• Empresa
  • La gestió de les dades és el nou negoci de Telefónica

La gestió de les dades és el nou negoci de Telefónica

La multinacional presenta Aura, una plataforma per controlar la vida digital amb què pretén crear un nou model de relació amb el client

El president executiu de Telefónica, José María Álvarez-Pallete
El president executiu de Telefónica, José María Álvarez-Pallete
Europa Press
27 de Febrer de 2017
Act. 27 de Febrer de 2017
Telefónica ha presentat aquest diumenge en el marc del Mobile World Congress (MWC) el seu projecte de quarta plataforma, denominat Aura, amb el qual pretén crear, gràcies a l'aplicació de capacitats cognitives, un nou model de relació amb el client, que podrà gestionar les dades que generi per l'ús dels productes i serveis de l'operadora i beneficiar-se d'això.

Aura, projecte que Telefónica ha desenvolupat amb la col·laboració de Microsoft en el camp de la intel·ligència artificial, es llançarà en els propers dotze mesos als principals països on opera el grup, com Espanya, el Regne Unit, Alemanya, el Brasil o l'Argentina, amb l'objectiu de fidelitzar als seus clients.

Telefónica remarca que amb el llançament d'Aura inicia una nova etapa en el seu procés de transformació en una onlife teleco i es converteix en la primera companyia del sector que brindarà als seus clients la possibilitat de "gestionar de forma natural" la seva relació amb l'empresa gràcies a la intel·ligència cognitiva.

L'operadora afirma que amb Aura "redefineix la interacció" amb els seus clients i garanteix que oferirà "seguretat i simplicitat" en les formes, transparència i control sobre les seves dades personals, "facilitant-los a més el descobriment de nous usos per posar-los en valor, tot això a través de múltiples canals i dispositius".

En la presentació d'Aura, el president executiu de Telefónica, José María Álvarez-Pallete, s'ha mostrat "molt orgullós" d'aquest projecte en què molta gent ha treballat durant dos anys i en el qual s'han invertit molts recursos.

Així, ha afegit que el resultat ha superat les seves expectatives, ja que inicialment pensaven seria una mica més restrictiu.

La informació inclosa en aquesta quarta plataforma procedeix de la relació que manté Telefónica com a proveïdor de servei amb els seus clients que genera una informació necessària per prestar aquest servei i que a partir d'ara posarà a la disposició de l'usuari.

La companyia aclareix que no és "un element d'arbitratge" entre els usuaris i altres proveïdors ja que la informació que sorgeix de la relació que mantenen entre ells no la coneix, perquè està encriptada i no seria legal accedir-hi.

De fet, la responsabilitat de Telefónica acaba en el moment que s'ha completat el tràfic entre el client i el proveïdor del serveis final.

Exemples d'usos d'Aura
Per presentar els utilitats d'Aura, el director del negoci de dades de Telefónica, Chema Alonso, ha utilitzat unes HoloLens, les ulleres de realitat augmentada de Microsoft, amb les quals ha dut a terme diverses demostracions dels diferents casos d'usos de la plataforma a través de diversos canals.

Alonso ha assenyalat que Aura no és un assistent, sinó "el cor de la quarta plataforma", que permet al client controlar tots els serveis que li presta l'operadora, li ofereix total transparència sobre la seva vida digital a Telefónica i l'ajuda a descobrir noves capacitats i oportunitats a partir de les dades, la qual cosa Alonso ha denominat "enriquir la teva vida".

Per exemple, el client podrà resoldre dubtes sobre els productes i serveis que utilitza, obrir incidències, gestionar i bloquejar l'accés de dispositius al seu router wifi, sol·licitar informació sobre un contingut de vídeo concret i programar el seu enregistrament o ser alertat quan el seu consum de dades sigui més elevat de l'habitual.

Per a això, cada usuari comptarà amb un "personal data space", la memòria on s'emmagatzemarà el rastre digital que deixa en utilitzar els productes i serveis de Telefónica, que estarà presentada d'una forma simple, cronològica i intuïtiva, i li permetrà, si ho desitja, personalitzar la seva experiència i accedir a recomanacions de productes, serveis o continguts.

Enriquir la vida digital
De fet, una de les parts més noves d'Aura consisteix en el que la plataforma ha inclòs en la secció denominada discover, que suposa la porta d'entrada a noves propostes on l'usuari decidirà si vol o no compartir amb tercers part del coneixement generat a partir de les seves dades per enriquir les seves experiències digitals.

Aura té l'objectiu de convertir-se en una plataforma d'innovació oberta a altres socis com a Unicef, Profuturo, Fundació La Caixa o Facebook.

En el cas d'Unicef, els usuaris tindran la possibilitat de compartir altruistament les dades anonimitzades referents a la mobilitat o ús de serveis mòbils per ajudar-los a millorar la qualitat dels seus models predictius i, en conseqüència, la resposta a la infància en casos de desastres naturals o emergències sanitàries.

Respecte a la seva col·laboració amb Facebook, el vicepresident de Desenvolupament de Negoci de la xarxa social, Javier Oliván, ha explicat que suposa una millora del servei Safety Check de Facebook per als usuaris de Telefónica que s'hagin donat d'alta en el servei.

Així, quan es desencadeni Safety Check, Facebook tindrà la capacitat de connectar només amb els clients de Telefónica que estiguin a la zona.

En aquest context, Álvarez-Pallete ha assenyalat que amb Aura l'empresa entra un territori inexplorat en el qual queden moltes coses per conèixer, però tenint en compte els valors que sí coneix com la seguretat o la transparència.

A més, ha incidit que és un ecosistema obert a nous partners amb la finalitat de crear "una plataforma de plataformes".