10
de Maig
de
2016
Act.
10
de Maig
de
2016
La seva empresa porta el seu cognom, o fins i tot el dels seus avis, un fet que els enorgulleix i encoratja a parts iguals. És la realitat darrere les històries de Cafès Novell, L'Espiga d'Or i Caves Nadal, totes tres empreses familiars del Penedès-Garraf que aquest dilluns han participat en el debat territorial La importància dels valors en l'empresa familiar, organitzat per VIA Empresa amb motiu del seu tercer aniversari.
Celebrat a l'auditori Neàpolis de Vilanova i la Geltrú en connivència amb l'Associació de l'Associació d'Empresaris del Garraf i el Penedès (ADEPG), el debat també ha comptat amb la presència de Pilar Marqués, directora de la Càtedra de l'Empresa Familiar de la Universitat de Girona, i Xavier Cambra, president de Transmission i assessor de famílies empresàries, una altra expressió per parlar d'aquest tipus de companyies que a Catalunya representen vora el 90% del seu teixit empresarial.
Laia Corbella, directora de VIA Empresa, ha estat la moderadora d'un debat presidit pel vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda, Oriol Junqueras, l'alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Neus Lloveras, i el president honorari de l'ADEPG, Joan Anton Matas, als quals el president de Totmedia i editor de VIA Empresa, Ramon Grau, ha donat la benvinguda, destacant que "les empreses familiars són el gran motor del país".
Per la seva part, el vicepresident Junqueras ha fet un repàs a les arrels històriques de l'economia catalana, "si es tracta d'això, de reivindicar-nos, fem l'story-telling del país". També ha posat en valor l'esforç d'un país que "on té terra no té aigua, i on té aigua, no té terra", una de les declaracions que més ha emocionat el públic. En opinió de Junqueras, "sí que hi ha un component genètic del know-how, del savoir faire. Hi ha un aprenentatge en l'àmbit de les empreses que genera un entorn determinat i una propensió al risc, a la inversió... si no, no s'entendria que tantes empreses creixessin en decadència".
Ramon Novell: "Sempre s'ha de saber fer un pas al darrere"
El fundador de Cafès Novell, Ramon Novell, ha rememorat els inicis d'una firma que va nàixer a la pastisseria que regentaven els seus pares i que fins al 1958 no va obtenir la llicència per vendre a l'engròs. Retirat de la primera línia de l'empresa, Novell ha destacat que el moment clau en la seva companyia va ser la incorporació dels seus tres fills. "Això va significar fer el salt. Es va començar a crear la filosofia de l'empresa: rendibilitzar tot el que gira al voltant de la cafetera", assegura.
Novell ha destacat la importància de la responsabilitat social de la firma, que ha d'anar íntimament lligada a la qualitat del producte. "Nosaltres vam decidir apostar per la certificació de cafè responsable, ja que una empresa com la nostra no pot tenir actuacions comptades", destaca. Des de la seva talaia –està 'formalment' jubilat però cada setmana hi participa en les reunions de direcció de l'empresa- apunta que "sempre s'ha de saber fer un pas al darrere perquè els fills puguin gaudir també de l'empresa".
Tanmateix, matisa que el més important són els treballadors, "que estiguin orgullosos de treballar a l'empresa i que la relació amb ells sigui sempre de cara a cara, abordant els problemes de feina i, fins i tot, els personals. Has de ser molt accessible".
Xavier Nadal: "Família i empresa han d'estar totalment separats"
Els membres de la família Nadal tasten el cava gairebé des del bressol, tal com ha apuntat Xavier Nadal, director general d'aquesta empresa vinícola que produeix anualment 350.00 ampolles de vi blanc i cava. La seva història comença amb el seu avi, emprenedor en plena postguerra espanyola. "Els fundadors sempre són gent amb empremta. Al final pel bé de l'empresa, nosaltres sempre hem sigut un i la conversa sempre ha estat en benefici de l'empresa, l'empresa era qui guanyava i de retruc, la família, que és el més intel·ligent", declara.
Nadal aposta per separar les emocions de les racionalitats lligades al negoci: "A casa nostra tenim molt clar que família i l' empresa han d'estar totalment separats, és el que ens funciona. Però a més, hem de saber que la família i l'empresa estan per passar-s'ho bé".
