28
d'Octubre
de
2013
Act.
28
d'Octubre
de
2013
Fa uns dies a Barcelona hi va haver inversors, emprenedors i firmes de capitalrisc que van pagar 1.550 euros per participar en un esdeveniment internacional, exclusiu i eminentment anglosaxó, anomenat White Bull. Entre els ponents hi havia NealDempsey, un nord-americà, hiperactiu i sarcàstic, que supera els 70 anys, inversor inicial de la multinacional Starbucks.
La iniciativa britànica va reunir a un hotel de cinc estrelles amb vistes a la capital catalana homes i alguna dona vinguts de 25 països a la recerca d'inversors i d'inversions. S'hi veien emprenedors que presentaven el seu projecte per fer el salt definitiu i inversors que s'han fet rics en això del capital risc, com és el cas de Dempsey, a qui tothom escolta amb atenció.
L'aroma de l'èxit
Dempsey s'ha fet ric treballant en el capitalrisc de tecnologia, però va demostrar la seva bona vista sent inversor inicial just perquè Starbucks deixés de ser una petita cadena del nord-oest dels Estats Units i comencés l'expansió per ser la multinacional del cafè. Confia en la veu, en la passió i les emocions dels qui lideren les empreses naixents: "L'actitud dels emprenedors és bàsica", destaca en una conversa amb VIAempresa.
Quan parla d'actitud, retrocedeix al dia en què va conèixer un empresari amb una petita empresa de cafè, amb diferents establiments oberts i un parell d'ells amb risc de tancar. Era Starbucks. "Tant m'era que fos un simple cafè, era molt emocional", recorda. Perquè admet que el cafè d'Starbucks simple n'és, però ha sabut revolucionar la manera social de consumir-lo.
La recepta Starbucks
Els clients convertien el cafè aiguat en llargues combinacions d'ingredients, en parada obligada per decorar-lo amb sucres i sirops, i en converses de sofà. "Allò havia de triomfar", explica. L'empresa d'inversions on treballa, Bay Partners, no ho va veure clar. Ell sí. Va posar-hi diners de la seva butxaca i ara aplaudeix que Starbucks sigui a tot arreu i atregui a tot déu. Diu que ha arribat a ser un lloc on la gent decideix a qui acomiadarà a la seva empresa i a qui contractarà.
Ara Starbucks és la McDonald's del cafè i la CNN de les begudes sense alcohol. Són 17.800 petites ambaixades d'Occident i de la globalització a 49 països del món. Nascuda a Seattle, en un petit local que avui dia rep cues de turistes a la recerca de souvenirs, Dempsey hi va veure una empresa amb personalitat.
Un objectiu progressiu
"S'ha de detectar no només com els emprenedors pensen sobre la seva empresa, també com enfoquen la vida". I argumenta: "És important saber si es mantindran forts en cas de fallida perquè les start-up van amunt i avall. La gent emprenedora ha de ser capaç d'afrontar caigudes severes i també fortes progressions".
Parla amb la superioritat de qui porta dècades en el capitalrisc i s'ha fet ric en això. "Em faig una idea de com és l'empresari en funció de les preguntes que li faig i de les experiències que altres m'expliquen sobre ell". Segons Forbes, Dempsey és el setantè inversor de risc del món i el seu capital invertit supera els 2.000 milions de dòlars.
Als emprenedors els recomana que escoltin molt, especialment als clients, als inversors i a la plantilla: "Si no escoltes, no podràs arribar alt". I de fet, creu que a les empreses naixents la comunicació és clau. "Molta gent no passa prou temps amb els equips de màrqueting, d'inversió... i no capten la realitat del producte".
Alhora, però, demana personalitat pròpia. "El consell d'administració no està al dia a dia de l'empresa, però es creuen uns genis que ho saben tot. Cal escoltar els seus consells. Si estan bé, endavant. Si no, els dones les gràcies però els dius que no els seguiràs". L'americà d'èxit, com Dempsey, treu pit quan fa negocis.
