• Empresa
  • LC Paper, una startup des de 1881

LC Paper, una startup des de 1881

La indústria és pionera a oferir un producte lliure d'emissions just quan la demanda creix i la competència no s'ha adaptat

Una bobina d'LC Paper | Cedida
Una bobina d'LC Paper | Cedida
Barcelona
06 de Novembre de 2017

LC Paper és un fabricant de paper, majoritàriament tissú, i probablement un dels pocs de la península i del món que té una producció lliure d'emissions de carboni. L'estructura d'aquesta empresa amb "filosofia d'startup des de 1881", segons el responsable de digitalització, Pau Vila, li ha permès posicionar-se en un sector i context global molt competitiu. Ser CO2 free, un tret diferencial que l'empresa ha aprofitat per, a més, elevar la seva productivitat un 62%, la producció un 40% -reduint el consum energètic- i, al seu torn, ampliar la plantilla.

La dèria de la sostenibilitat com a negoci

Actualment, el grup familiar compta amb una fàbrica a Besalú (La Garrotxa) i una altra a Sarrià de Ter (Gironès) on dóna feina a 80 i 20 persones, respectivament. A més, la companyia compta amb una divisió de producció i comercialització d'energia que abasteix les plantes. L'origen de l'empresa, però, es remunta al 1881, quan els industrials francesos Grelon i Rosal van fundar La Confianza a Besalú, amb una ubicació interessant: ben a prop del Fluvià, Figueres, Girona i el port de Palamós. A principi del segle XX, Francesc Vila, que ja havia tingut una empresa paperera a Sarrià de Ter, adquireix la fàbrica besaluenca.

L'aposta per la sostenibilitat ha fet que LC Paper tingui una posició d'avantatge quan empreses i entitats volen comprar productes lliures d'emissions de carboni

La planta va tenir un creixement discret fins al 1981, quan hi va haver el segon canvi generacional i Joan Vila agafa les regnes del negoci. En aquell moment la fàbrica tenia una producció de 3.000 tones l'any. Una xifra interessant tenint en compte que el "nivell d'automatització era gairebé nul", diu Vila. A partir d'aquell moment es va iniciar un procés per millorar la productivitat. Cinc anys més tard es va multiplicar per cinc la producció, assolint les 15.000 tones l'any.

A principi de la dècada dels 90, després d'una època de forta competència, l'empresa va aconseguir sanejar les finances i va poder escometre fortes inversions en "maquinària, plantes de fabricació i redefinició de l'aposta de valor".

La mida reduïda de la fàbrica ha habilitat l'empresa a superar les tendències del sector i pivotar mentre "altres companyies han tancat fàbriques molt grans perquè no han pogut fer un gir de 180 graus en la producció". Des de fa 10 anys l'empresa es dedica al tissú, un mercat que creix enfront del paper de fotocòpia o premsa. L'agilitat de tenir una estructura fina els ha permès fer "lean startup des de fa cent anys", afirma Vila.

Els vectors de diferenciació del paper -llargada, textura, suavitat, etc.- normalment no poden compensar el pes del cost en la decisió final del consumidor. I menys en un mercat globalitzat en què l'exportació a llargues distàncies ja no és un problema i es competeix mundialment.

"L'obsessió" del management de l'empresa per tal que el procés productiu fos el màxim de sostenible -màquines dissenyades in house i ad hoc, instal·lació d'una caldera de biomassa, matèria primera certificada i un llarg etcètera- s'ha traduït en un valor diferencial. "Una filosofia pròpia que es podia plasmar en totes les accions de l'empresa i que no es pot improvisar", afirma Vila. L'aposta clara pel tissú sostenible comença a materialitzar-se el 2006 i és plenament operativa el 2008.

Fàbrica LC Paper

La planta d'LC Paper a Besalú | Cedida

I just ara que administracions, empreses i entitats pretenen tenir cura del medi ambient amb accions concretes com comprar a proveïdors, LC Paper i el seu producte CO2 free es troba en una posició avantatjosa. Sobretot respecte d'una competència que no ha tingut temps per fer una conversió en aquest sentit: "No ens consta que cap altra empresa al món que estigui venent paper amb emissions de CO2 neutres".

El negoci de la sostenibilitat ha derivat en més producció i productivitat, més treballadors, més clients i més mercats, de fet LC Paper ja ven a més de 30 països i ha assolit una facturació anual d'entre 35 i 40 milions d'euros.

Digitalització, producte final i venda al detall

LC Paper ha guanyat un projecte de la Unió Europea en el marc de l'Horizon 2020. Es tracta de fons que volen subvencionar iniciatives industrials centrades en l'estalvi energètic. L'empresa ha aprofitat els diners per reconvertir-se i produir producte final. "Aquesta via no s'ha iniciat per fer la competència als nostres clients, sinó per obrir-los pas comercial", explica el directiu. La companyia ha llançat una línia de productes sota la marca Dalia i ofereix rotlles de paper de vàter i de mans en diferents formats. "Ja hi ha supermercats dels Estats Units amb els nostres productes", afirma. Així, la idea és "demostrar als clients B2B que a la península hi ha mercat per a productes que cuidin les emissions de CO2".

LC Paper vol dur l'automatització que ha assolit en la vessant industrial a la gestió per vendre a Amazon i mercats al detall

Però més enllà de la sostenibilitat, la digitalització és el pilar on LC Paper recolza el seu futur. Un cop assolit cert nivell d'automatització industrial, ara cal dur-la "a l'administració de l'empresa amb l'objectiu d'incrementar la productivitat i que és la porta que ens duu a competir amb grans players del sector". La pota de l'energia verda, sustentada sobretot per una caldera de biomassa, es complementarà en uns dos anys amb un parc fotovoltaic convertint LC Paper en "una de les primeres fàbriques de paper a fer servir energia solar".

I ara que l'empresa vira d'un mercat B2B a un B2C en el nínxol del producte final d'emissions zero, requereix que hi hagi molta més agilitat administrativa: "Es passa d'un esquema que tot i facturar 40 milions d'euros el nombre de clients era baix, amb pocs clients de molta despesa, a un marc B2C i amb una aposta per la digitalització". Això vol dir que LC Paper entrarà a Amazon i mercats de venda al detall en què "la gestió de l'empresa ha de ser molt automatitzada i que l'increment de productivitat de la part industrial es traslladi a la part administrativa".