (75), és l'integrant de la quarta generació. Llicenciat en Dret a la Universitat de Barcelona, i en Tècniques Empresarials per ESADE. Esquiador amb pedigrí. President de l'ASCEF (Associació Catalana de l'Empresa Familiar) des de 2017. Es va fer càrrec del negoci el 1982 sent quatre persones, i el 2015, sent 40, va deixar totes les tasques executives. Diu que "s'ha de fer el deixar de fer; si no, et fiques encara que no vulguis amb els que venen al darrere". En aquests moments de tanta incertesa, recomana a les famílies empresàries intentar tirar endavant, innovar en tot el que calgui; però recorda les paraules d'Antonio Gallardo (Almirall): "Si fabricant samarretes no et guanyes la vida, tanca la fabrica i munta-la d'una altra cosa".

Ferran Jori, CEO i president executiu: "Com que era el fill de l'amo, era qui més havia de vendre"

Marc Jori Olivella (52), enginyer industrial a la Universitat Politècnica de Catalunya, Programa de Direcció General per l'IESE. De 1995 a 2005, treballa a la multinacional de components per a l'automòbil Trelleborg. "Treballar fora permet veure món. Una multinacional no té res a veure amb una pime, no ets ningú a menys que siguis un pilota del teu cap. Treballant per a la família, veus millor la recompensa de l'esforç. En una empresa familiar, tothom nota més els valors i es pensa a més llarg termini". S'incorpora a l'empresa familiar el 2006 i el 2010 es fa càrrec de l'oficina de Barcelona. A l'empresa familiar necessitaven gent molt ben preparada, i ell era un alt directiu que començava a estar cansat de viatjar tant. Es va incorporar com a director tècnic en un moment molt propici, ja que s'estaven fent moltes assegurances d'energies renovables.

Ferran Jori Olivella (51) CEO i president executiu. Graduat en Administració i Direcció d'Empreses per l'INESE, Programa de Direcció General per l'IESE, MBA per ESADE. Des dels 15 anys, ja anava a treballar-hi els estius. El 1993, mentre estudiava Dret, li va dir al seu pare: "Sé que no tinc experiència prèvia fora, però vull entrar directament perquè és el que m'agrada". El van posar a prova entrant com un comercial pur i dur, picant pedra; però ja havia venut; les primeres pòlisses les va vendre als 16 anys als amics que es compraven un ciclomotor. Diu que "com que era el fill de l'amo, era qui més havia de vendre". El varen enviar sis mesos a Madrid a posar a to l'oficina. El 2010, és nomenat director general, i, al 2015, assumeix la presidència del consell.