• Empresa
  • Jympa, conquerir el món des del primer dia

Jympa, conquerir el món des del primer dia

L'empresa fabricant i comercialitzadora de maquinària agrícola de Castellserà va ser pionera a la dècada dels 80 a exportar a Europa de l'Est

Els treballadors de Jympa | Cedida
Els treballadors de Jympa | Cedida
Lleida
03 d'Abril de 2018

Que el nostre mercat és el món és una màxima que avui dia poden compartir moltes de les empreses catalanes. Però no acostumava a practicar-se durant la dècada dels 80. En aquest període és quan es va llançar a l'aventura Jympa, l'empresa lleidatana fabricant i comercialitzadora de maquinària agrícola.

Ubicada a Castellserà (l'Urgell), va néixer el 1971 amb una vocació internacional des dels seus inicis. "Som pioners en l'exportació i una de les primeres companyies que vam sortir a l'exterior sota el paraigua d'una marca que ens identifiqués", explica Marta Pradas, responsable d'exportació de Jympa. Amb el seu germà Marcel, formen part de la segona generació de l'empresa, que van fundar els seus pares, Josep Maria Pradas Marissa Gené.

Al començament, la firma era una ferreria dedicada a les reparacions que li demanaven els seus clients, com feines de fusteria metàl·lica o reixes. A través de recollir i prendre nota de les necessitats dels agricultors, Jympa va desenvolupar un carretó que servia per apilar les caixes de fruita. Marta Pradas recorda que "un dels nostres reptes sempre ha sigut crear una marca que ens obri les portes dels mercats exteriors".

Diversificar i solucionar

Només una dècada després de néixer, Jympa ja venia a Romania i Polònia i va posar un peu a Mèxic, on va transferir la tecnologia de forma que pogués instal·lar allà una fàbrica. Ara, compta amb una empresa comercialitzadora al país centreamericà. Especialitzada amb la maquinària per preparar els terrenys abans de la sembra, Pradas admet que la presència a Mèxic es va veure afavorida per la proximitat de l'idioma.

Especialitzada en la tecnologia que prepara el terreny per la sembra, els seus mercats de venda principals són Bulgària, Guatemala i Dinamarca

Amb una plantilla de 20 treballadors i una facturació aproximada de 4 milions d'euros anuals, l'activitat de Jympa està molt vinculada a l'evolució dels preus al camp, el que influeix en la intenció de comprar o de la renovació de la maquinària agrícola per part dels productors. "En anys difícils pel pagès vam comprovar que baixava la venda. Per això, vam decidir que l'aposta havia de ser la diversificació dels mercats", comenta Pradas. Actualment, Bulgària, Guatemala i Dinamarca, amb un creixement molt important d'aquest últim l'any passat, són els països on més exporta Jympa.

Un altre dels problemes que afronten els agricultors a les seves terres és la sequera. "Genera un rendiment baix dels conreus, motiu pel qual hem intentat fabricar màquines que solucionin aquests inconvenients".

Mirant cap a l'Àfrica

Jympa, que també comercialitza als EUA, té posada la mirada a curt termini al nord d'Àfrica. Tot i que el catàleg de la companyia no ha deixat d'augmentar durant els seus 47 anys de vida, les desempedregadores i els subsoladors representen més de la meitat de les vendes. Amb la prioritat d'oferir solucions a les necessitats dels pagesos, Jympa treballa en el desenvolupament de maquinària amb un menor impacte ambiental durant la seva utilització. Marta Pradas aclareix que ho fan "combinant la tecnologia i ajustant-la a les necessitats del camp i tenint en compte l'accés limitat a internet que existeix a les zones rurals".

Marcel i Marta Pradas en una fira | Cedida
Marcel i Marta Pradas en una fira | Cedida 

 

Des del 1971, l'estructura de les explotacions agràries ha canviat, especialment per les concentracions parcel·làries i la irrupció de les empreses de serveis a les tasques agrícoles. L'any 1975, Jympa va assistir per primera vegada a FIMA, la fira de referència a Espanya i a Europa en el sector de la maquinària agrícola. Enguany, a la 40a edició, que se celebra a Saragossa entre el 20 i el 24 de febrer, ha presentat novetats en tecnologies de preparació dels terrenys per fruiters i vinya. Més de 40 anys després, l'esperit de Jympa segueix sent el mateix: aportar la tecnologia perquè el productor desenvolupi la seva feina de la millor manera possible.