Música, pel·lícules, sèries, documentals, videojocs. El nombre de continguts a què podem accedir evoluciona cada dia juntament amb una estadística que l’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha relacionat i posat especial èmfasi: més de 1.000 milions de persones d’entre 12 i 35 anys es troben en risc de patir pèrdua d’audició a causa de l'exposició perllongada a un volum excessiu en reproduir aquests continguts. En general, sembla que no estem protegint les nostres oïdes. Però, disposem dels mitjans per fer-ho?
Fa set anys, José María Plana i Piedad Díez van pensar que no i, per aquest motiu, van decidir cofundar Kiversal amb l’objectiu de fabricar productes mèdics de diagnòstic auditiu. “Estem fent el mateix salt que van dur a terme les primeres generacions de telefonia mòbil als smartphone, però amb productes de diagnòstic mèdic, oferint més connectivitat, més facilitat d’ús, i capacitat de connectar-se al núvol” explica Plana a VIA Empresa.
Més de 1.000 milions de persones d’entre 12 i 35 anys es troben en risc de patir pèrdua d’audició
L’arribada dels audiòmetres intel·ligents
El cofundador, que fins al 2016 havia estat treballant a empreses d’electromedicina, va decidir contactar amb Díez, qui va conèixer feia uns anys cursant un màster en direcció d’empreses, per arrencar el projecte. Va ser llavors quan van presentar el pla de negoci a Barcelona Activa amb el qual van accedir a la seva incubadora i, amb l’ajut d’un enginyer, van desenvolupar un dels seus productes estrella: l’Audixi 10, la gamma d'audiòmetres intel·ligents.
A finals del 2019, l’equip de Kiversal, que actualment està compost per set persones, va aconseguir l’autorització per llançar els seus audiòmetres al mercat, fet que va suposar un punt d’inflexió. “Es tracta d’un producte regulat que necessita una aprovació prèvia abans de poder ser comercialitzat”, detalla Plana. Així i tot, aquesta fita va coincidir gairebé amb l’esclat de la pandèmia, esdevenint “una frenada important”, de la qual es van recuperar “creixent a força de buscar clients internacionals”. I així va ser: l’Audixi 10 ja ha arribat a països de Llatinoamèrica i del sud-est asiàtic.
¡Únete a la #TransformaciónDigital!
— Kiversal (@kiversal) June 20, 2023
Descubre la pantalla del audiómetro #Audixi 10:
?L?CD
?10.1”
?Multi-táctil
?Interfaz fácil e intuitiva
?Aprendizaje fácilhttps://t.co/s9QdTvcPXfpic.twitter.com/mZaCvTjfy4
“El nostre audiòmetre és prou intel·ligent per poder transferir la seva pantalla a un servidor web a partir del qual poder controlar i fer audiometries remotes per videoconferència”, apunta Plana, qui afegeix que amb aquesta solució, que en l’actualitat connecta l’Hospital del Mar amb l’Hospital de Vielha, “les audiòlogues s’estalvien pujar a Vielha cada setmana i, per descomptat, els pacients no han de baixar a Barcelona”.
Una de les 20 empreses més innovadores d'Europa
Aquesta innovació va portar l’European Innovation Council a acceptar Kiversal a MEDICA, la fira més important del món en l’àmbit de les tecnologies sanitàries. D’aquesta manera, l’equip liderat per Plana i Díez ha esdevingut una de les 20 empreses més innovadores a Europa en l’àmbit sanitari. I és que Kiversal no ha deixat d’innovar. L’any passat, va iniciar un projecte del Ministeri de Ciència en col·laboració amb l’Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona “per fer una cosa que no s’ha fet mai”: un cribratge poblacional de salut auditiva.
Kiversal va tancar el 2022 amb una facturació de 350.000 euros
Malgrat la frenada causada per la pandèmia, la firma es troba en un bon moment i espera continuar creixent “a força d’augmentar producte i de guanyar licitacions”, detalla Plana. Kiversal va tancar el 2022 amb una facturació de 350.000 euros, i aquest any projecta arribar al mig milió.
Democratitzar el diagnòstic audiològic
En l’actualitat, la iniciativa està desenvolupant un sistema d’audiologia basat en la cancel·lació activa que es pugui implementar als centres d’atenció primària sense la necessitat d’utilitzar cabines insonoritzades. “Volem democratitzar el diagnòstic audiològic als centres d’atenció primària, cosa que avui dia no s’està cobrint”, apunta Plana.
El cofundador detalla que aquest fet té un impacte especialment important en la gent gran, perquè “les millores en la sordera i en la capacitat auditiva poden evitar certs tipus de demència, ja que poder escoltar redueix el deteriorament cognitiu”, afegeix. Una solució a tenir en compte en un context en què “cada vegada hi ha més població sènior”.
Després de set anys “fent moltes coses amb molt pocs recursos”, Plana se sent orgullós de la feina feta: van començar muntant els seus propis sistemes informàtics que els han permès, entre d’altres, aconseguir patents a escala europea. Així i tot, el cofundador destaca que el principal aprenentatge d’aquest projecte ha estat millorar la seva capacitat d’adaptació i de solucionar problemes, mitjançant un producte que millora la vida de les persones.