L'oferta pública d'adquisició d'accions (OPA) que la italiana Atlantia va llançar sobre Abertis per conformar un dels primers grups d'infraestructures del món és a punt de rebre 'llum verda' de la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). El supervisor podria aprovar el fullet aquest mateix dilluns 9 d'octubre o aquesta setmana, segons han indicat a Europa Press fonts del mercat.
L'aprovació de l'operació coincidiria així amb el canvi de la seu social de Barcelona que Abertis preveu aprovar aquest dilluns en consell extraordinari davant la incertesa generada a Catalunya per la independència. L'autorització de l'OPA marcaria el termini d'acceptació, perquè els accionistes d'Abertis es pronunciïn sobre l'oferta.
També fixa el període amb que el consell d'Abertis i, per tant, Criteria Caixa Holding com a soci de referència, tenen per manifestar-se davant l'OPA. A més, dóna a Atlantia la possibilitat de millorar l'oferta i fixa a ACS el termini per plantejar la seva eventual OPA competidora.
El grup que presideix Florentino Pérez podrà llançar el seu contraopa fins a cinc dies abans que conclogui el termini d'acceptació que estableixi la CNMV per l'oferta italiana. En la seva eventual oferta competidora, ACS haurà de plantejar un preu superior al de 16,50 euros per acció que Atlantia proposa en la seva OPA, presentada oficialment el passat 15 de juny.
No obstant això, des d'aquesta data, aquest preu ha quedat superat per la cotització d'Abertis, que ha marcat màxims històrics en Borsa, sobrepassat la cota dels 17 euros per acció i fins i tot els 17,3 euros per títol.
'Picada d'ullet' al Govern espanyol
Amb la seva OPA, valorada en 16.341 milions d'euros, Atlantia pretén conformar un líder mundial d'infraestructures, amb presència en 19 països, i que sumaria 14.100 quilòmetres d'autopistes, a més d'aeroports i la signatura espanyola de satèl·lits Hispasat.
Atlantia es va comprometre en el seu fullet a mantenir la seu d'Abertis i la seva cotització, amb la finalitat de solucionar les suspicàcies que l'operació va plantejar al Govern (que en última instància ha de pronunciar-se sobre el canvi de control dels actius d'Abertis, pel seu caràcter estratègic i per ser, en última instància, de titularitat estatal).
La italiana també va manifestar la seva "voluntat d'atendre els interessos estratègics" de les autopistes i els satèl·lits pel país. Una eventual contraoferta d'ACS garantiria l'espanyolitat dels actius d'Abertis, primer gestor d'autopistes d'Espanya, però que també té autopistes a França, el Brasil, Xile, l'Argentina, l'Índia, i la pròpia Itàlia.
El grup constructor va ratificar fa amb prou feines una setmana el seu interès per Abertis, en notificar al supervisor que seguia analitzant i cercant finançament per a l'operació, en la qual no descartava involucrar a la seva filial constructora alemanya Hochtfief.