Està de moda. És una tapa fàcil de menjar, de baix cost i de ràpid consum. I a més, està lligada en l'imaginari col·lectiu a la recepta casolana de l'àvia. Ho té tot. La croqueta és un dels èxits del fast good de la restauració espanyola i des de fa uns anys experimenta un boom en el sector, com es veu en la proliferació de bars i locals especialitzats en la seva venda. Aquest dimarts, Dia Internacional de la Croqueta, l'establiment Croqueta y Presumida fa promocions especials en les seves botigues i sortejos a través de xarxes socials per celebrar l'èxit d'un producte que els ha permès inaugurar aquest octubre la primera Croqueteka a Badalona.
"És una fusió entre les croqueteries que ja tenim obertes i un clàssic local de restauració i aquest de Badalona és el primer que hem inaugurat a Espanya", explica Romina Afonso, directora de comunicació de la firma basca darrere d'aquesta cadena de franquícies amb 30 locals oberts arreu de l'Estat des del novembre de 2014. A Catalunya, són presents a Sant Cugat del Vallès, Barcelona i ara també a Badalona.
L'origen de la firma es remunta 40 anys enrere quan el grup Precocinados Gesalaga, amb seu a Zarautz (Guipúscoa), feia de les croquetes que elaborava a la seva carnisseria un negoci pròsper. "Vam veure que al mercat gastronòmic cada vegada s'estaven creant més punts de venda especialitzats, com ostres, formatges, dolços... La croqueta és el segon pinxo més consumit d'Espanya, així que ens va fer pensar... Si hi ha lloc per una ostreria al mercat, com no n'hi haurà per una croqueteria?", apunta Afonso. També amb aquesta visió van obrir el seu negoci els fundadors de Croq&Roll, un restaurant especialitzat en croquetes ubicat al barri de Gràcia que inaugura aquesta setmana nou establiment davant el Mercat de Sant Antoni de Barcelona. Allà es poden menjar amanides, plats combinats però sobretot croquetes: de pernil, de formatge... de més d'una vintena de sabors, però croquetes, al cap i a la fi. "És curiós perquè és una moda estranya, és un producte que fa molts anys que existeix... Sempre estem parlant que recuperem el de fa 20 anys i suposo que la croqueta no ha passat mai de moda i ara, per alguna raó, s'ha tornat a posar de moda", explica Nil Hostau, fundador de Croq&Roll juntament amb el seu soci i amic Santi Pérez.
"Si hi ha lloc per una ostreria al mercat, com no n'hi haurà per una croqueteria?" van pensar els creadors de Croqueta y Presumida
"A casa, la meva àvia feia croquetes i vaig pensar que intentaria imitar-la i vaig intentar reproduir-ho quan tenia temps lliure. Com més o menys em sortien bé i les donava a provar als meus amics i els feia gràcia, vaig pensar que havíem de fer croquetes", recorda. Però tot i l'èxit, Hostau no vol erigir-se com abanderat de cap moviment: "Abans que nosaltres ja hi havia propostes a Barcelona, com Catacroquet o PepaCroqueta, que fa temps que hi són, però no feien gaire soroll. Suposo que ara ha passat com amb les hamburgueses, que de cop ara hi ha hamburgueseries a cada carrer", apunta Hostau.
El producte és l'estrella
Al Croq&Roll cada dia es poden arribar a vendre entre 300 i 400 croquetes i hi ha 21 varietats. El preu oscil·la entre l'1,30 euros de la més senzilla a l'1,60 euros de la croqueta elaborada amb productes més cars, com el marisc per exemple. I és que en el baix preu també està part de l'èxit d'aquest negoci, com van veure des dels inicis a la firma de restauració Gesalaga. "En les nostres botigues per menys de 10 euros pots emportar-te dues dotzenes d'un munt de varietats, el client pot dissenyar la capsa que compra al seu gust. Dóna joc, és barat i és una solució senzilla per portar a un dinar en què, per exemple, estàs convidat", apunta Afonso.
També qui dina cada dia fora de casa troba una opció en la croqueta, com explica la responsable de comunicació de la marca. Inicialment, les botigues de Croqueta y Presumida només comercialitzaven croquetes fresques, per fregir a casa, però implantar-se en grans ciutats va obligar a canviar el model de negoci. "En les ciutats de província no hi ha tanta cultura de menjar pel carrer ni el concepte del take away està tan estès com a Barcelona o Madrid, però quan vam començar a obrir en capitals més grans, vam veure que hi havia una demanda molt gran de gent que treballa lluny de casa i que, de tant en tant, menja de tupper i a vegades vol unes croquetes fregides al moment", explica Afonso. Des d'aleshores, l'empresa va instal·lar fregidores sense fums a les botigues i ara a Barcelona i Madrid la venda de croquetes fregides supera per molt a la de fresques.
Amb una facturació que supera els 11 milions d'euros, el negoci dissenyat per Gesalaga aspira a créixer encara més, motiu pel qual acaben de treure al mercat la primera croqueta de pernil, fresca, sense gluten. Han invertit un milió d'euros en un nou obrador a San Sebastián per produir més croquetes aptes per a celíacs sense renunciar al sabor que els està donant tan bons resultats. De fet, fins i tot fan tastos a cegues perquè els clients esbrinen quina porta gluten i quina no. Al final la recepta és la mateixa: bona carn, una beixamel ben feta i amor, com el que posava l'àvia. No hi ha més.