"I jo què sopo avui?" Una pregunta clàssica i habitual que ens acostumem a fer a última hora del dia, cansats de sopar el mateix per quarta vegada consecutiva i sabent que tornar a demanar pizzes o sushi no és una opció. I, encara que ens quedi el comodí de la llet amb galetes, la nostra consciència ens acaba demanant un sopar saludable. Ens demana alimentar-nos, que no és exactament el mateix que menjar.
Davant aquest escenari, rutinari, i de vegades desolador, sorgeix Let’s Cook per proposar una solució a les llars catalanes. Es tracta d’una iniciativa que, cada dimarts, suggereix fins a 21 receptes noves i pensades per a tots els públics (pels menys espavilats també), i envia diversos kits d’ingredients frescos i de proximitat per elaborar-les. D’aquesta manera, no només permet als seus usuaris oblidar-se de fer la compra, sinó que també permet menjar saludable i variat, combatre el malbaratament alimentari i estalviar el nostre actiu més valuós: el temps.
Let’s Cook permet menjar saludable i variat, combatre el malbaratament alimentari i estalviar el nostre actiu més valuós: el temps
El mercat minorista: una gran oportunitat
Per fer-ho, l’equip ubicat a Barcelona Activa ofereix diferents plans setmanals: el gurmet, el familiar, el vegetarià, el vegà o el pla estalvi, que es poden configurar per a un mínim de dues persones i un màxim de quatre, a repartir entre dos i cinc dies per setmana. “El projecte va néixer fa quatre anys, quan el meu soci Nicolas Escasany i jo vam decidir analitzar el comerç minorista en línia”, explica a VIA Empresa el cofundador del projecte, Gustav Johansson, qui apunta que “Espanya es troba molt per darrere en comparació a altres països europeus on aquest concepte, el Meal Kit, suposa fins a un 60% de la compra d’alimentació en línia, i es preveia un gran creixement i una bona adopció per part dels consumidors”.
A més, un dels objectius dels fundadors és esdevenir una proposta sostenible. Per aconseguir-ho, Let’s Cook treballa amb productes de temporada del comerç local i mediterrani, fent servir embalatges biodegradables i enviant una quantitat d’aliments pensada perquè ni en sobrin, ni en faltin.
“Els inicis van ser complicats, en Nicolas i jo vam començar fent-ho tot nosaltres, implicant-nos en tots els processos”, explica Johansson, qui afegeix que el factor que més els ha permès créixer ha estat comunicar-se molt amb els clients: “Entregàvem nosaltres mateixos els kits per parlar amb els usuaris i usuàries i comprendre les seves necessitats”.
La pandèmia: un gran impuls
Des de la primera clienta que es va subscriure l’abril de 2019 fins a l’actualitat, Let’s Cook, que compta amb un equip de 20 persones, ha experimentat un creixement exponencial. La pandèmia va suposar un punt d’inflexió en esdevenir una alternativa ideal que permetia oblidar-se de fer la compra i reduir els viatges al supermercat, destinant-los únicament a obtenir el bé més valuós d’aleshores: el paper higiènic.
Johansson explica que després de la pandèmia el projecte va continuar creixent a gran velocitat. El 2021 va guanyar el segon premi d’Innofood, els guardons de Barcelona Activa i Mercabarna que tenen com a objectiu donar visibilitat i reconeixement a les iniciatives que proposen innovacions en l’àmbit gastronòmic. Així i tot, Johansson no podria haver imaginat el creixement pel qual passaria el seu projecte l’any següent: el 2022 la facturació va créixer un 70%. I és que no podia ser d’una altra manera. En l’actualitat, Let’s Cook és present cada setmana a l’hora de sopar de més de 700 famílies, que cada any incrementen el seu període de subscripció al servei.
En l’actualitat, Let’s Cook és present cada setmana a l’hora de sopar de més de 700 famílies
Creixement geogràfic i tecnològic
Aquestes xifres han permès als cofundadors somniar en expandir el seu negoci, i ho estan aconseguint: a finals de l’any passat van rebre el permís per part del Ministeri de Sanitat per expandir-se arreu de l’Estat, i recentment ho han fet a Madrid. “Ara estem desenvolupant una campanya per créixer en el nombre de clients a Madrid, és el nostre gran avenç d’aquest any”, apunta Johansson.
El cofundador, a banda de voler arribar a més famílies d’arreu de l’Estat, manté el focus en la importància de millorar contínuament el servei: “Creiem que és la millor forma de fidelitzar el client”. Per aquest motiu, la companyia continua diàriament en contacte amb els usuaris per tal de comprendre els seus gustos i poder continuar creant noves receptes. A més, la tecnologia suposa un gran aliat amb qui treballar: “Estem invertint en intel·ligència artificial per millorar tots els nostres processos i tenim previst l’any vinent desenvolupar l’aplicació mòbil”.
L’aprenentatge que destaca Johansson d’aquest camí ideat el 2018 és un reflex de la filosofia de Let’s Cook: estar constantment en contacte amb el client. “És el que ens ha fet forts, al cap i a la fi, es tracta d’una iniciativa que ha estat construïda entorn del feedback del client”. Per aquest motiu, les famílies subscrites al projecte, que es troben directament implicades en la seva millora, també es pregunten què volen trobar-se al seu menú. I, amb aquesta pregunta, han deixat de fer-se una de més complicada: i jo què sopo avui?