• Empresa
  • Kibuc, la unió dels mobles catalans

Kibuc, la unió dels mobles catalans

Firmes de mobiliari de Catalunya treballen unides des de 1996 sota una única marca que garanteix qualitat i disseny per un comprador de poder adquisitiu mitjà

La botiga Kibuc del carrer Casanovas de Barcelona
La botiga Kibuc del carrer Casanovas de Barcelona
Neus Navarro
11 d'Abril de 2016
Act. 11 d'Abril de 2016
Corria el 1995 quan els propietaris d'un grup de botigues de mobles catalanes van pensar que la unió fa la força. Un total de 18 firmes petites com Cersa Mobles, Mobles Arasa, Mobles Galerias Torras, entre altres, van crear una central de compres. Volien lluitar millor els preus de les matèries primeres i la negociació en equip podria ser més fàcil, van pensar. Ho conta Manel Cantarino, director comercial de Kibuc, la marca de Cardedeu que, un any després i vist l'èxit, van crear entre totes i que avui dia, dues dècades després, els permet facturar 43 milions d'euros (2015) i ocupar 500 treballadors.

"És el 1996 quan agafa força el nom de la marca, tot i que abans també hi era, però cada botiga funcionava amb el seu propi nom. Aquell moment és quan agafa la dimensió de marca", explica Cantarino. El responsable comercial de la firma, amb llarga experiència al sector després de 14 anys treballant a Ikea, considera que el que els fa diferent és que "mai renunciem ni a la qualitat ni al disseny. Igual que molts operadors han intentat lluitar contra Ikea o Conforama barallant-se amb el preu, nosaltres ens hem mantingut en el target de client que considerem: un poder adquisitiu mitjà".

S'adrecen, principalment, a una dona d'entre 24 i 52 anys que no té temps de comprar. "Alhora és molt reflexiva i comparativa, llavors li hem de donar serveis súper professionals i dins del preu", explica. Preu i servei, ja que Kibuc garanteix muntatge, transport i servei de postvenda quan anuncia el seu preu final, per evitar que el comprador comenci a sumar després d'haver-se decidit.

Mig centenar de botigues

I des de 1998, aquesta filosofia els ha donat resultats tangibles més enllà de les percepcions: un nombre creixent de botigues obertes, fins a les actuals 51, 24 d'elles a Catalunya i la resta al País Basc, València, Madrid, Galícia, Cantàbria, Aragó, Castella i Lleó, Castella-la Manxa, Comunitat de Múrcia i les Illes Balears. Produeixen -amb matèries primeres nacionals, però també de proveïdors situats a Múrcia i Astúries- en 10 plantes ubicades a la península.

Manel Cantarino, en la botiga Kibuc del c/ Casanovas de Barcelona. NN


Avui dia, els 18 comerços de mobles originaris estan integrats, de fet la companyia està formada per nou socis, entre ells el president, Xavier Sòria, que posseeix quatre botigues. La resta de socis també en són propietaris d'unes altres i n'hi ha que són franquiciades, però totes comparteixen un mateix estil i, des de 2012, una major cohesió. "Quan comença la crisi al sector és quan comença el 'projecte Piràmide', el projecte comercial per excel·lència de Kibuc que suposa que totes les botigues estiguin sota el mateix sostre, fent les coses de la mateixa manera... S'unifiquen", explica Cantarino. Un acte valent, en la seva opinió, perquè "una de les coses importants que ha de tenir una empresa, quan les coses van bé, és reflexionar, pensar i intentar evolucionar, no només fer-ho quan les coses van malament".

Cantarino recorda que "en aquella època, al sector no venies mobles, et venien a comprar mobles, que és molt diferent". Els seus, a més, tenen un segell propi, com defensa el directiu de la firma, ja que des de 2000 Kibuc aposta pel disseny exclusiu a través de la feina que desenvolupa el seu departament de producte. "És una de les fortaleses que ens distingeix de la competència. Més enllà d'Ikea, que té una quota de mercat impressionant, el nostre competidor és Merkamueble o La Fábrica, tot i que som referents del nostre sector. Avui dia la marca està agafant tanta personalitat pròpia que el client final ens diferencia del moble tradicional", apunta.

Presència a la fira de Milà
Per continuar distingint-se de la resta i no perdre's què s'està movent a altres mercats, l'equip comercial i de disseny de Kibuc es desplaça aquesta setmana a Milà, on aquest dimarts arrenca el Salone Internazionale del Mobile 2016. Estudiaran tendències, colors i materials per avançar-se al que vindrà. Per ser avantguarda.

Els dormitoris juvenils són productes d'èxit de la firma. Cedida


Amb tot, és fàcil que al seu catàleg continuï apareixent la col·lecció Aiko, una de les més exitoses de la companyia. "La nostra intenció és adaptar-nos al client, i estar on ell està. No vol dir que ens quedem en el tradicional, hem incorporat la tecnologia i estem estudiant possibilitats perquè creiem que el futur passarà per aquí, però el moble i la decoració sempre anirà de la mà de l'assessorament del professional. Sabem cap a on anem: serà una mena d'híbrid", pronostica.

Un futur en què no descarten l'exportació -que encara no han explorat-, però en el que sobretot prioritzen consolidar el seu creixement. El 2015 han registrat un augment un 8% superior a l'exercici anterior i aquest 2016 preveuen créixer un 14% més. "Estem en un procés de consolidació. Kibuc està creixent en tots els aspectes i som molt conscients que hem de tenir un procés de consolidació, sobretot aquest any, perquè no podem perdre tot el que ens ha fet forts". La unió fa la força, que diem al principi.