12
de Maig
de
2013
Act.
17
de Setembre
de
2015
El 2002 quatre famílies catalanes van fundar Veritas. Volien apropar l'alimentació sana i saludable a la població a gran escala. Poc més de deu anys després d'irrompre al mercat de l'alimentacióecològica, la cadena té 25 establiments distribuïts a Catalunya, Andorra i Balears, a banda de la venda online. Les botigues ofereixen un ventall de 4.500 productes d'alimentació de producció 100% ecològica, dels quals 400 són de la marca Veritas. En aquests moments, "cada botiga està creixent respecte a l'any passat", explica Silvio Elias, cofundador i director general de la cadena de supermercats de productes ecològics Veritas, amb seu central a Barcelona.
Tot i el context actual, "les famílies prioritzen". "L'alimentació ecològica té més salut", diu. En deu anys la marca ha aconseguit reduir un 30% el cost d'accés a la cistella bàsica de la compra i, segons es detalla des de la cadena, més de 70.000 famílies catalanes els han fet confiança.
Convençut que s'ha de deixar "una petjada en aquest món", Elias aposta per compatibilitzar negoci amb valors. Ho va explicar en un acte recent a Vic organitzat per l'Institut Català d'Economia Verda, on es volia desgranar perquè Veritas és un cas d'èxit de l'anomenada ecoemprenedoria. És fruit, segons el seu director general, de gestionar des dels valors, l'especialització, la comunicació, la sostenibilitat i la recerca.
1. Conèixer el sector
L'especialització és clau a l'hora d'iniciar un projecte emprenedor. Abans de posar-lo en marxa, Silvio Elias havia estat a l'holandesa Albert Heijn, on l'any 1997 va veure néixer el producte biològic, i a Caprabo, on va coincidir amb la posada en marxa de la venda per internet. El coneixementdelsector i la descoberta de l'oferta biològica el van endinsar en els productes "respectuosos amb el sòl i amb la gent". A partir d'aquí, conjuntament amb tres famílies més, van estudiar el fenomen de la venda ecològica a Europa i van detectar que era un fenomencreixent. A Catalunya hi faltava oferta, preu i informació. I el 2002 van posar en marxa una cadenaespecialitzada.
2. Treballar amb valors
Per SilvioElias, la feina és un estil de vida i té clar que cal fer les coses ben fetes des del primer moment. "Treballar amb uns valorsdeterminats m'ha fet muntar un negoci", justifica. Assegura que Veritas manté la seva missió i una filosofia de sis valors: practicar la salut a través de l'alimentació; el gust original dels aliments; la biodiversitat a través de recuperar la riquesa de les varietats locals; el desenvolupament sostenible; el consum conscient i responsable; i la proximitat, estesa des del punt de vista de la comunitat social.
3. Comunicar, divulgar i aprendre
En qualsevol projecte cal estar atent a la realitat que l'envolta. Després de detectar un gran desconeixement de la població dels productes ecològics, van decidir apostar per la comunicació i la divulgació. Aproximadament tres anys després d'iniciar el projecte, van invertir en un programa de televisió. Volien normalitzar els productes ecològics perquè el consumidor fes una compra responsable. També van posar en marxa una revistapròpia. I en aquest procés van fer un aprenentatge: "Vam aprendre que ser ecològic és un mitjà i no una finalitat", apunta Elias. "Vam passar de ser ecològics a ser menjar de veritat".
4. Fer compatibles els principis amb el negoci
Pel cofundador de Veritas, el consum no és dolent si es fa bé. "Hem decidit que volem ser d'una manera i això ho volem fer rendible", admet. Segons Elias, cal compatibilitzarnegociambvalors. Si bé no és fàcil. I, de fet, segons detalla, van trigar quatre anys a fer que les botigues fossin sostenibles i set anys per ser rendibles.
