• Empresa
  • Les set qualitats d'un bon líder

Les set qualitats d'un bon líder

Liderar una empresa requereix habilitats, aptituds i un aprenentatge constant

Lideratge empresarial
Lideratge empresarial
Pau Garcia Fuster
04 de Novembre de 2013
Act. 11 de Novembre de 2013

"Un CEO no neix, es va fent tots els dies i mai està fet del tot". Així s'expressava Isabel Aguilera, empresària de dilatada experiència en càrrecs directius d'empreses com Google o General Electric, en el marc de la sessió "La solitud del líder", organitzada per Esade.

Aguilera va repassar les diverses qualitats que ha de tenir el màxim responsable d'una empresa; des de la capacitat d'assumir responsabilitats, passant per la gestió de les emocions, el compromís amb l'equip, o com afrontar una reestructuració de l'empresa.

1 – Saber planificar i canviar
Quan s'assumeix la màxima responsabilitat d'una empresa, si s'ha de fer algun canvi, quan abans millor. "Has de crear el teu equip i pensar per què t'han donat aquesta oportunitat, i què pots aportar per aconseguir els objectius", explica Aguilera.

És bo que el líder faci "el seu pla i el vengui als diferents públics de l'empresa, marcant les prioritats per ser eficient", detalla. Igual que en política, fixar-se unes primeres fites pels primers 100 dies pot ser una bona mesura. Aconseguir early wins ajuda a cohesionar.

2 - Assumir responsabilitats
"Un bon líder ha de saber repartir tasques entre el seu equip", assegura Aguilera, però "hi ha coses que no es poden delegar, com la gestió de les males notícies". Així com és aconsellable estendre la responsabilitat dels èxits entre tot l'equip que n'ha format part, "quan hi ha resultats negatius cal assumir tota la responsabilitat", afirma.

Aquesta manera de funcionar pot provocar sentiments de solitud, però Aguilera destaca que "no et pots sentir sempre sol, i si te'n sents és que t'has equivocat de lloc". Els moments de vulnerabilitat hi són perquè el líder és qui coneix les debilitats i qui té més informació, però si sempre se sent sol "no gaudeixes i això es transmet a l'equip, cosa que no és positiva".

3 - No abusar de les emocions
La gestió de les emocions forma part de les tasques del líder. Tot i així, Isabel Aguilera afirma que "s'han de posar en el seu terme just. Igual que a les escoles de negocis es discuteixen els casos i es diu: 'els números per davant', aquí també. Tot el que sigui objectiu ha d'anar primer per racionalitzar les coses".

Igualment cal tenir "suficient cintura" per saber com gestionar les emocions de cada persona, ja que tothom és diferent. Tot i que per Aguilera s'ha passat d'un extrem a l'altre: "al principi no se li donava importància, i ara abusem de l'emotivitat a la feina".

4 – Intuïció i experiència
Un bon líder sempre sabrà si el seu equip està compromès. Per fer-ho no li caldrà preguntar-ho, en tindrà prou amb "experiència i intuïció". Aguilera assegura que hi ha diversos senyals positius que manifesten el bon funcionament de l'empresa, i que un bon líder sabrà percebre.

Quan els objectius es compleixen, la gent comenta les coses i fa propostes; quan se senten riures pels passadissos o hi ha activitat a l'oficina fora d'hores; o quan les escoles de negocis i la premsa s'interessen per l'empresa. Quan tot això passa, el líder "sap que el camí és el correcte".

Ara bé, un bon líder també ha de saber percebre els senyals negatius. Per Aguilera tant l'èxit com el fracàs generen "espirals ascendents i descendents respectivament. El líder ha de saber detectar a temps l'espiral descendent i frenar-lo abans que sigui massa tard".

5 - Empatia
"Al líder li ha d'agradar la gent, és l'essència del lideratge", afirma Isabel Aguilera. "Si t'agrada la gent tens més punts per tenir un bon equip i fer un bon lideratge". Tot i així, cal no confondre les coses. "De la mateixa manera que ser amic dels teus fills no vol dir ser millor pare, a l'empresa passa igual. El bon rotllo està bé en el terme just, sinó es confon la gent", assenyala.

"T'has de saber mantenir al teu lloc, guanyar-te la confiança perquè t'expliquin les coses importants i entendre el que necessiten, però deixant clar que segueixes sent el cap i quina posició té cadascú", insisteix.

6 – Objectiu en els canvis
Una de les situacions més complicades que ha d'assumir un líder és afrontar reestructuracions a l'empresa que comportin baixes. "Les coses es poden explicar objectivament amb números, i així la gent ho podrà entendre malgrat que els dolgui", explica Aguilera.

Insisteix, però, en la necessitat que "la decisió ha de ser objectiva, no aleatòria, en el moment d'haver de prescindir d'algú. Per què jo? Per què a mi? Per què en aquest moment? Si es poden respondre les tres preguntes, ho podran entendre".

7 – En constant formació
Si la formació ja és important de per si, encara ho és més per a un CEO. "La formació és bona per tu, per l'equip, pels clients, per l'empresa, per tothom!", assegura Aguilera. A més, permet "tenir temps per pensar i veure què passa al món per contrastar-ho amb el que tenim a casa".

Un líder té l'obligació d'estar al dia. Si bé no cal que sigui el millor en tot, sí que ha de saber de tot i estar informat de tot. "És bo conèixer altres indústries, altres realitats i no només conèixer la nostra", afirma Isabel Aguilera, que aposta per la "contaminació positiva de coneixements".