Si Ferruccio Lamborghini no hagués tingut una de les discussions més monumentals i famoses de la història amb Enzo Ferrari, segurament el món de l'automoció no seria el que és actualment. El menyspreu d'Enzo cap a Ferruccio va desembocar en una rivalitat de tal magnitud que la venjança va fer néixer una de les marques de cotxes esportius més desitjades i que aixeca més passions: Lamborghini. I avui dia l'empresa segueix venent cotxes a la mateixa velocitat que arriben els seus esportius, la companyia va facturar 629 milions d'euros el 2014.
Criat en una família de viticultors, Ferruccio va aprofitar el seu interès i coneixement per la tecnologia fins a construir un imperi de maquinària agrícola i tractors. Després d'haver aconseguit un una bona fortuna, Ferruccio va esdevenir un entusiasta col·leccionista de cotxes esportius. I en tenia una bona colla, uns quants dels quals eren de la marca del cavallino rampante.
Ferruccio Lamborghini amb dos dels seus cotxes i un tractor |
L'empresari estava bastant fart de viatjar a Maranello per reparar la mecànica dels seus Ferrari, especialment els embragatges, que fins i tot va arribar a trucar al mateix Enzo per la suposada baixa qualitat dels seus productes. I Enzo li va contestar: "Un fabricant de tractors no pot entendre els meus esportius".
Dit i fet, Lamborghini va començar a fabricar esportius. Ferruccio va instal·lar una fàbrica a Sant'Agata Bolognese per competir amb el seu gran enemic. Una de les grans fites de la marca del bou va ser el Miura, un automòbil llançat l'any 1966 que tenia un motor central, a diferència de la resta d'automòbils esportius. Enzo el va criticar durament: "Els cavalls han d'estirar del cotxe, no empènyer-lo". Però Enzo i tots els fabricants es van rendir a l'evidència i van acabar muntant el motor central als seus automòbils.
Enzo Ferrari amb un dels automòbils de la seva marca |
Si bé a la guerra econòmica Ferrari juga a una altra lliga, Lamborghini no es queda curta. La xifra de negoci de la firma del cavallino rampante – propietat del grup Fiat-Chrysler- es va situar en 2.854 milions d'euros al tancament de l'any passat, la qual cosa es tradueix en una pujada del 3,3% en comparació dels ingressos de 2.762 milions d'euros comptabilitzats en 2014.
Per la seva banda, Lamborghini –del grup Volkswagen- va superar la barrera de les 3.000 entregues l'any passat i va vendre 3.245 unitats. Ferrari en va vendre 7.664.
Definitivament aquesta picabaralla entre Ferrucio i Enzo ens ha permès delectar-nos amb autèntiques obres d'art rodant pels carrers, obres d'art que són inaccessibles a la majoria dels mortals.