“En l’economia del coneixement quan poses un incentiu es perd la creativitat. El treballador ha de trobar un sentit en el que fa per sentir-se realitzat i veure que està aprenent en tot moment”. El cofundador i director general de Cyberclick, David Tomás, és un dels abanderats de l’autèntica revolució dels somriures, la que reivindica el paper central de les persones en la vida de les empreses. La seva ha obtingut diverses vegades el reconeixement Great Place to Work i es mostra orgullosa de ser una companyia “feliç”.
Arribar-hi, però, no ha estat un camí de roses. “Vaig decidir crear una empresa on fóssim feliços des del minut u; però al principi vam començar caient en els mateixos patrons de sempre”, reconeix en una sessió organitzada per la Toulouse Business School per celebrar els seus 20 anys a Barcelona. “A les escoles de negoci quasi no s’ha parlat de la felicitat a l’empresa”, lamenta el dirigent de Cyberclick abans de confessar que els va costar uns 10 anys “aconseguir el camí correcte”.
La lògica de la felicitat
Jaume Gurtha estat durant molts anys un CEO sense corbata a Infojobs. Ell també és un dels principals defensors de tenir en compte l’estat anímic de les persones dins les organitzacions. “No hi ha ningú que no vulgui ser feliç a la vida. Si passem vuit hores al dia treballant, hem de ser feliços a la feina per poder gaudir quan sortim”, defensa convençut el nou directiu de TeamEQ.
Tomás: “A les escoles de negoci quasi no s’ha parlat de la felicitat a l’empresa”
Per Santiago Garcia, director a Iberia de l’iOpener Institute, “cuidar la felicitat a la feina té una lògica de negoci molt clara”. Al capdavall, tal com també assenyala David Tomás al seu llibre La empresa más feliz del mundo, cada passa cap a la felicitat a la companyia retroalimenta la següent cap a un cercle virtuós.
No és tan fàcil
Com sempre, les paraules són més fàcils que els fets i aconseguir un autèntic entorn feliç a la feina requereix voluntat i estratègia. “El primer que necessites és definir una cultura empresarial, tenir clar quin tipus de persones vols a la companyia”, diu Tomás. El fundador o director general pot explicar els valors a la primera persona de cada àrea, però no a la desena que s’hi incorpora. “És clau que el missatge es transmeti correctament”, insisteix.
Per això recomana prestar especial atenció al procés de selecció. Un reclutament que no es podrà fer amb èxit sense tenir clars els valors que han de predominar a l’empresa. “Cadascú té les seves prioritats i les empreses també les han de tenir”, reflexiona el dirigent de Cyberclick; mentre recorda que aquests valors han de sorgir de la reflexió sincera de tots els integrants perquè no es converteixin en una simple (i oblidada) eina de màrqueting.
Gurt: “Una empresa que es mou per la felicitat ha d’implicar a tothom”
El procés de transformació cap a la felicitat tampoc es va produir d’un dia per l’altre a Infojobs. Jaume Gurt n’assenyala quatre eixos principals: la direcció, els comandaments intermedis, les persones i els objectius. Els primers són els encarregats de “donar exemple, practicar l’escolta activa i fomentar el reconeixement”; mentre els segons són “la cadena de transmissió entre la direcció i els que acaben fent la feina sobre el terreny”.
Gurt insisteix que “una empresa que es mou per la felicitat ha d’implicar a tothom”. I ho ha de fer sense oblidar que “si no es guanyen diners, l’empresa mor. Els objectius han d’estar vinculats a les accions que facis, perquè si no s’obliden”. Convé no menystenir el poder del somriure.