Les Spice Girls d'Inditex

Les cadenes catalanes del gegant gallec registren una facturació agregada de 5.577 milions d'euros, un 24% del total del grup

Bershka és el segon concepte d'’Inditex per volum de facturació
Bershka és el segon concepte d'’Inditex per volum de facturació
Franco Marín-Camp
16 de Març de 2017
Com les Spice Girls: hi ha l'explosiva, l'elegant o l'esportiva. Les cinc cadenes catalanes d'Inditex, cadascuna amb la seva personalitat i el seu públic objectiu, han aconseguit teixir un negoci que ja representa una quarta part de les vendes del grup. Bershka, Massimo Dutti i Stradivarius, que reparteixen les seves seus entre Tordera i Sallent, es troben al podi de les firmes del grup a Catalunya. Juntament amb Oysho i Uterqüe han alçat la seva facturació fins als 5.577 milions d'euros el 2016, registrant un creixement del 7,5% respecte l'any anterior.

La xifra situa el negoci d'Inditex a Catalunya per davant de Mango, les vendes de la qual tot just superen els 2.300 milions d'euros. En concret, els conceptes d'Inditex amb seu a Catalunya representen un 23,9% de la facturació total del gegant de la distribució de moda, que té l'honor de ser la primera companyia del sector a escala mundial, amb unes vendes de 23.311 milions d'euros el 2016, un 12% més que l'any anterior. El vaixell insígnia de l'empresa fundada per Amancio Ortega continua sent Zara, amb seu a la localitat gallega d'Arteixo, que després de créixer un 13% en l'anterior exercici, enfila les seves vendes fins als 17.734 milions d'euros.



Bershka, l'explosiva
Bershka és hereva de les puntes de coixí d'Arenys de Munt i de la indústria tèxtil del Maresme. La cadena, que va néixer en aquesta comarca de Catalunya, ha aconseguit convertir-se en el segon concepte d'Inditex per volum de facturació, tancant el 2016 amb unes vendes de 2.012 milions d'euros i trepitjant els talons a Mango. Amb més de mil punts de venda repartits per tot el món, la cadena de Tordera ha aixecat la persiana de 37 establiments en l'últim any i ha incrementat la caixa un 7,4%.

El naixement de Bershka va lligat al nom de Julián Imaz, un dels empresaris catalans amb una trajectòria més llarga dins la indústria de la moda, que va llançar Bershka després d'anys d'experiència en la fabricació de peces de roba per a tercers. Avui és propietari de Comdipunt, companyia mataronina que en el passat va arribar a subministrar fins a cinquanta milions de peces anuals a Inditex i que ara és el paraigua de cadenes pròpies que han anat més enllà encara en el concepte del low cost nacional: Shana, Double Agent i Friday's Project.

Massimo Dutti, la formal
2.000 milions, però de les antigues pessetes, és el que es va gastar Amancio Ortega l'any 1991 quan va decidir entrar al capital de Massimo Dutti adquirint un 37% de la companyia. La xifra, que avui equivaldria als dotze milions d'euros, permetia a Inditex treure's la fama de botiga de roba barata, poc més que un mercadillo, que arrosegava Zara des del seu naixement a la dècada dels vuitanta. En anys posteriors, Inditex va anar incrementant la seva participació en la firma fundada per Armando Lasauca.

Des de llavors, Massimo Dutti ha estat l'única cadena d'Inditex que es deixa veure en la publicitat. En l'exercici 2016, la companyia ha crescut un 8,8%, arribant als 1.630 milions d'euros de facturació i sumant 25 noves botigues a tot el món. Una de les que ha acaparat més atenció és el nou flagship store del Passeig de Gràcia, situat allà on hi havia la històrica botiga Vinçon de disseny i mobiliari.

Stradivarius, l'atrevida
Stradivarius és l'única cadena d'Inditex que, tot i estar situada a Catalunya, no té la seva seu a Tordera sinó que s'ubica a Sallent. És el quart concepte del grup per volum de negoci, després de Zara, Bershka i Massimo Dutti, i aquest any passat ha registrat unes vendes de 1.343 milions d'euros. La xifra, que suposa un increment del 4,2% respecte l'any anterior, no ha permès que la cadena mantingués el benefici abans d'impostos (ebit) que tenia el 2015, reduint-lo un 13,8% en l'exercici 2016 a causa de diverses inversions dutes a terme en l'últim any.

La companyia està a punt de traspassar la línia del miler d'establiments, amb 994 botigues a tot el món. Stradivarius, que recentment ha posat en marxa un centre de disseny a Cerdanyola del Vallès, ocupat per bona part de la plantilla que fins ara treballava al Bages, ha obert 44 nous punts de venda el 2016, a l'hora que ha entrat en mercats com Algèria, Holanda, Israel i Nicaragua.

Oysho, l'esportista
Tot i que va començar com un concepte dedicat a la moda íntima femenina, el creixement assolit per Oysho ha vingut de la mà del boom de l'esport i del fitness. La cadena de Tordera ha sobrepassat els 500 milions d'euros de facturació el 2016, incrementant les vendes un 12,6%. Aquesta xifra representa un augment superior al registrat pel grup Inditex a escala global i superior també el de la resta de les cadenes catalanes del grup.

Uterqüe, l'elegant
La benjamina de l'univers Inditex ha incrementat la caixa un 10,6% el darrer exercici, amb una facturació de 83 milions d'euros. Uterqüe disposa de 78 botigues a tot el món, amb una presència més gran en països àrabs com l'Aràbia Saudita o la Unió dels Emirats Àrabs que no pas en altres mercats europeus o americans. Nascuda el 2008, la cadena es troba immersa en un procés de canvi d'imatge invertint part dels seus recursos en reobertures de locals ja existents. Dins la galàxia Inditex és tan petita que no representa ni un 1% de la facturació total del grup.

La proscrita Lefties també és catalana
Malgrat que molts consumidors no l'associen amb el gegant gallec, Lefties és també un dels conceptes amb què opera Inditex. La companyia, que desembarcarà a l'Aràbia Saudita aquest any amb mitja desena d'establiments tal com va avançar VIA Empresa, representa el segment de preu més baix de totes les cadenes del grup. Va néixer com un outlet de Zara i, en l'actualitat, Inditex és encara reticent a presentar-la com un concepte amb entitat pròpia.

Malgrat que també té la seva seu a Tordera, la companyia no detalla les vendes de Lefties, que inclou dins els 17.734 milions d'euros de facturació de Zara. La cadena competeix directament amb Primark i Kiabi i, segons algunes fonts, supera els 170 milions d'euros de facturació anual. La resta de cadenes del grup, Pull & Bear i Zara Home, tenen la seu a les localitats gallegues de Narón i Arteixo, respectivament.