28
de Maig
de
2014
L'èxit no toca a porta. El fracàs, sovint, és més fàcil d'adquirir. Les històries dels grans empresaris fets a si mateix parlen de joves carregats de dosis de superació, d'esforç i de treball i aquestes són miralls on els joves del present -directius, emprenedors i empresaris- s'observen.
Una de les organitzacions de joves on es busca la consolidació del lideratge és a AIESEC, organització íntegrament constituïda per joves i que a Espanya agrupa més de 350 joves, 143 dels quals són estudiants de Catalunya.
AIESEC, la visió dels joves estudiants
"Considerem que a través del lideratge es pot crear un impacte positiu en la societat, per a un millor matí. Perquè els joves d'avui seran els líders del matí". Són paraules de Lidia Zabala, responsable de comunicació d'AIESEC Espanya. L'organització segueix la metodologia learning by doing, per contribuir al desenvolupament de líders responsables i emprenedors, capaços d'adaptar-se a entorns canviants. Perquè l'aprenentatge es materialitzi, AIESEC gestiona la possibilitat de realitzar pràctiques, professionals i de voluntariat, a l'estranger. A l'inrevés, treballen amb start-ups, principalment de Barcelona.
La borsa de joves de l'organització és de 90.000 membres a tot el món repartits a 124 països. "Vivim en un entorn que constantment està canviant i es necessita un nou model de lideratge. Aquest nou model ha d'estar basat en tres conceptes fonamentals: marco de negocis, habilitats conceptuals i habilitats humanes", assegura Zabala.
Segons la portaveu d'aquesta agrupació fundada l'any 1948, els líders han de tenir una perspectiva global, intel·ligència emocional, pro activitat a l'hora d'aprendre, visió emprenedora i responsabilitat social", raona. Per això, sempre busquen que les pràctiques i voluntariats dels joves contribueixen al desenvolupament del lideratge de la gent jove.
El lideratge des de la docència
Per a Xavier Ferràs, degà de la Facultat d'Empresa i Comunicació a la Universitat de Vic, ja no són tan importants els coneixements com les actituds. Acostumat a la docència amb joves estudiants, Ferràs assegura que hi ha una revolució amb una nova metodologia didàctica, "Si el paradigma canvia i els coneixements són obsolets, aprendre actitud és un tema molt transversal", assegura a VIAempresa.
Què comença a comptar cada cop més? Fer partícip l'alumne, demanar-li què pensa. A mesura que els fas participar, els fas adquirir perquè tingui més tolerància al fracàs", afirma Ferràs. "Per fomentar els lideratges el que has de fer és sotmetre a l'alumne a situacions diferents". Per a Ferràs, els components bàsics del lideratge són la iniciativa, la creativitat ("sense solucions noves no hi ha lideratge", aclareix) i l'acció.
"S'ha de tenir iniciativa per sortir de situacions de confort, per induir i provocar el canvi; creativitat per imaginar-se nous escenaris, per llançar visions motivadores i comunicar-les de forma apassionada. I acció per posar-les en marxa i mobilitzar recursos per fer que aquestes visions es puguin complir", afirma el docent.
"El lideratge és molt més una qüestió d'actituds que de coneixements: Els joves del futur han d'aprendre noves actituds i les Universitats hem de ser capaços de formar en aquestes actituds, no només de generar i distribuir nous coneixements", conclou.
El perfil de líder que busca el 'headhunter'
Els headhunters busquen perfils concrets i, per damunt de tot, líders, ja que cada vegada més es demana als headhunters aquest tipus de persones líders, que han de guanyar-se el respecte i la confiança per la seva forma de fer i de comportar-se. És per això que la seva definició de lideratge està molt ben definida. "El líder ha de tenir flexibilitat, iniciativa, innovació i creativitat" apunta Juan Carlos Riba, president de l'Associació Espanyola d'Empreses de Recerca i Selecció (ByS).
Segons Riba, tenir capacitat per a solucionar problemes, adaptabilitat ràpida als canvis "sense mirar el que havíem sigut sinó el que hem de ser"; tenir autonomia; ser una persona facilitadora, implicada i que a més sàpiga conviure amb la incertesa són competències a destacar en el nou escenari, amb els nous paradigmes i noves formes de gestionar.
