• Empresa
  • Segon assalt entre Level i Norwegian pels vols intercontinentals del Prat

Segon assalt entre Level i Norwegian pels vols intercontinentals del Prat

L’aerolínia del grup IAG guanya un 26% de passatgers al primer trimestre i supera la noruega, que baixa per la cancel·lació temporal de la ruta de Miami

Un avió de Level enlairant-se | ACN
Un avió de Level enlairant-se | ACN
Xavi Fernández de Castro (TOT Barcelona)
Barcelona
15 d'Abril de 2019
Act. 15 d'Abril de 2019

La lluita de Level i Norwegian per fer-se amb el lideratge dels vols intercontinentals de baix cost a l'Aeroport del Prat ha entrat en una nova fase. Si l'any passat l'aerolínia noruega va guanyar el primer assalt, aquest 2019 la cursa estarà més ajustada i la companyia del grup IAG donarà més guerra gràcies a dues noves rutes: una amb Santiago de Xile, que es va estrenar a finals de març, i una altra amb Nova York, que no s'inaugura fins al juliol. Amb aquestes dues connexions, Level arribarà a les cinc i a l'estiu ja competirà en igualtat de condicions amb Norwegian, que també en tindrà cinc, totes amb els EUA.

El 2018 Norwegian va moure 407.000 passatgers, per 337.000 de Level, segons les estadístiques de trànsit aeri facilitades per Aena. En canvi, en el primer trimestre d'aquest any ha estat l'aerolínia de baix cost del grup IAG –que també opera a Barcelona a través de Vueling i Iberia– qui ha aconseguit apuntar-se el primer punt. Entre el gener i el març, Level ha transportat gairebé 87.000 passatgers, un 26% més que en el mateix període de l'any passat. Norwegian ha mantingut la tendència a la baixa de l'últim trimestre de l'any i ha mogut 74.000 viatgers, un 7,75% menys.

Comparativa entre Level i Norwegian al T1 2019

Buenos Aires marca el camí de Level

La pugna de les dues aerolínies de baix cost pel lideratge al Prat, encara que simbòlica, es decideix en els petits detalls pel reduït nombre de vols que opera cadascuna. L'excel·lent inici d'any de Level, per exemple, està impulsat per la bona marxa de la connexió amb Buenos Aires. És l'única que hi ha actualment a l'aeroport barceloní després que Aerolíneas Argentinas cancel·lés la seva ara fa un any per la baixa rendibilitat de la ruta i la seva aposta per Barajas com a centre de les connexions entre l'Estat espanyol i el país sud-americà.

Amb 53.000 passatgers en tres mesos, la ruta Barcelona-Buenos Aires és la més exitosa de l'aerolínia –suposa més del 60% del seu tràfic a l'aeroport barceloní– i ha crescut un 25% respecte al primer trimestre del 2018. Les connexions amb San Francisco i Boston, amb una taxa d'ocupació al voltant del 80% –considerat el llindar mínim per garantir la rendibilitat d'una línia intercontinental–, es mantenen estables amb un volum d'entre 10.000 i 12.000 passatgers mensuals.

[r:2]

Miami i l'aposta de Norwegian pels EUA

A l'altra banda del quadrilàter, el fluix començament de Norwegian també té una explicació molt precisa: la cancel·lació de la ruta Barcelona-Miami, anunciada per l'aerolínia el passat setembre per problemes als motors del B787 Dreamliner amb el qual opera el vol. La ruta s'ha reprès ara a l'abril i, juntament amb l'estrena del vol Barcelona-Chicago, permetrà que l'aerolínia noruega recuperi bona part del trànsit perdut els últims mesos. Després de créixer un 173% el 2018, ara es centra a consolidar la seva operativa.

L'aposta a curt termini de Norwegian és el mercat dels EUA, que és el principal destí intercontinental del Prat amb 1,6 milions de viatgers anuals i una demanda insatisfeta d'un milió addicional, segons el Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA). Això vol dir que l'aerolínia noruega es disputa una part del seu passatge amb moltes altres companyies aèries que volen als mateixos destins, com és el cas de United Airlines (Nova York-Newark), American Airlines (Chicago i Miami) i la mateixa Level (San Francisco).

Tòquio a l'horitzó

Tant Level com Norwegian tenen plans ambiciosos per ampliar la seva base d'operacions a l'Aeroport del Prat. L'aerolínia del grup IAG té un ull posat a l'Amèrica Llatina i un altre als Estats Units, que són destins amb molt potencial de creixement. Tot i això, durant la presentació de la nova ruta amb Santiago de Xile el director general de Level, Vincent Hodder, va assegurar que no descarten explorar altres rutes interessants com la de Tòquio, un dels destins asiàtics que tenen una major demanda no servida (uns 275.000 viatgers l'any).

[r:2]

I precisament el Japó podria estar entre les prioritats de Norwegian. Aquesta mateixa setmana el seu president executiu, Bjørn Kjos, va anunciar que havia viatjat a Rússia per parlar dels drets de trànsit, un requisit indispensable per obrir noves rutes i que ha disparat els rumors al sector aeri. Per què un viatge a Rússia pot obrir el mercat japonès? Doncs perquè per connectar Barcelona amb el Japó cal sobrevolar Sibèria i obtenir el permís de les autoritats russes permetria a l'aerolínia demanar una autorització al ministeri de Foment per operar la ruta.