Fan falta diferents habilitats per tenir èxit segons el nivell de lideratge? O n'hi ha de bàsiques ja sigui per un comandament intermig que per un CEO? Aquestes preguntes ha intentat respondre la prestigiosa Harvard Business Review. I ho ha fet mitjançant una enquesta a 332.860 persones, incloent caps, companys i subordinats. Els resultats han demostrat que, més enllà del nivell de comandament, les habilitats més requerides per exercir el lideratge es repeteixen en tots els casos. La principal, inspirar i motivar els altres.
L'estudi també destaca que tot i que hi ha algunes habilitats més necessàries que d'altres segons cada nivell de lideratge (resoldre problemes a baixos nivells, capacitat estratègica al capdamunt de l'empresa), realment totes són útils i necessàries per aconseguir ascendir. És a dir, demostrar una bona capacitat d'anàlisi estratègica serà un punt a favor per ascendir en l'escala de lideratge dins l'empresa.
El resultat de tot plegat són 16 habilitats necessàries per exercir un bon lideratge empresarial, ordenades de més a menys bàsiques. Aquestes són les habilitats més importants per ser un bon líder:
1. Inspirar i motivar els altres
2. Mostrar una alta integritat i honestedat
3. Resoldre problemes
4. Estar molt enfocat als resultats
5. Comunicar poderosament i prolíficament
6. Col·laborar i promocionar el treball en equip
7. Construir relacions
8. Mostrar experiència tècnica i professional
9. Mostrar perspectiva estratègica
10. Ajudar a desenvolupar els altres
11. Tenir iniciativa
12. Innovar
13. Ser el campió del canvi
14. Connectar el grup amb el món exterior
15. Establir objectius ambiciosos
16. Practicar l'autodesenvolupament