5. Apostar per la recerca
Quan van començar, van haver d'aprendre a fer pa. Ara, cada dia serveixen el pa a 30.000 infants, i destinen una partida a recuperaralimentscaracterísticsdelterritori que s'han deixat de comercialitzar a escala massiva. Per exemple, l'albergínia blanca. A més, tal com avança Elias, en aquests moments estan treballant en un projecte de reaprofitament d'aliments per transformar-los en altres productes. Sense oblidar que la cadena de supermercats ha estat pionera en la introducció de nous productes amb certificacióecològica, com els destinats a un públic infantil, els productes sense lactosa i els productes sense gluten.
Tot i el context actual, "les famílies prioritzen". "L'alimentació ecològica té més salut", diu. En deu anys la marca ha aconseguit reduir un 30% el cost d'accés a la cistella bàsica de la compra i, segons es detalla des de la cadena, més de 70.000 famílies catalanes els han fet confiança.
Convençut que s'ha de deixar "una petjada en aquest món", Elias aposta per compatibilitzar negoci amb valors. Ho va explicar en un acte recent a Vic organitzat per l'Institut Català d'Economia Verda, on es volia desgranar perquè Veritas és un cas d'èxit de l'anomenada ecoemprenedoria. És fruit, segons el seu director general, de gestionar des dels valors, l'especialització, la comunicació, la sostenibilitat i la recerca.
1. Conèixer el sector
L'especialització és clau a l'hora d'iniciar un projecte emprenedor. Abans de posar-lo en marxa, Silvio Elias havia estat a l'holandesa Albert Heijn, on l'any 1997 va veure néixer el producte biològic, i a Caprabo, on va coincidir amb la posada en marxa de la venda per internet. El coneixementdelsector i la descoberta de l'oferta biològica el van endinsar en els productes "respectuosos amb el sòl i amb la gent". A partir d'aquí, conjuntament amb tres famílies més, van estudiar el fenomen de la venda ecològica a Europa i van detectar que era un fenomencreixent. A Catalunya hi faltava oferta, preu i informació. I el 2002 van posar en marxa una cadenaespecialitzada.
2. Treballar amb valors
Per SilvioElias, la feina és un estil de vida i té clar que cal fer les coses ben fetes des del primer moment. "Treballar amb uns valorsdeterminats m'ha fet muntar un negoci", justifica. Assegura que Veritas manté la seva missió i una filosofia de sis valors: practicar la salut a través de l'alimentació; el gust original dels aliments; la biodiversitat a través de recuperar la riquesa de les varietats locals; el desenvolupament sostenible; el consum conscient i responsable; i la proximitat, estesa des del punt de vista de la comunitat social.
3. Comunicar, divulgar i aprendre
En qualsevol projecte cal estar atent a la realitat que l'envolta. Després de detectar un gran desconeixement de la població dels productes ecològics, van decidir apostar per la comunicació i la divulgació. Aproximadament tres anys després d'iniciar el projecte, van invertir en un programa de televisió. Volien normalitzar els productes ecològics perquè el consumidor fes una compra responsable. També van posar en marxa una revistapròpia. I en aquest procés van fer un aprenentatge: "Vam aprendre que ser ecològic és un mitjà i no una finalitat", apunta Elias. "Vam passar de ser ecològics a ser menjar de veritat".
4. Fer compatibles els principis amb el negoci
Pel cofundador de Veritas, el consum no és dolent si es fa bé. "Hem decidit que volem ser d'una manera i això ho volem fer rendible", admet. Segons Elias, cal compatibilitzarnegociambvalors. Si bé no és fàcil. I, de fet, segons detalla, van trigar quatre anys a fer que les botigues fossin sostenibles i set anys per ser rendibles.
5. Apostar per la recerca
Quan van començar, van haver d'aprendre a fer pa. Ara, cada dia serveixen el pa a 30.000 infants, i destinen una partida a recuperaralimentscaracterísticsdelterritori que s'han deixat de comercialitzar a escala massiva. Per exemple, l'albergínia blanca. A més, tal com avança Elias, en aquests moments estan treballant en un projecte de reaprofitament d'aliments per transformar-los en altres productes. Sense oblidar que la cadena de supermercats ha estat pionera en la introducció de nous productes amb certificacióecològica, com els destinats a un públic infantil, els productes sense lactosa i els productes sense gluten.