El màrqueting, com qualsevol altra activitat humana, està sotmès a les seves pròpies mires, criteris, bagatge, experiències… Els judicis i prejudicis són, per tant, inherents a la matèria. Una de les pràctiques més recurrents, independentment del sector o categoria, és obviar la realitat sociodemogràfica del país. Només així s'explica que la majoria dels targets de màrqueting o comunicació siguin normalment menors de 50 anys i famílies amb fills. Aquests patrons estereotipats provoquen de vegades la pèrdua del focus i dels recursos de l'empresa.
Si repassem les dades de l'INE a 1 de gener del 2021, l'edat mitjana de la població espanyola és de 43,8 anys (42,5 per als homes i 45,05 per a les dones). Amb una esperança de vida que supera, de llarg, els 80 anys, sembla clar que tenim una societat envellida. De fet, segons les últimes dades oficials, el 19,42% dels més de 47 milions d'espanyols tenen 65 anys o més.
Aquestes dades comporten que el nombre de llars segueixi creixent fins als gairebé 19 milions actuals, però amb un nucli familiar més petit, amb 2,5 membres de mitjana. De fet, les llars unipersonals ja sumen 4,89 milions i la família tradicional, formada per una parella i la seva prole, disminueix considerablement.
El model de família, tal com ho enteníem en el passat, s'ha diversificat després de més d'una dècada de canvis culturals. Les decisions que es prenen dins les famílies són cada cop més democràtiques i és evident que les figures paternes s'han reconfigurat en aquest nou ecosistema. Vivim l'ocàs de l'arquetip de la "família clàssica", ja que la transcendència, en termes numèrics, que té la família formada per dos progenitors (habitualment un home i una dona) i el seu prole (idealment, dos o més nens) és cada cop menor.
Encara que el nombre de llars amb aquest model de família tradicional tendeix a disminuir (de la mateixa manera que la mitjana de nens per llar és cada any menor), l'atractiu de la idea de llar pròpia no ho fa. I és que, menor és el nombre de fills que tenen uns pares en una llar, més gran és la quantitat de diners que solen invertir en aquesta. A més, moltes de les decisions de compra que es prenen dins aquestes llars venen directament condicionades pels fills: l'elecció del cotxe, la compra d'articles d'alimentació, el tipus de viatge de vacances…
Aquesta realitat té moltes implicacions a nivell de producte, ja que les empreses l’han de presentar en formats que siguin adequats per als nous models de la llar. Moltes companyies han entès aquest canvi de paradigma i es pot veure en les seves estratègies: en sectors com el de l'alimentació, per exemple, els darrers anys proliferen envasos més petits destinats a famílies amb menys membres. Aquestes implicacions també es tradueixen a les característiques dels productes per se, que evolucionen (i ho faran encara més) per a oferir solucions i satisfer les necessitats tant dels més grans com dels més petits.
L'empatia és clau per a l'èxit al món empresarial. Estar al corrent dels canvis en la societat és essencial per a poder adaptar els portafolis dels nostres productes i les nostres accions de comunicació
El camp de la comunicació també ha de trencar els estigmes. L'acceptació de l'edat encara és incipient i gairebé testimonial, ja que la temptació de presentar la gent gran amb models que imiten els joves segueix latent per a aquells que opinen que fer-se gran és sinònim de decrepitud.
L'empatia (és a dir, entendre que la realitat social pot distar de la teva realitat personal) és clau per a l'èxit al món empresarial. Estar al corrent dels canvis en la societat és essencial per a poder adaptar els portafolis dels nostres productes i les nostres accions de comunicació. La “nova normalitat” no va existir durant la pandèmia i no existeix ara, ja que els canvis, per molt que triguin a produir-se o per molt imperceptibles que siguin, sempre acaben arribant per a alterar certs comportaments i maneres de relacionar-nos. L’important és entendre, respectar i satisfer les necessitats dels nous contextos i modus vivendi.
Estem vivint l'adveniment del consumidor conscient, un consumidor que sap què vol i que coneix, a més, les tècniques que utilitzen les empreses amb la seva publicitat i màrqueting. Vivim a l'era de la híper segmentació, en la qual es busca donar resposta a necessitats de realitats molt diferents que volen veure's representades a la publicitat tal com són, sense clixés ni arquetips establerts.