Quant als joves, Riba opina que han d'aprendre a conviure amb la incertesa i flexibilitat com a competències claus "des de ja". L'expert afirma que el lideratge està a tots els nivells: "El líder és Guardiola però també és l'assistent de l'equip que aconsegueix que es faci el que ell necessita amb autonomia", reflexiona.
Una de les organitzacions de joves on es busca la consolidació del lideratge és a AIESEC, organització íntegrament constituïda per joves i que a Espanya agrupa més de 350 joves, 143 dels quals són estudiants de Catalunya.
AIESEC, la visió dels joves estudiants
"Considerem que a través del lideratge es pot crear un impacte positiu en la societat, per a un millor matí. Perquè els joves d'avui seran els líders del matí". Són paraules de Lidia Zabala, responsable de comunicació d'AIESEC Espanya. L'organització segueix la metodologia learning by doing, per contribuir al desenvolupament de líders responsables i emprenedors, capaços d'adaptar-se a entorns canviants. Perquè l'aprenentatge es materialitzi, AIESEC gestiona la possibilitat de realitzar pràctiques, professionals i de voluntariat, a l'estranger. A l'inrevés, treballen amb start-ups, principalment de Barcelona.
La borsa de joves de l'organització és de 90.000 membres a tot el món repartits a 124 països. "Vivim en un entorn que constantment està canviant i es necessita un nou model de lideratge. Aquest nou model ha d'estar basat en tres conceptes fonamentals: marco de negocis, habilitats conceptuals i habilitats humanes", assegura Zabala.
Segons la portaveu d'aquesta agrupació fundada l'any 1948, els líders han de tenir una perspectiva global, intel·ligència emocional, pro activitat a l'hora d'aprendre, visió emprenedora i responsabilitat social", raona. Per això, sempre busquen que les pràctiques i voluntariats dels joves contribueixen al desenvolupament del lideratge de la gent jove.
El lideratge des de la docència
Per a Xavier Ferràs, degà de la Facultat d'Empresa i Comunicació a la Universitat de Vic, ja no són tan importants els coneixements com les actituds. Acostumat a la docència amb joves estudiants, Ferràs assegura que hi ha una revolució amb una nova metodologia didàctica, "Si el paradigma canvia i els coneixements són obsolets, aprendre actitud és un tema molt transversal", assegura a VIAempresa.
Què comença a comptar cada cop més? Fer partícip l'alumne, demanar-li què pensa. A mesura que els fas participar, els fas adquirir perquè tingui més tolerància al fracàs", afirma Ferràs. "Per fomentar els lideratges el que has de fer és sotmetre a l'alumne a situacions diferents". Per a Ferràs, els components bàsics del lideratge són la iniciativa, la creativitat ("sense solucions noves no hi ha lideratge", aclareix) i l'acció.
"S'ha de tenir iniciativa per sortir de situacions de confort, per induir i provocar el canvi; creativitat per imaginar-se nous escenaris, per llançar visions motivadores i comunicar-les de forma apassionada. I acció per posar-les en marxa i mobilitzar recursos per fer que aquestes visions es puguin complir", afirma el docent.
"El lideratge és molt més una qüestió d'actituds que de coneixements: Els joves del futur han d'aprendre noves actituds i les Universitats hem de ser capaços de formar en aquestes actituds, no només de generar i distribuir nous coneixements", conclou.
El perfil de líder que busca el 'headhunter'
Els headhunters busquen perfils concrets i, per damunt de tot, líders, ja que cada vegada més es demana als headhunters aquest tipus de persones líders, que han de guanyar-se el respecte i la confiança per la seva forma de fer i de comportar-se. És per això que la seva definició de lideratge està molt ben definida. "El líder ha de tenir flexibilitat, iniciativa, innovació i creativitat" apunta Juan Carlos Riba, president de l'Associació Espanyola d'Empreses de Recerca i Selecció (ByS).
Segons Riba, tenir capacitat per a solucionar problemes, adaptabilitat ràpida als canvis "sense mirar el que havíem sigut sinó el que hem de ser"; tenir autonomia; ser una persona facilitadora, implicada i que a més sàpiga conviure amb la incertesa són competències a destacar en el nou escenari, amb els nous paradigmes i noves formes de gestionar.
Quant als joves, Riba opina que han d'aprendre a conviure amb la incertesa i flexibilitat com a competències claus "des de ja". L'expert afirma que el lideratge està a tots els nivells: "El líder és Guardiola però també és l'assistent de l'equip que aconsegueix que es faci el que ell necessita amb autonomia", reflexiona.