Jordi Morera: "Les empreses familiars petites vivim en un sistema fet per als grans"
Jordi Morera, cinquena generació de l'Espiga d'Or, ha estat la veu més jove del debat però no per això la menys inspiradora, ja que el jove forner ha destacat que la clau perquè les empreses familiars petites pervisquin resideix en saber fer front als grans competidors, tornant als orígens. "El que li passa a una empresa familiar petita és que avui dia estem en un sistema pensat pels grossos. En aquest sistema pensat perquè el peix gros ho acabi absorbint tot, les empreses familiars petites hem de tenir inventiva i en ser petitets podem fer moltes coses. Nosaltres ho hem fet en tres claus: innovació, autenticitat i comunicació", ha assenyalat.
Pilar Marquès: "A les empreses importen més coses que les estrictament familiars"
La directora de la Càtedra de l'Empresa Familiar de la Universitat de Girona ha ressenyat que el 85% de les empreses catalanes són familiars i que, de fet, són elles les que generen bona part de l'ocupació, per la qual cosa "ens la juguem molt amb l'empresa familiar".
Amb la perspectiva de les experiències de les tres empreses participants, Marquès ha posat la mirada experta i aliena al negoci familiar per destacar algunes de les qualitats d'aquests negocis: autenticitat, compromís territorial, emprenedoria..."Els importen més coses que aquelles estrictament empresarials. Tenen valors diferents, una racionalitat diferent que és el que porta a prendre les decisions, treballen amb certa autonomia, amb lligams familiars i socials que es valoren. Controlen la reputació i se senten identificats amb el territori i amb l'empresa", enumera.
Xavier Cambra: "La família empresària hauria de ser previsora, no actuar a colp de crisi"
Per últim, Xavier Cambra ha exposat les realitats que també viuen les empreses familiars: separacions, crisis i tancaments forçosos per una mala pràctica. "Com a consultor, les empreses familiars ens piquen la porta quan i hi ha la mort del pare, una crisi... i els diem que això és una mala praxi. Igual que anem al metge a fer-nos una revisió, la família empresària hauria de ser previsora i no actuar a colp de crisi, però no hi ha manera que s'avanci als conflictes, que a vegades són crítics i fatals".
Per evitar situacions negatives, Cambra aposta per conservar els valors de l'empesa i reconstruir l'story-telling, aquell relat d'empresa que revela la història darrere el cognom de tantes i tantes empreses del nostre territori.
Celebrat a l'auditori Neàpolis de Vilanova i la Geltrú en connivència amb l'Associació de l'Associació d'Empresaris del Garraf i el Penedès (ADEPG), el debat també ha comptat amb la presència de Pilar Marqués, directora de la Càtedra de l'Empresa Familiar de la Universitat de Girona, i Xavier Cambra, president de Transmission i assessor de famílies empresàries, una altra expressió per parlar d'aquest tipus de companyies que a Catalunya representen vora el 90% del seu teixit empresarial.
Laia Corbella, directora de VIA Empresa, ha estat la moderadora d'un debat presidit pel vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda, Oriol Junqueras, l'alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Neus Lloveras, i el president honorari de l'ADEPG, Joan Anton Matas, als quals el president de Totmedia i editor de VIA Empresa, Ramon Grau, ha donat la benvinguda, destacant que "les empreses familiars són el gran motor del país".
Per la seva part, el vicepresident Junqueras ha fet un repàs a les arrels històriques de l'economia catalana, "si es tracta d'això, de reivindicar-nos, fem l'story-telling del país". També ha posat en valor l'esforç d'un país que "on té terra no té aigua, i on té aigua, no té terra", una de les declaracions que més ha emocionat el públic. En opinió de Junqueras, "sí que hi ha un component genètic del know-how, del savoir faire. Hi ha un aprenentatge en l'àmbit de les empreses que genera un entorn determinat i una propensió al risc, a la inversió... si no, no s'entendria que tantes empreses creixessin en decadència".
El vicepresident Oriol Junqueras ha fet la cloenda de l'acte. Jordi Borràs |
Ramon Novell: "Sempre s'ha de saber fer un pas al darrere"
El fundador de Cafès Novell, Ramon Novell, ha rememorat els inicis d'una firma que va nàixer a la pastisseria que regentaven els seus pares i que fins al 1958 no va obtenir la llicència per vendre a l'engròs. Retirat de la primera línia de l'empresa, Novell ha destacat que el moment clau en la seva companyia va ser la incorporació dels seus tres fills. "Això va significar fer el salt. Es va començar a crear la filosofia de l'empresa: rendibilitzar tot el que gira al voltant de la cafetera", assegura.
