• Empresa
  • La nova fidelitat es diu flexibilitat

La nova fidelitat es diu flexibilitat

Evitar que els treballadors Z marxin és dificil... com captem i/o retenim el talent entre generacions?

Amb permís de la tecnologia, cada generació de treballadors és un món. | iStock
Amb permís de la tecnologia, cada generació de treballadors és un món. | iStock
Victor Costa
Exdirector de VIA Empresa
Barcelona
22 d'Agost de 2018

El talent hi és. Però com es capta i es reté? no és igual a Y, ni a Z com tampoc a T. Més enllà d'una equació matemàtica, les lletres reflecteixen que cada generació és un món i la coexistència entre elles en un mateix espai laboral suposa tot un repte per a les empreses. "Els directius babyboomers es queixen que els nous no senten la samarreta", assegura Artur Massana, soci de Siakara en una jornada organitzada per Cambra Alumni a la Cambra de Comerç de Barcelona. Com es gestiona la complexitat de dur samarretes diferents dins un mateix equip? El partit ja s'està jugant i la clau del resultat la té el lideratge. 

 

De la Y a la Z, es passa de la generació millennial als natius digitals. De la hiperconnexió al control absolut de la tecnologia i això ho canvia tot. "La lleialtat a les organitzacions va a la baixa perquè les noves generacions tenen un trauma de la crisi després d'haver vist com s'acomiadava els seus pares", defensa Massana. La consultora Deloitte li dóna la raó amb una macroenquesta que posa de manifest que només el 12% dels natius digitals tenen intenció de quedar-se més de cinc anys a l'empresa. I davant d'això, la pregunta és recurrent: Què es pot fer per retenir el talent? 

Massana: "Els directius babyboomers es queixen que els nous no senten la samarreta" 

Els empresaris de la Cambra que són més X i Y que no pas Z es deixen anar amb una pluja d'idees: salari, flexibilitat, conciliació, nous reptes i nous projectes, espai, transparència, lideratge democràtic i participatiu... La pissarra va plena de solucions. Si la generació X valorava i molt el salari, sembla que la Z prefereix una cultura laboral positiva.

 

Una altra rotació 

El soci de Siakara té molt clar que "els més joves busquen un ambient googleístic i tenen un reality shock". Què vol dir això? L'estètica d'un bar, sofàs, menjar gratuït, teletreball, butaques per fer una becaina o futbolins, entre d'altres. Però ni tan sols el totpoderós gegant de les cerques pot evitar (del tot) que el seu talent també marxi. És una qüestió de generació. "Tot sembla indicar que anem cap a un món d'alta rotació", augura. 

La sòcia de Siakara, Ana Viñals, insisteix que "ens hauríem d'oblidar de retenir el talent, captem-lo". De ser així, els objectius val més que siguin a curt termini. No fos cas... La lleialtat cotitza a la baixa i la feina és molt més que un espai. Ara la cosa va més per resultats que per hores. "És la generació menys presencialista de la història", reivindica. I diuen les dades que el 55% de mil·lenials que treballen a empreses amb flexibilitat volen quedar-s'hi més de cinc anys. A més flexibilitat, més lleialtat. "Les noves generacions valoren la transparència, la diversitat i el feedback freqüent", afegeix Viñals. I tot plegat, sense oblidar mai la diversitat en el sentit més ampli.  

Viñals: "Ens hauríem d'oblidar de retenir el talent, captem-lo"

Perdre l'olfacte abans que el mòbil

Segons Massana, "la frontera rígida entre allò que és feina i vida privada és més fluida". Una fluïdesa que dóna pas a noves maneres de treballar com la gig economy (sovint s'utilitza l'expressió fer bolos), el freelancing, el treball autònom... A tot plegat, qui no es perd mai res ni professional ni personal és el mòbil. Segons un estudi de Cisco, un 50% dels millennials preferien perdre l'olfacte abans que estar tota la vida sense mòbil. Neil Harbisson ja advertia en una entrevista a VIA Empresa que "indirectament, tu ets el mòbil". 

Els Z han nascut a l'era de la digitalització i acostumen a preferir més tecnologia, menys fronteres i més multitasca. Gerard Subirats, CEO de Subirats Bureau i jove empresari de l'any per Aijec, segurament no estaria del tot d'acord amb aquesta última part: "Com més capes de multitasca, més hòsties ens fotem". En aquest mateix sentit, des de Siakara exposen que la multitasca no estalvia temps, redueix un 40% la productivitat, fa cometre errors, genera estrès, es perd memòria i creativitat i es guanya, desafortunadament, ceguesa atencional.

Un 'babyboomer' dedica 41 minuts al seu mòbil mentre que els 'millennials' s'hi estan dues hores

Encara més dades de Siakara: un babyboomer dedica 41 minuts al seu mòbil mentre que els millennials s'hi estan dues hores. Què és feina i què no quan estàs mirant una pantalla? De fet, el 75% de les empreses nord-americanes controlen l'ús personal de les tecnologies a la feina. "El laissez faire tampoc és la solució", alerta Massana abans de proposar "un pacte entre generacions" i i definir "una política de les TIC . "Pero qué es el tiempo, ¿para que yo lo aproveche? ¡Aprovechar el tiempo!", que escrivia el poeta portugués Fernando Pessoa.