• Empresa
  • Levelab i els costos ocults de l'educació

Levelab i els costos ocults de l'educació

La startup catalana ha desenvolupat una plataforma d'e-learning que facilita la pràctica d'exercicis al núvol

Segons dades de Levelab, l'oferta de formació digital està creixent un 21% interanual | iStock
Segons dades de Levelab, l'oferta de formació digital està creixent un 21% interanual | iStock
Barcelona
18 d'Agost de 2022

L'educació té costos clarament visibles, com és el pagament d'una matrícula, i costos invisibles com el transport per desplaçar-se i el material tècnic com l'ordinador o les llicències dels programes que es necessitin per fer exercicis pràctics. De fet, segons Alex Rius, CEO de Levelab, "fins a un 30% dels alumnes d'educació superior es desplaça anualment per fer els seus estudis" i aquest és, de fet, un dels costos invisibles que Rius vol minimitzar a través de la plataforma d'e-learning de Levelab. 

"Que tenir accés a la millor educació no depengui dels recursos econòmics, de la classe social o de la ubicació" és l'objectiu que Rius ha tingut entre cella i cella a l'hora de desenvolupar aquesta aplicació amb impacte social que l'emprenedor té previst llançar al mercat a l'octubre juntament amb Marc Tubau i Ricardo Oltra, els altres dos socis que dirigeixen la startup. La via per aconseguir-ho és potenciar l'accessibilitat: oferir l'educació a un sol clic. En aquest sentit, Levelab és una plataforma web que no requereix cap tipus d'instal·lació ni configuració, "només accedint a un enllaç tens accés a un entorn de pràctiques que està pujat al núvol, amb tots els programaris que l'alumne pugui necessitar per fer edició d'imatges o de vídeos, enginyeria o càlcul, entre d'altres", explica Rius.

Rius critica el poc acompanyament que reben els alumnes quan s'han d'instal·lar programes, configurar-los o descarregar llicències per fer les pràctiques. Amb Levelab minimitzen aquest esforç i, a més, en estar ubicat al núvol, no depèn dels recursos computacionals de l'alumne. "No necessites un equip de 2.000 o 3.000 euros per fer edicions audiovisuals", exemplifica. 

Rius: "Fins a un 30% dels alumnes d'educació superior es desplaça anualment per fer els seus estudis"

El material educatiu depèn del centre o la universitat. Levalab només és l'eina d'aprenentatge interactiu on integrar plataformes per fer més accessible la part pràctica de la formació. A més, han desenvolupat panells laterals on el professor pot facilitar guies per fer els exercicis, recursos addicionals com entrevistes, llibres, articles o vídeos, o punts d'ajuda amb comentaris d'altres alumnes o del mateix professor. Segons Rius, aquesta és una manera "d'evitar l'enviament de correus sobre l'exercici que es responen tard o descontextualitzats".

L'inici de curs

Levelab enceta l'inici de curs 2022-23 dins del programa d'incubació de Barcelona Activa i amb l'estrena de la seva plataforma a una universitat catalana. El centre ha volgut comptar amb la plataforma digital per donar suport a l'alumnat d'un curs especialitzat en no-code. També han mostrat interès en integrar Levelab diferents escoles de disseny tant digital com de producció audiovisual. 

El model de negoci que planteja l'empresa emergent s'orienta al B2B (business to business), on el centre d'estudis és el client, però l'usuari són l'alumnat i, en part, el professor. Levelab és un software as a service, on el programari és un servei que es paga amb tres modalitats de subscripció, depenent de si es tracta d'un centre de cursos online, híbrids o d'una plataforma de distribució de continguts educatius, com Domestika o Cursea. 

Quant a finançament, la startup està funcionant amb recursos propis dels fundadors, que encara compaginen Levelab amb les seves respectives feines. Però ja tenen oberta una ronda d'inversió de 150.000 euros per finançar el roadmap dels 10 propers mesos, en els quals tenen previst fer créixer l'empresa emergent des del punt de vista tecnològic i també comercial. De moment, ja compten amb 90.000 euros emparaulats amb business angels.

A banda del finançament, però, Rius reconeix que tenen un altre gran repte: el desenvolupament tecnològic. "Volem fitxar un soci que lideri el creixement tecnològic de l'aplicació", indica. Encara que, reconeix, estan tenint problemes per aconseguir-ho: "Les startups som poc competitives per igualar els salaris d'aquest sector laboral". No els preocupa tant el creixement comercial o l'escalabilitat de la plataforma, doncs, segons dades de l'empresa emergent, "l'oferta de formació digital està creixent un 21% interanual".