• Empresa
  • La Barbie també vol un Audi

La Barbie també vol un Audi

La marca de cotxes alemanya estrena un curmetratge per trencar amb els estereotips de gènere en la compra de joguines per Nadal

Els nens i les nenes poden jugar amb les mateixes joguines
Els nens i les nenes poden jugar amb les mateixes joguines
Aida Corón
24 de Desembre de 2016
Act. 29 de Desembre de 2016
Els nens poden jugar amb nines i les nenes poden demanar cotxes als Reis Mags. Aquest és el missatge del nou espot d'animació fet per la productora barcelonina Post23 per a Audi, una mena de curtmetratge que està revolucionant les xarxes gràcies a la seva Barbie muntada en un cotxe de la marca alemanya.

Són tres minuts de durada, tot fet en 3D i amb un guió que trenca els estereotips de gènere just en moment clau com és la compra de regals durant la campanya de Nadal. Es tracta d'un format "publicitari innovador i que, de mica en mica, està guanyant presència a Europa", assenyala el director de la productora, Jordi Garcia. Fa ja més de 15 anys que es dedica al sector, i amb més clients d'Europa que d'Espanya, pel que afirma amb total rotunditat que la producció d'espots està adquirint un vessant més "social".



Tal com explica Garcia a VIA Empresa, ser l'escollit per desenvolupar un projecte com aquest segueix un procediment determinat. "La idea principal era de l'agència de publicitat Proximity Barcelona", remarca, "durant un any havien estat intentant vendre-li a Audi perquè volien fer una campanya amb implicació social i no un simple espot d'un cotxe a la carretera".

L'adjudicació de la feina a Post 23 es va fer a través d'una competició amb dues productores punteres en animació a Espanya, però va ser la proposta de la barcelonina la guanyadora. Així, des del juliol i fins aquest desembre, l'equip de 15 persones que l'integren han treballat a temps complet en el curt.

Alleugerir els missatges
"Cada cop tenim més clients que comencen a plantejar-se altres coses i no només vendre. Veuen que hi ha problemes i volen posar el seu granet de sorra en la societat, ajudar a conscienciar amb certes actituds o posicions", assegura Garcia, una decisió que sempre té com a principal objectiu que el client associï una marca a uns valors concrets. I aquest és el cas d'Audi, qui tenia com a leitmotiv per aquesta campanya el fet de trencar la diferenciació entre joguines per a nens i nenes.

Des del rol de pare, el director de Post 23 afirma que algun dia vol no haver de fer aquests anuncis: "Vull que la meva filla vegi algun dia aquests espots i li semblin antics, i em pregunti que per què ho fèiem. Això significarà que, llavors, el problema s'haurà solucionat". Un problema com ho és la gestió dels residus i la promoció d'una mentalitat més ecològica, una branca que Garcia afirma que és cada cop més habitual en aquest nou tipus de campanyes.

Considera també que la societat "està normalitzant cada cop més els temes relacionats amb el respecte i la responsabilitat" i que és l'animació qui està ajudant a fer-ho. "La publicitat és cara de produir, els espais a la televisió són molt cars i no permeten fer espots llargs", critica, per això situa en treballs com el seu gran part de la feina feta. "L'animació ajuda a alleugerir els missatges, tens més la sensació d'estar veient una pel·lícula i no un anunci", conclou, i afegeix que precisament les campanyes fetes amb animació són les més utilitzades per difondre un consum responsable a Europa.

Televisió vs YouTube
Fins ara la televisió era el canal per excel·lència, però Internet li està guanyant la partida. El motiu principal és la possibilitat que ofereix d'escollir el moment quan visualitzar un contingut i decidir, abans de tot, si realment un usuari vol consumir-lo o no. I això, a les marques, encara els costa de pair. "Ni Audi ni Proximity estaven acostumats a espots d'animació per difondre'ls només per la xarxa, pel que al principi no sabien com seria el producte final", recorda el director de Post 23, qui assegura que només tres dies després del llançament del vídeo ja s'havien aconseguit 1,4 milions de visualitzacions.

L'èxit recollit ha portat aquesta tríada a decidir passar l'espot en alguns cinemes de Barcelona i Madrid en forma de curtmetratge, i també fer l'estrena a televisió amb Movistaraquests dies 23, 24 i 25 de desembre, coincidint amb la programació de pel·lícules infantils per Nadal. Si no hagués tingut aquest èxit previ a Internet, potser no s'haurien pres aquestes decisions.

Produir a Barcelona per vendre a fora
Post 23 sorgeix de la unió entre dues companyies. Una, dedicada a l'animació; l'altra, a la postproducció. Es van ajuntar per crear un projecte i van decidir que aquesta col·laboració fos permanent amb la creació d'una nova empresa, "perquè és més fàcil de gestionar la feina", argumenta Garcia.

Equip de Post 23. Cedida.

Anualment creen entre quatre i sis campanyes, només perquè són feines que duren mesos i que demanen implicar-hi tot l'equip. Ells són els creadors dels anuncis del Team Actimel i han fet diversos treballs –tant animació com publicitat convencional- per Cuétara, Nescafé, l'Ajuntament de Barcelona, Seat o Nike.

Tots són treballs coneguts a Espanya, però és principalment a l'exterior on més clients tenen. Garcia creu que el país encara va una passa enrere en animació, "principalment es fa per a videojocs", apunta, pel que encara el mercat ha de créixer per poder veure animació en la publicitat televisiva com ja es pot veure a altres països com el Regne Unit. I també cal dotar de més reputació al sector, perquè, com critica, "el sou que s'ofereix a Espanya per la feina que es dóna, no compensa".