Per cert, que a l'inversor americà, no li espanta gaire la crisi a Espanya. "Hi ha projectes de qualitat i entusiasme. Però sobretot... l'emprenedor espanyol no només vendrà el producte a Espanya!", exclama. Admet, però, que coneix la Barcelona que es veu des de l'hotel i el taxi. "Realment no he pogut detectar amb la meva experiència que hi ha crisi, però sé que és una situació dura".
La iniciativa britànica va reunir a un hotel de cinc estrelles amb vistes a la capital catalana homes i alguna dona vinguts de 25 països a la recerca d'inversors i d'inversions. S'hi veien emprenedors que presentaven el seu projecte per fer el salt definitiu i inversors que s'han fet rics en això del capital risc, com és el cas de Dempsey, a qui tothom escolta amb atenció.
L'aroma de l'èxit
Dempsey s'ha fet ric treballant en el capitalrisc de tecnologia, però va demostrar la seva bona vista sent inversor inicial just perquè Starbucks deixés de ser una petita cadena del nord-oest dels Estats Units i comencés l'expansió per ser la multinacional del cafè. Confia en la veu, en la passió i les emocions dels qui lideren les empreses naixents: "L'actitud dels emprenedors és bàsica", destaca en una conversa amb VIAempresa.
Quan parla d'actitud, retrocedeix al dia en què va conèixer un empresari amb una petita empresa de cafè, amb diferents establiments oberts i un parell d'ells amb risc de tancar. Era Starbucks. "Tant m'era que fos un simple cafè, era molt emocional", recorda. Perquè admet que el cafè d'Starbucks simple n'és, però ha sabut revolucionar la manera social de consumir-lo.
La recepta Starbucks
Els clients convertien el cafè aiguat en llargues combinacions d'ingredients, en parada obligada per decorar-lo amb sucres i sirops, i en converses de sofà. "Allò havia de triomfar", explica. L'empresa d'inversions on treballa, Bay Partners, no ho va veure clar. Ell sí. Va posar-hi diners de la seva butxaca i ara aplaudeix que Starbucks sigui a tot arreu i atregui a tot déu. Diu que ha arribat a ser un lloc on la gent decideix a qui acomiadarà a la seva empresa i a qui contractarà.
Ara Starbucks és la McDonald's del cafè i la CNN de les begudes sense alcohol. Són 17.800 petites ambaixades d'Occident i de la globalització a 49 països del món. Nascuda a Seattle, en un petit local que avui dia rep cues de turistes a la recerca de souvenirs, Dempsey hi va veure una empresa amb personalitat.
Un objectiu progressiu
"S'ha de detectar no només com els emprenedors pensen sobre la seva empresa, també com enfoquen la vida". I argumenta: "És important saber si es mantindran forts en cas de fallida perquè les start-up van amunt i avall. La gent emprenedora ha de ser capaç d'afrontar caigudes severes i també fortes progressions".
Parla amb la superioritat de qui porta dècades en el capitalrisc i s'ha fet ric en això. "Em faig una idea de com és l'empresari en funció de les preguntes que li faig i de les experiències que altres m'expliquen sobre ell". Segons Forbes, Dempsey és el setantè inversor de risc del món i el seu capital invertit supera els 2.000 milions de dòlars.
Als emprenedors els recomana que escoltin molt, especialment als clients, als inversors i a la plantilla: "Si no escoltes, no podràs arribar alt". I de fet, creu que a les empreses naixents la comunicació és clau. "Molta gent no passa prou temps amb els equips de màrqueting, d'inversió... i no capten la realitat del producte".
Alhora, però, demana personalitat pròpia. "El consell d'administració no està al dia a dia de l'empresa, però es creuen uns genis que ho saben tot. Cal escoltar els seus consells. Si estan bé, endavant. Si no, els dones les gràcies però els dius que no els seguiràs". L'americà d'èxit, com Dempsey, treu pit quan fa negocis.
Per cert, que a l'inversor americà, no li espanta gaire la crisi a Espanya. "Hi ha projectes de qualitat i entusiasme. Però sobretot... l'emprenedor espanyol no només vendrà el producte a Espanya!", exclama. Admet, però, que coneix la Barcelona que es veu des de l'hotel i el taxi. "Realment no he pogut detectar amb la meva experiència que hi ha crisi, però sé que és una situació dura".