Les lliçons de la setmana

Què hem après aquesta setmana amb VIAempresa? Aquí hi ha una trentena dels millors consells, reflexions i experiències que s'han publicat al diari

Títol de la imatge
Títol de la imatge
Redacción
13 de Juny de 2013
Act. 15 de Juny de 2013

Dilluns: Cas empresarial d'èxit: Valira. Eric Didier, director general

1.
 Investigar el mercat és una via per innovar. A través de tècniques com el 'focus group' es poden detectar tendències i necessitats del consumidor. El grup Valira va començar a fabricar carmanyoles després de descobrir que la gent demanava bosses, recipients i coberts per portar el menjar a la feina o a la universitat, que fossin discretes, còmodes i manejables.
2. En sectors relacionats amb la salut alimentària, el fet de no deslocalitzar la producció pot convertir-se en un valor competitiu, perquè molts consumidors es malfien de la qualitat d'alguns productes importats de la Xina. El grup Valira ha posat en valor que les seves carmanyoles estan fabricades a Catalunya, amb materials de primera qualitat.
3. La innovació pot generar-se des del departament de recursos humans: un equip motivat que proposa idees també és I D.
4. La Responsabilitat Social Corporativa (RSC) aplicada al respecte cap al medi ambient o a la contractació de treballadors i treballadores de diversos col·lectius fràgils és un factor que el consumidor cada cop té més en compte.
5. Facebook és un bon canal perquè les empreses interactuïn i dialoguin amb els seus consumidors. 

Dilluns: Tècniques de comunicació corporativa: 'Video pitch', vendre un projecte en un minut. Ana de la Fuente, assessora

6. Som a l'era de la imatge i el video guanya impacte com a eina de comunicació empresarial.
7. El video pitch consisteix en comunicar un projecte, un producte o un servei davant la càmara en poc més d'un minut. El bon missatge és aquell que sap captar l'atenció i sembla el més natural possible.
8. Tota empresa ha de tenir preparat un discurs comercial ben estructurat i memoritzat perquè en qualsevol ocasió es pot generar una situació de venda.
9. Cada companyia ha de detectar quina de les xarxes socials és més efectiva per a la seva comunicació. Si es vol difondre un video és millor fer-ho a través de Facebook i Linkedin que no pas a Twitter. Vimeo i YouTube són les plataformes de video més populars. 

Dilluns: Oratòria: 'Com posar-se el públic a la butxaca'. Pau Rull, premi a la millor oratòria de Catalunya per ESADE

10. Davant d'una audiència, cal portar el discurs preparat i estructurat, però és important saber adaptar-se a cada públic. És essencial un bon principi i un bon final.
11. Una bona tècnica per a qualsevol orador és recórrer a les experiències pròpies: donen credibilitat al discurs.
12. En una presentació mai no s'ha d'utilitzar un 'powerpoint' carregat de missatges.

Dimarts: Gestió d'equips i lideratge: És Mourinho un mal líder? Joan Manel Batista, director del Leadership Development Research Centre d'Esade i Emma de Llanos, experta en lideratge i professora en direcció de persones d'EADA

13. Un bon líder ha de saber involucrar l'equip en un projecte comú. Ha de servir-se de la comunicació per persuadir i engrescar el grup.

Dimarts. Cas empresarial d'èxit: Mondragon, la cooperativa feta multinacional. Txema Gisasola, president.

14. El model cooperatiu està en plena expansió. Les dades demostren que les societats cooperatives resisteixen millor davant un context de crisi.
15. Obrir filials internacionals també repercuteix positivament en les vendes de l'empresa mare.
16. Les cooperatives estan obligades a col·laborar amb el seu entorn per ser competitives i trobar nous nínxols de mercat.
17. Les empreses han d'estar pendents dels nous valors de la societat. Actualment cal ser un referent en la gestió empresarial, però també en el manteniment sostenible del nostre entorn.
18. En una cooperativa, el grau de compromís dels treballadors afavoreix l'acord en situacions de reestructuració laboral perquè tothom es considera part del projecte.

Dimecres: Cas empresarial d'èxit: Waze o com aconseguir seduir Google.Di-Ann Eisnor, vicepresidenta. 

19. Les noves tecnologies permeten convertir els usuaris en generadors de valor. Waze és un model de col·laboració en el qual els propis conductors creen el contingut.
20. Les idees són importants però l'equip i la seva capacitat d'execució són més valuosos.
21. Els potencials inversors no volen escoltar les complicacions, sinó un discurs inspirador.
22. Perquè les empreses col·laborin entre elles han de trobar-se en un mateix entorn i en un clima favorable. Si el CEO amb qui vols mantenir una reunió està assegut al teu costat prenent un cafè, tot és més senzill.
23. És important deixar créixer la gent en el seu ambient i, en paral·lel, mantenir l'equip unit.

Dimecres: Emprenedoria, el dietari de Roser Solanes i Oriol Sanleandro (MakeEatEasy)

24. Tres llibres d'obligada lectura per als emprenedors: The Art of the Start (Guy Kawasaki); The Lean Startup (Eric Ries); Business Model Generation (Alexander Osterwalder, Ives Peigner).

Dimecres: Els fracassos s'han d'incloure al CV? Pedro Olivares, impulsor de Failcon Espanya.

25. Per vèncer la por al fracàs es bo recórrer a altres emprenedors, preguntar, potenciar el networking i sortir de casa. Els errors es repeteixen són els mateixos errors que han comès els altres abans.
26. Incloure un fracàs empresarial al CV no és descartable. Fins i tot pot ser una bona opció per diferenciar-se. Cal especificar, però, els aprenentatges que s'han extret de la mala gestió.

Dijous: Exportació: deu consells per conquerir el món

27. Les barreres d'entrada a un mercat exterior no només són administratives, també n'hi ha de culturals i de psicològiques.
28. Per exportar cal estar segur d'aportar valor al mercat en què s'aterra i tenir ben segmentats els clients.
29. Abans d'exportar és imprescindible conèixer en profunditat el cost de la logística internacional, les condicions de finançament i la cobertura de riscos. Començar amb un mercat de proximitat ho fa tot més senzill.
30. La internacionalització és l'única via fiable de creixement, però això no és sinònim de resultats imminents.

Divendres: Cas d'èxit empresarial: Verkami és un projecte social. Jonàs i Adrià Sala, fundadors.

31. No totes les start up segueixen els processos formals per crear-se. A vegades n'hi ha prou amb una idea i intuïció per iniciar un projecte. Verkami és un exemple de learning by doing.
32. El micromecenatge és una fórmula alternativa de finançament especialment exitosa per a projectes culturals, periodístics i negocis a l'entorn de l'alimentació artesanal i ecològica. 
33. A través del micromecenatge o crowdfunding, també es pot fer crowdsourcing, que consisteix en prendre el pols dels futurs consumidors com a base per desenvolupar el producte.