Novell ha destacat la importància de la responsabilitat social de la firma, que ha d'anar íntimament lligada a la qualitat del producte. "Nosaltres vam decidir apostar per la certificació de cafè responsable, ja que una empresa com la nostra no pot tenir actuacions comptades", destaca. Des de la seva talaia –està 'formalment' jubilat però cada setmana hi participa en les reunions de direcció de l'empresa- apunta que "sempre s'ha de saber fer un pas al darrere perquè els fills puguin gaudir també de l'empresa".
Tanmateix, matisa que el més important són els treballadors, "que estiguin orgullosos de treballar a l'empresa i que la relació amb ells sigui sempre de cara a cara, abordant els problemes de feina i, fins i tot, els personals. Has de ser molt accessible".
Xavier Nadal: "Família i empresa han d'estar totalment separats"
Els membres de la família Nadal tasten el cava gairebé des del bressol, tal com ha apuntat Xavier Nadal, director general d'aquesta empresa vinícola que produeix anualment 350.00 ampolles de vi blanc i cava. La seva història comença amb el seu avi, emprenedor en plena postguerra espanyola. "Els fundadors sempre són gent amb empremta. Al final pel bé de l'empresa, nosaltres sempre hem sigut un i la conversa sempre ha estat en benefici de l'empresa, l'empresa era qui guanyava i de retruc, la família, que és el més intel·ligent", declara.
Nadal aposta per separar les emocions de les racionalitats lligades al negoci: "A casa nostra tenim molt clar que família i l' empresa han d'estar totalment separats, és el que ens funciona. Però a més, hem de saber que la família i l'empresa estan per passar-s'ho bé".
Grau, Lloveras i Matas, durant el parlament de benvinguda. Jordi Borràs |
Jordi Morera: "Les empreses familiars petites vivim en un sistema fet per als grans"
Jordi Morera, cinquena generació de l'Espiga d'Or, ha estat la veu més jove del debat però no per això la menys inspiradora, ja que el jove forner ha destacat que la clau perquè les empreses familiars petites pervisquin resideix en saber fer front als grans competidors, tornant als orígens. "El que li passa a una empresa familiar petita és que avui dia estem en un sistema pensat pels grossos. En aquest sistema pensat perquè el peix gros ho acabi absorbint tot, les empreses familiars petites hem de tenir inventiva i en ser petitets podem fer moltes coses. Nosaltres ho hem fet en tres claus: innovació, autenticitat i comunicació", ha assenyalat.
Pilar Marquès: "A les empreses importen més coses que les estrictament familiars"
La directora de la Càtedra de l'Empresa Familiar de la Universitat de Girona ha ressenyat que el 85% de les empreses catalanes són familiars i que, de fet, són elles les que generen bona part de l'ocupació, per la qual cosa "ens la juguem molt amb l'empresa familiar".
Amb la perspectiva de les experiències de les tres empreses participants, Marquès ha posat la mirada experta i aliena al negoci familiar per destacar algunes de les qualitats d'aquests negocis: autenticitat, compromís territorial, emprenedoria..."Els importen més coses que aquelles estrictament empresarials. Tenen valors diferents, una racionalitat diferent que és el que porta a prendre les decisions, treballen amb certa autonomia, amb lligams familiars i socials que es valoren. Controlen la reputació i se senten identificats amb el territori i amb l'empresa", enumera.
Xavier Cambra: "La família empresària hauria de ser previsora, no actuar a colp de crisi"
Per últim, Xavier Cambra ha exposat les realitats que també viuen les empreses familiars: separacions, crisis i tancaments forçosos per una mala pràctica. "Com a consultor, les empreses familiars ens piquen la porta quan i hi ha la mort del pare, una crisi... i els diem que això és una mala praxi. Igual que anem al metge a fer-nos una revisió, la família empresària hauria de ser previsora i no actuar a colp de crisi, però no hi ha manera que s'avanci als conflictes, que a vegades són crítics i fatals".
Per evitar situacions negatives, Cambra aposta per conservar els valors de l'empesa i reconstruir l'story-telling, aquell relat d'empresa que revela la història darrere el cognom de tantes i tantes empreses del nostre territori.