Cervesa Montseny ha arribat al desè aniversari amb 14 varietats de producte en cartera i un creixement del negoci que no s'atura. El darrer any van augmentar un 26% la seva facturació i van assolir el milió d'euros amb una producció de 300.000 litres i una ampliació de la planta fins als 900 m². Tot plegat és el resultat, assenyala el soci i director general, Julià Vallès, "de molta lluita i molta feina, de fer inversions per poder fer un millor producte i després vendre més".
La seva nova aventura consisteix a treure una cervesa artesana en llauna, seguint la tendència de mercats més madurs. Una aposta que, afirma, no només els permet seguir a l'estela dels països amb més experiència, sinó també diversificar, arribar a més clients i seguir provant coses noves.
Per finançar el nou projecte vau apostat pel crowdfunding, per què?
Vam obrir una campanya per 11.000 euros, però això és una mica demanar per fer un petit pas, perquè la inversió necessària per a la maquinària i la posada en marxa és molt més gran. Vam trobar atractiu el micromecenatge perquè deixa participar els consumidors en el projecte i incloure'ls en l'aventura. Ara bé, la quantitat que demanem és molt petita, l'altra part, que deu pujar al voltant dels 140.000 euros, prové del mètode tradicional, el dels bancs.
Vau començar amb maquinària de segona mà, però no heu deixat d'invertir en tecnologia puntera.
Vam començar tenint molta sort. Llavors hi havia poca cervesa artesana a Catalunya i vam poder comprar maquinària barata de segona mà al Regne Unit. Les màquines eren grans i ens van servir per anar creixent i canviant la tecnologia de mica en mica sense reduir la producció. Aquests dos darrers anys és quan més hem invertit a actualitzar-la, ja quasi no queda res de la maquinària primerenca que vam tenir.
"Ara estem per sota d'Itàlia o els Estats Units i hem de marcar-nos l'objectiu d'estar al mateix nivell"
Fa 10 anys que vau sortir i heu vist evolucionar el sector, que ara representa prop de l'1%. Quan es va notar l'impuls més gran?
En els dos últims anys, des que hi ha els festivals importants com el Barcelona Beer Festival, és quan hi ha hagut el creixement més gran del consum. Tot ha anat lligat al sorgiment de noves fàbriques i de fires al carrer i actes promocionals. El sector hauria de seguir creixent i situar-se sobre el 7%. Un augment tan espectacular també voldria dir que nosaltres creixem molt. Ara estem per sota d'Itàlia o els Estats Units i hem de marcar-nos l'objectiu d'estar al mateix nivell.
Què ha passat en aquests dos darrers anys?
És un cúmul de factors. Hi ha més consumidors de cerveses que s'acosten al producte artesanal, la gent té ganes de provar coses noves i hi ha clients que aprecien el producte local i que defugen les marques molt grans i on no saben qui hi ha al darrere. La gent vol coses amb més sabor i no només cerveses insípides. Està disposada a pagar més per un producte amb valor afegit.
Malgrat que Cervesa Montseny ja és líder al mercat, no heu deixat d'anar a fires.
Aquests concursos i fires són molt importants perquè hi van les cerveses més ben fetes. Ens continuarem presentant perquè és una manera de donar garantia al client i la teva marca agafa rellevància. Si guanyem tastos a cegues amb jurat internacional, vol dir que estem fent bé les coses. Per a nosaltres és una manera econòmica de fer publicitat del producte i guanyar ens crea un orgull molt gran.
"La competència forta la tenim amb les grans marques. Si els prenem quatre clients, tots els petits sortirem guanyant"
Hi ha una competència més amable entre les cerveseres artesanes?
És una competència sana. Hi ha molts competidors i tots busquem el consumidor, però tenim un gremi on estem tots aglutinats, el GECAN, i allà compartim moltes coses. Això no impedeix que cadascú pensi en els seus clients i en les seves vendes. Tot i això, la competència forta la tenim amb les grans marques. Si els prenem quatre clients, tots els petits sortirem guanyant.
Què suposa l'exportació per a Cervesa Montseny?
Som als Estats Units i a Dinamarca, suposa entre el 15% i el 20% de la facturació anual. És difícil exportar perquè l'oferta cervesera és molt gran, però sí que molts cops demanen cervesa de Catalunya o de la península i si estàs ben situat i ets líder a casa teva, moltes vegades et trien a tu. Però no hem d'oblidar que el món de la cervesa és molt gran i hi ha molta competència i és difícil vendre a tot arreu.
"Estem en igualtat de condicions que qualsevol productor d'Itàlia, França o Anglaterra"
La cervesa artesana podria tenir el mateix renom que el cava o el vi català?
Rotundament, sí. Hi ha qualitat i es guanyen premis que ho certifiquen. Estem en igualtat de condicions que qualsevol productor d'Itàlia, França o Anglaterra. Podem fer cervesa molt bona i pot arribar el dia que el mercat internacional demani cervesa artesana catalana.
Per què costa tant el canal HORECA?
Fa uns anys que estem intentant entrar en aquest segment, hem invertit molt en dispensadors de cervesa amb aixetes, però ens està costant. Amb els preus de les grans cerveseres, que són molt barats, ens costa competir. I sovint veiem que els clients demanen cervesa sense dir una marca i això no ens afavoreix. És una lluita i hem d'anar comunicant que som un producte diferent i que també tenim cabuda als bars i restaurants.
L'aposta de grans marques per treure cerveses artesanes és un perill?
Ho veig com coses simpàtiques que fan les grans marques, volen acostar-se a les cerveseres petites. Suposo que veuen que hi ha un mercat potencial i que nosaltres causem més simpatia davant el client que no pas ells. Segurament es volen aprofitar del fet que la cervesa artesana es veu com més guay. Crec que el consumidor serà prou intel·ligent, provarà cerveses i al final es quedarà amb la que li agradi més.