"No em truquis, envia'm un missatge". Aquesta frase s'ha tornat comuna entre els joves de la generació Z i els millennials. Un estudi de la Fundació Telefónica revela que el 96,8% dels joves d'entre 14 i 24 anys a Espanya utilitzen WhatsApp com el seu principal mitjà de comunicació, cosa que demostra un clar canvi cultural en les nostres formes d'interactuar. En aquest escenari, sorgeixen projectes innovadors com Kokuai. Aquesta plataforma, enfocada a millorar l'experiència del pacient, busca digitalitzar els punts de contacte entre clíniques i pacients, optimitzant la interacció i la satisfacció de l'usuari, ja que "no estava ben resolta la necessitat que tenien les empreses de relacionar-se amb els seus clients pel mitjà del canal favorit, que és WhatsApp", segons Albert Mendieta, CEO de Kokuai.
La startup va néixer inicialment com una plataforma transversal agnòstica pel que fa al sector, però Mendieta aviat va identificar que el sector salut era afí i va decidir especialitzar-se en ell després de detectar una gran oportunitat. "És un sector amb una forta necessitat de digitalització, especialment per millorar l'eficiència, i on el canal WhatsApp s'utilitza de manera recurrent per comunicar-se amb els pacients, però encara de forma manual i no integrada amb altres sistemes automatitzats", explica el CEO de la iniciativa. Per aquest motiu, l'emprenedor Albert Mendieta va llançar el 2021, amb el suport de Barcelona Activa, Kokuai, una plataforma dissenyada per oferir un servei 24/7 amb un assistent virtual potenciat per intel·ligència artificial.
Kokuai, una plataforma dissenyada per oferir un servei 24/7 amb un assistent virtual potenciat per intel·ligència artificial
"Kokuai és una plataforma que s'integra amb els software de gestió; és a dir, no som un software de gestió en si, sinó que aportem aquest valor afegit als sistemes de gestió tradicionals", assenyala el CEO a VIA Empresa. Mendieta destaca que ho fan a través de dues potes. Una és la digitalització de tots els contactes amb la clínica, des del primer contacte, l'assignació de cites, la confirmació de cites, formularis, pagaments, fins a les campanyes de màrqueting. La segona és la millora de l'experiència de l'usuari. Per tant, avui dia, Kokuai és una plataforma d'experiència del pacient dissenyada per digitalitzar els punts de contacte entre la clínica i el pacient, enfocant-se especialment a millorar l'experiència de l'usuari.
Objectiu: duplicar clients a l'estiu
El 9,6% de les empreses de 10 o més empleats va utilitzar intel·ligència artificial al primer trimestre de 2023, segons l'Enquesta sobre l'ús de les TIC i del comerç electrònic en les empreses realitzada per l'INE. En aquest context, Kokuai va emergir com una agència consultora especialitzada a dissenyar assistents virtuals. "El 2023 vam llançar al mercat el nostre primer producte, una plataforma conversacional potenciada per intel·ligència artificial per WhatsApp. Fins avui, hem estat ajustant el nostre enfocament per especialitzar-nos en el sector mèdic, particularment en el dental", assenyala Mendieta.
L'empresa té actualment 50 clients i té com a objectiu duplicar aquesta xifra durant el mes de juliol. Del total de clients, és destacable que el preu del servei varia segons el pla que millor s'adapti a les necessitats de l'usuari. El pla bàsic està dissenyat per a equips petits que volen potenciar les seves vendes, amb un cost de 99 euros al mes. El pla Starter està orientat a empreses que comencen en l'automatització, amb un preu de 229 euros al mes. El pla Business està destinat a empreses que busquen oferir suport sense interrupcions, amb un cost de 119 euros al mes. A més, ofereixen el pla Custom per a organitzacions amb necessitats específiques de personalització, amb preu disponible a consultar segons la informació a la seva pàgina web.
La companyia esta dedicant una gran part dels seus esforços a expandir-se i estar presents en més de 100 centres mèdics
L'empresa emergent catalana, amb un equip de 6 persones, està experimentant un creixement significatiu. "El nostre objectiu per aquest 2024 és assolir, en l'àmbit de negoci, una facturació mensual recurrent de 30.000 euros, el que equivaldria a una facturació anual superior als 300.000 euros", assenyala el CEO, qui conclou que actualment estan dedicant una gran part dels seus esforços a expandir-se i estar presents en més de 100 centres mèdics.