Vendre cotxes en temps de crisi és un luxe. Vendre cotxes de luxe en temps de crisi és… Pau Coll és director general de Lamborghini Barcelona - concessionari oficial de la firma italiana de Quadis- des del mes d'octubre de 2019. Des de llavors les ha viscut com tothom de pràcticament tots els colors i ha accelerat més que mai per vendre fins a una vintena de cotxes de luxe en un any marcat pel coronavirus. "El diable es troba en els detalls", assegura després de servir-nos el seu millor cafè a la botiga Lamborghini del carrer Ganduxer.
Pau Coll dirigeix un equip format per nou persones a la capital catalana que venen cotxes d'alta gamma per un preu d'entre els 300.000 i els 500.000 euros. Fa tot just unes setmanes presentaven el Lamborghini Huracán STO per primer cop a Espanya, el primer superesportiu d'alt rendiment homologat per a la conducció en carretera. Nous cotxes per a la nova normalitat.
Una altra de les grans joies de la marca és el seu model URUS que "tira moltíssim en vendes" per a nous públics i per la possibilitat de portar-lo cada dia a qualsevol lloc. La seva estratègia en temps de crisi és "fer valdre la marca de luxe, fer comunitat i sempre des de la passió pel motor". Una de les grans claus de volta del motor és precisament l'experiència de client.
La filosofia del "concierge"
A Lamborghini segueixen la filosofia del "concierge" que també es pot resumir en una frase de moda: "Per vendre un cotxe, fem un tratge a mida". El més curiós de tot és que segons explica Pau Coll, els cotxes de luxe no s'acostumen a vendre als concessionaris sinó a restaurants, hotels o esdeveniments d'automoció. Així doncs, la venda d'enguany ha sigut més complicada amb gran part de l'oci tancat.
Fa tot just uns dies, l'experta Montse Soler parlava a VIA Empresa del cas Joe Girard (1928-2019) que treballava a un concessionari Chevrolet de Michigan i que va ser reconegut pel llibre Guinness dels Rècords com a millor venedor del món. L'avalaven una mitjana de vendes de més de cinc cotxes per dia. La clau del seu èxit? Confiança, actitud, alta capacitat de treball, interès sincer per l'altre, humilitat per seguir aprenent, entendre i ajudar els clients, aprofitar els mitjans tecnològics a disposició i visió a llarg termini, entre d'altres factors.
En 80 anys, la xarxa de concessionaris Quadis no havia estat mai dos o tres mesos amb els aparadors tancats i sense vendre un sol cotxe. Però, el coronavirus ho ha canviat tot i a una velocitat de luxe. La marca Lamborghini té dues botigues arreu d'Espanya, una a Barcelona i l'altra a Madrid.
Coll: "Seguim la filosofia del concierge i per vendre un cotxe, fem un tratge a mida"
"Els nostres principals competidors són companyies de compravenda", alerta Coll després d'explicar el cas del jugador del Barça, Francisco Trincao, que va provar els seus cotxes però es va acabar comprant un Lamborghini Huracán EVO de 640 cavalls en una empresa de compravenda per un preu més barat. No tots els gols valen igual.
El luxe a Barcelona
Segons el general manager de Lamborghini Barcelona, "a escala econòmica hi ha pànic però no el de 2008". Durant aquest últim any de pandèmia, la companyia d'automoció ha apostat pel teletreball, la formació online i "sortir de la zona de confort." Entre l'on i l'off. "Nosaltres venem luxe, de quatre rodes i un motor", explica.
"La marca de Barcelona s'ha de potenciar", insisteix abans de deixar anar un parell de frases fetes carregades d'intenció: "Per crear múscul has de trencar fibres" i "per fer una truita has de trencar ous". Coll que és exjugador de futbol americà creu que "la incertesa pot ser un fre per a les inversions" i es mostra més preocupat pel futur model de mobilitat a la ciutat de Barcelona que per la crisi del coronavirus.
És un secret a veus que el luxe i els cotxes no estan massa de moda al consistori de la capital catalana.